Considerations about Education, Literacy and Learning in Pandemic Times

Keywords: Pandemic, McLuhan, Literacy, Learning

Abstract

Times of pandemic have definitively altered the global education landscape. In Marshall McLuhan's The Gutenberg Galaxy: The Making of Typographic Man  he speaks of various moments through which the transmission of information has passed and in this essay I want to make a parallel between the characteristics expressed by McLuhan and those that we are living today.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Alejandro Caamaño Tomas, Universidad Autónoma Metropolitana
Profesor investigador del Departamento de Humanidades de la UAM Azcapotzalco. Licenciado en Filología Clásica en la Universidad de Santiago de Compostela, España, y doctor en Filología Hispánica en la Universidade da Coruña, España. Sus líneas de investigación son educación, lectoescritura, géneros discursivos y literatura medieval y renacentista femenina y de matrimonio en España.

References

Bibliografía

Birkerts, S. (1999). Elegía a Gutenberg. El futuro de la lectura en la era electrónica. Madrid: Alianza Editorial.

Bowman, A. K., Greg, W. (1999). “Cultura escrita y poder en el mundo antiguo”. En Alan K. Bowman y Greg Woolf (Comps.), Cultura escrita y poder en el mundo antiguo (pp. 11-33). Barcelona: Editorial Gedisa.

Hernández, D., Cassany, D., López, R. (Coords.). (2018). Prácticas de lectura y escritura en la era digital. Colección Háblame de TIC, Vol. 5. Córdoba: Editorial Brujas.

McLuhan, M. (1969). Contraexplosión. Buenos Aires: Edit. Paidós.

_____. La Galaxia Gutenberg: génesis del Homo Typographicus

https://isfd805-chu.infd.edu.ar/sitio/upload/Galaxia_Gutenberg_Mac_Luhan.pdf

Ong, W. (1996). Oralidad y escritura. Tecnologías de la palabra. Ciudad de México: Fondo de Cultura Económica.

https://antroporecursos.files.wordpress.com/2009/03/ong-w-j-1982-oralidad-y-escritura.pdf

Published
2022-02-14
How to Cite
Caamaño Tomas, A. (2022). Considerations about Education, Literacy and Learning in Pandemic Times. Revista Fuentes Humanísticas, 33(63), 49-58. https://doi.org/10.24275/uam/azc/dcsh/fh/2021v33n63/Caamano
Bookmark and Share