The relationship between knowledge and environment: its educational scope
Abstract
This paper seeks to highlight the importance of the relationship of knowledge with the environment to place its effects on the educational life of individuals as part of the understanding of thought about the world and ourselves. From this view, the teaching process cannot be conceived above the local realities that produce his own narratives of meaning, which makes education an exploration opportunity around bio-cultural codes that organize the link between human being and the nature.Downloads
References
Bibliografía
Apple, M. (2002). Educar “como Dios manda”. Mercados, niveles, religión y desigualdad. España: Paidós.
Badie, B. (1995). La fin de territories. Essai sur le désordre international et sur l´utilité social du respect. París: Fayard.
Bril, B. (1991). “Apprentissage et culture”. En Chevallier, D. (coord.), Savoir faire et pouvoir transmettre (pp.15-21). París: Éditions de la Maison des sciences de l´homme.
Giroux, H. (1997). Los profesores como intelectuales. Barcelona: Paidós.
Gergen, K. (2011). Realidades y relaciones. Aproximaciones a la construcción social. España: Paidós.
Lander, E. (2000). Ciencias sociales: saberes coloniales y eurocéntricos. En Lander, E. (Edit.), La colonialidad del saber: eurocentrismo y ciencias sociales. Perspectivas latinoamericanas. (pp. 11-40). Buenos Aires: CLACSO-UNESCO.
Leff, E. (2004). Racionalidad ambiental. La reapropiación social de la naturaleza. México: Siglo XXI.
Leff, E. (1986). Ecología y capital. Racionalidad ambiental, democracia participativa y desarrollo sustentable. México: Siglo XXI.
Schutz, A. (1995). El problema de la realidad social. Argentina: Amorrurtu.
Hemerografía
Czarny, G. (2007). Pasar por la escuela. Metáfora que guarda distintas caras para abordar la relación comunidades indígenas y escolaridad. Revista Mexicana de Investigación Educativa, 12(34), 921-950.
Giménez, G. (1999). Espacio, territorio e identidades. La región sociocultural. Estudios sobre las culturas contemporáneas, 5(9), 25-57.
Zapata, C. (2006): Identidad, nación y territorio en la escritura de los intelectuales mapuches. Revista Mexicana de Sociología, 68(3), 467-509.
Cibergrafía
Martínez, B. (2008). El aprendizaje de la cultura y la cultura de aprender. Convergencia, 48, pp. 287-307. Recuperado de:
http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1405-14352008000300011
McCall, M. (2011). Mapeando el territorio: paisaje local, conocimiento local, poder local. Recuperado de:
https://www.researchgate.net/publication/274383141_Mapeando_el_territorio_Paisaje_local_conocimiento_local_poder_local
Montaño, G. y Delgado, O. (1998). Espacio, territorio y región: conceptos básicos para un proyecto nacional. Cuadernos de Geografía, 7(2), pp. 120-134. Recuperado de: https://www.insumisos.com/.../Espacio_territorio%20y%20region.pdf
Oliveros, D. (2017). Plan de vida yukpa: relaciones entre territorio y buen vivir. Nómadas, 46, 81-93. Recuperado de:www.scielo.org.co/pdf/noma/n46/0121-7550-noma-46-00081.pdf
Reyes, M. (2011). La desterritorialización como forma de abordar el concepto de frontera y la identidad en la migración. Revista Geográfica de América Central, (s/n) pp. 1-13. Recuperado de:
https://www.revistas.una.ac.cr/index.php/geografica/article/view/2732/2612
Torres, A. y Ramírez, E. (2012). El fortalecimiento de la cultura indígena a partir de la intra-interculturalidad en el jardín de niños. Revista Latinoamericana de Educación Inclusiva, 6(2), 64-89. Recuperado de: https://dialnet.unirioja.es/descarga/articulo/4268429.pdf
Varese, S. (2018). Los fundamentos éticos de las cosmologías indígenas. Amérique Latine Histoire et Mémoire. Les Cahiers ALHIM. Recuperado de: http://journals.openedition.org/alhim/6899
Wulf, C. (2016). Aprendizagem cultural e mimese: jogos, rituais e gestos. Revista Brasileira de Educação, 21(66), pp. 553-568. Recuperado de: http://www.scielo.br/pdf/rbedu/v21n66/1413-2478-rbedu-21-66-0553.pdf
Authors who publish in this journal accept the following conditions:
Fuentes Humanísticas is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0) license.
Authors retain copyright and grant the journal the right of first publication, with the work licensed under the Creative Commons Attribution license CC BY-NC-SA 4.0, which allows third parties to:
Share — copy and redistribute the material in any medium or format.
Adapt — remix, transform, and build upon the material.
The licensor cannot revoke these freedoms as long as you follow the license terms.
Under the following terms:
Attribution — You must give appropriate credit, provide a link to the license, and indicate if changes were made. You may do so in any reasonable manner, but not in any way that suggests the licensor endorses you or your use.
NonCommercial — You may not use the material for commercial purposes.
ShareAlike — If you remix, transform, or build upon the material, you must distribute your contribution under the same license as the original.
No additional restrictions — You may not apply legal terms or technological measures that legally restrict others from doing anything the license permits.
Authors may enter into other independent and additional agreements for the non-exclusive distribution of the published version of the article in this journal (e.g., placing it in an institutional repository) as long as they clearly indicate that the work was first published in this journal.