Transformations in Mexican Basic Education as a Result of the Social Distancing Forced by COVID-19
Abstract
One year after that the forced social distancing due to the COVID-19 health emergency began, the deficiencies of the Mexican Education System came under the spotlight. The closure of educational institutions has implied the loss of school space as a privileged place for interaction, while pre-existing structural inequalities have been exacerbated. The purpose of this essay is to carry out a general description of the changes in basic education due to the forced distancing based on a general overview of the inequality crisis that our country has faced since the pandemic began, with the aim of reflecting on its future sequels.Downloads
References
Bibliografía
Acuerdo Número 02/03/20 por el que se suspenden las clases en las escuelas de educación preescolar, primaria, secundaria, normal y demás para la formación de maestros de educación básica del Sistema Educativo Nacional, así como aquellas de los tipos medio superior y superior dependientes de la Secretaría de Educación Pública. Diario Oficial de la Federación, 16 de marzo de 2020.
Amador, R. (2020). Aprende en casa con #SanaDistancia en tiempos de #COVID-19. En
Hugo Casanova Cardiel (Coord.), Educación y pandemia, Una visión académica (pp. 138-144). México: Instituto de Investigaciones sobre la Universidad y la Educación.
Bautista, E., Briseño, L. (2020). Pandemia, educación y desigualdad. En Patiño, M. y
Olalde, M. (Coord.), El mundo en tiempos de pandemia: COVID-19 (pp. 65-73). México: Instituto Belisario Domínguez, Senado de la República.
Díaz-Barriga, Á. (2020). La escuela ausente, la necesidad de replantear su significado. En
Hugo Casanova Cardiel (Coord.), Educación y pandemia, Una visión académica (pp. 19-29). México: Instituto de Investigaciones sobre la Universidad y la Educación.
Freire, P., (1999). Pedagogía de la autonomía: Saberes necesarios para la práctica educativa. México: Siglo XXI Editores.
INEGI (2019). Encuesta Nacional sobre Disponibilidad y Uso de Tecnologías de la
Información en los Hogares. México.
INEGI (2020). Encuesta para la Medición del Impacto COVID-19 en la Educación. México.
Observatorio Nacional Ciudadano (2020). El confinamiento como agravante de la violencia
familiar. México.
Hemerografía
Gutiérrez, N. (2020). Aprende en casa. Propuesta para la educación básica en México en
tiempos de COVID-19. Notas de coyuntura del CRIM, (29) junio, (pp. 1-6).
Parsons, T. (1959). The School Class as a Social System: Some of its functions American
Society, Harvard Educational Review, XXI otoño (pp. 297-318).
Cibergrafía
Excélsior. [Excélsior TV]. (Mayo 17 de 2020). Los retos de la educación en México durante la
pandemia [Archivo de video]. Recuperado de https://www.youtube.com/watch?v=PD0Pg51WpKo
Fondo de las Naciones Unidas para la Infancia (2006). Convención sobre los derechos del
niño. Recuperado de https://www.un.org/es/events/childrenday/pdf/derechos.pdf
Instituto de Investigaciones sobre la Universidad y la Educación. [IISUE UNAM oficial].
(2020, Mayo 14). La estrategia de educación a distancia en México [Archivo de video]. Recuperado de https://www.youtube.com/watch?v=tY6s54jE3iI&feature=emb_logo
Instituto de Investigaciones sobre la Universidad y la Educación. [IISUE UNAM oficial].
(2020, Mayo 4). Desigualdades educativas y la brecha digital en tiempo de COVID-19 [Archivo de video]. Recuperado de https://www.youtube.com/watch?v=1Fgy-_iSzxI&feature=emb_logo
Secretaría de Educación de Bogotá. [EducaciónBogotá]. (2020, Junio 12). La educación en
tiempos de pandemia: Una charla con Francesco Tonucci [Archivo de video].
Recuperado de https://www.youtube.com/watch?v=S7jSJpyAj_c
Universidad de Las Américas. [UDLA Chile]. (2020, Abril 12). Webinar "Educación no
presencial de emergencia v/s Educación Online" [Archivo de video]. Recuperado de https://www.youtube.com/watch?v=M6f6bzlsFjo
Authors who publish in this journal accept the following conditions:
Fuentes Humanísticas is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0) license.
Authors retain copyright and grant the journal the right of first publication, with the work licensed under the Creative Commons Attribution license CC BY-NC-SA 4.0, which allows third parties to:
Share — copy and redistribute the material in any medium or format.
Adapt — remix, transform, and build upon the material.
The licensor cannot revoke these freedoms as long as you follow the license terms.
Under the following terms:
Attribution — You must give appropriate credit, provide a link to the license, and indicate if changes were made. You may do so in any reasonable manner, but not in any way that suggests the licensor endorses you or your use.
NonCommercial — You may not use the material for commercial purposes.
ShareAlike — If you remix, transform, or build upon the material, you must distribute your contribution under the same license as the original.
No additional restrictions — You may not apply legal terms or technological measures that legally restrict others from doing anything the license permits.
Authors may enter into other independent and additional agreements for the non-exclusive distribution of the published version of the article in this journal (e.g., placing it in an institutional repository) as long as they clearly indicate that the work was first published in this journal.
