Teya The Heart of a Woman of Sol Ceh Moo as a novel biography
Abstract
This work reflects on the relationship between the historical narrative and the recreation of fictional from the analysis of the biography fictionalized X-Teya, u puksi´ik´al ko´olel. Teya, un corazón de mujer (2008) of the writer maya Sol Ceh Moo. The reconstruction of the everyday life and the intimate space in dialogue with the political events of the public sphere, which implies the claim of the characters.Downloads
References
Aizpuru, P. G. (2006). Introducción a la historia de la vida cotidiana. México: El Colegio de México.
Arias, A. (2018). From indigenous literatures to native american and indigenous theorists: The makings of a grassroots decoloniality. Latin American Research Review, 53(3), pp. 613-626. doi:10.25222/larr.181
Arias, A. (2012). ¿Tradición versus modernidad en las novelas yukatekas contemporáneas? Yuxtaponiendo X-Teya, u puksi’ik’al ko’olel y U yóok’otilo’ob áak’ab. Cuadernos de Literatura, 32 (julio-diciembre), pp. 208-235.
Barthes, R. (1970). El efecto de realidad. Lo verosímil, Buenos Aires: Tiempo Contemporáneo, pp. 95-101.
Bauman, Z. (2011). Daños colaterales. Desigualdades sociales en la era global. México: FCE.
Bourdieu, P. (2011). La ilusión biográfica. Acta Sociológica, 56 (sep-dic), pp. 121-128.
Ceh Moo, S. (2008). X-Teya, u puksi’ik’al ko’olel. Teya, un corazón de mujer. México: Consejo Nacional para la Cultura y las Artes.
Craveri, M. E. (2009). Recensione a Ceh Moo, Marisol, Teya, un corazón de mujer. Letras Indígenas Contemporáneas, México, El caracol (13), pp. 25-26 [http://hdl.handle.net/10807/1778]
De los Ríos, E. (1968). Los juegos verdaderos. La Habana: Casa de las Américas.
Del Valle Escalante, E. (2014). The Maya World through its Literature. In The World of Indigenous North America. Routledge, pp. 53-76.
Figlerowicz, M. (2019). Multilingual Novel: Anticlimax and the Real of World Literature. Journal of World Literature, 4(3), pp. 411-436.
Galeano, E. (1978). Días y noches de amor y de guerra. La Habana: Casa de las Américas.
García Márquez, G. (2005). Crónica de una muerte anunciada. México: Norma.
Lira, L. M. L. (2015). Intelectuales Indígenas y Literaturas en México. El campo literario entre los zapotecas y los mayas. Revista de Estudos e Pesquisas sobre as Américas, 11(2).
Mendoza García, J. (2015). Memoria de las desapariciones durante la guerra sucia en México. Athenea Digital. Revista de pensamiento e investigación social, 15(3), pp. 85-108.
Montemayor, C. (2010). La violencia de Estado en México: antes y después de 1968. México: Random House Debate.
Moreno Barrera, J. (2002). La guerra sucia en México: el toro y el lagarto 1968-1980. México: Libros para Todos.
Moya, A. M. (1993). Biografía y narración en la historiografía actual. En Problemas actuales de la Historia, Salamanca: Universidad de Salamanca, pp. 229-257.
Narayan, K. (1993). Banana republics and VI degrees: Rethinking Indian folklore in a postcolonial world. Asian Folklore Studies, pp. 177-204.
Palmer, H. (2019). Writing maya women: Representations of gender in contemporary yucatec maya literatures, ProQuest Dissertations Publishing.
Peña Alcocer, J. A. (2014). Apuntes sobre literatura de los pueblos originarios. Archipiélago. Revista Cultural de Nuestra América, 21(83), p. 48.
Rodríguez, I. (2002). Banana Republics: feminización de las naciones en frutas y de las socialidades en valores calóricos. Nouzeilles, Gabriela, comp. La naturaleza en disputa. Retóricas del cuerpo y el paisaje en América Latina. Buenos Aires: Paidós, pp. 85-112.
Romera Castillo, J., & Gimate-Welsh, A. S. (2000). Biografías literarias. Madrid: UNED.
Svarzman, J. H. (2000). Beber en las fuentes: la enseñanza de la historia a través de la vida cotidiana. Buenos Aires: Noveduc Libros.
Authors who publish in this journal accept the following conditions:
Fuentes Humanísticas is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0) license.
Authors retain copyright and grant the journal the right of first publication, with the work licensed under the Creative Commons Attribution license CC BY-NC-SA 4.0, which allows third parties to:
Share — copy and redistribute the material in any medium or format.
Adapt — remix, transform, and build upon the material.
The licensor cannot revoke these freedoms as long as you follow the license terms.
Under the following terms:
Attribution — You must give appropriate credit, provide a link to the license, and indicate if changes were made. You may do so in any reasonable manner, but not in any way that suggests the licensor endorses you or your use.
NonCommercial — You may not use the material for commercial purposes.
ShareAlike — If you remix, transform, or build upon the material, you must distribute your contribution under the same license as the original.
No additional restrictions — You may not apply legal terms or technological measures that legally restrict others from doing anything the license permits.
Authors may enter into other independent and additional agreements for the non-exclusive distribution of the published version of the article in this journal (e.g., placing it in an institutional repository) as long as they clearly indicate that the work was first published in this journal.