Rafael Alberti's Work of Exile as a Literature of Testimony
Abstract
This paper approaches Rafael Alberti's work in exile from the perspective of testimony using the sources that have been theorizing about it since the nineties, such as Annette Wiewiorka (1998), among others. The aim is to give a new dimension to the reception of his work in the peninsula by reflecting, through the publication of Alberti in peninsular philological journals during the post-war period, on what place corresponds to him in the revisions of the literary panorama of that time.Downloads
References
Bibliografía
Alberti, R. (1959). La arboleda perdida. Tomo I. Buenos Aires: Libros Tauro.
Alberti, R. (1963). Suma Taurina. Barcelona: Editorial RM.
Alberti, R. y Bergamín, J. (1982). De X a X. Una correspondencia en verso. Barcelona: Libros Rodas.
Alberti, R. (1991). Entre el clavel y la espada. Madrid: Alianza editorial,
Alberti, R. (2003). La arboleda perdida. Segunda parte. Barcelona: Galaxia Gutenberg.
Aznar Soler, M. (Ed.) (2001). Las literaturas exiliadas en 1939. Alicante: Biblioteca Virtual Miguel de Cervantes.
Casado Hernández, M. (2016). Oscuridad y exilio interior en la obra de Rafael Alberti. Tesis Doctoral inédita dirigida por José Ignacio Díez Fernández. Madrid: Universidad Complutense de Madrid.
Gijón Martín, M. (2009). Una poesía de la presencia. José Herrera Petera en el surrealismo, la guerra y el destierro. Valencia: Pre-textos.
Hernández Guerrero, J. A. (1984). Platero (1948-1954). Historia, antología e índices de una revista literaria gaditana. Cádiz: Fundación Municipal de Cultura.
Hernández, M. (2004). Viejo y nuevo mundo en Rafael Alberti. En Actas XV, Congreso AIH, Vol. III, 3-38.
Jimeno, M. (2008). Lenguaje, subjetividad y experiencia de violencia. En Veena Das, Sujetos de dolor, agentes de dignidad (Lecturas CES).
Kendrick Young, Sarah. (2013). Entre el clavel y la espada, un patriota sin patria: como el exilio le convirtió a Rafael Alberti en un gran poeta de la Generación del 27 y del siglo XX. En Dickinson College Honors Theses, paper 30.
Martínez-Gutiérrez, J. (noviembre-diciembre 1995). Hegemonía intelectual, exilio y continuidad histórica. En Actas del I Congreso Internacional sobre El exilio literario español de 1939.
Martínez-Gutiérrez, J. (2006). Para una arqueología de la memoria histórica en España. El exilio de 1939. En I. Rodríguez y M. Szurmuk Memoria y ciudadanía. Santiago de Chile: Cuarto propio.
Morelli, G. y Candel Vila, X. (2015). Los sesenta. Revista literaria. Sevilla: Ulises.
Prados, E. (1944). Mínima muerte. México: Edición Tezontle.
VV.AA. El exilio literario español de 1939. Actas del Primer Congreso Internacional. Bellaterra, 1995.
Wiewiorka, A. (1998). La era del testigo. París: Plom.
Hemerografía
Baqué Quílez, L. (2002). “Entre El 27 español y el 22 argentino: La poesía de Ricardo E. Molinari”. América sin nombre, (3) (junio 2002), 14-21.
Dolfi, L. (2004). Jorge Guillén: viajes a Italia (1954-1959). Anuario de estudios filológicos, (27), 69-82.
Doménech, Ricardo. (julio 1964). ’Suma Taurina’, de Rafael Alberti. Triunfo, (112), p. 72.
Gómez Vaquero, L. (2009). “Hacer visible el trauma: la invocación de la memoria en la producción documental desde los años setenta en España”. Secuencias, (30), 94-117.
Marco, J.; Riera, C. y Cotoner, L. (2014). Colección ‘Ocnos’: un puente entre dos culturas. Conversación con Joaquín Marco. Mitologías Hoy, (9), 202-213.
Martínez Gómez, J. (2011). Alberti en la Argentina: los primeros pasos del exilio. Revista de Filología Románica, Anejo VII, 255-264.
VV.AA. Caracola, n.º 42, (octubre 1954).
VV.AA. (2018). Historia. Litoral. Revista de poesía, arte y pensamiento. Sitio web: http://edicioneslitoral.com/historia/
VV.AA. Litoral. Revista de poesía y pensamiento. Desde Andalucía a Rafael Alberti, n.º 3, (agosto-septiembre 1968).
VV.AA. Papeles de son Armadans, n.º 88, (julio 1963).
Authors who publish in this journal accept the following conditions:
Fuentes Humanísticas is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0) license.
Authors retain copyright and grant the journal the right of first publication, with the work licensed under the Creative Commons Attribution license CC BY-NC-SA 4.0, which allows third parties to:
Share — copy and redistribute the material in any medium or format.
Adapt — remix, transform, and build upon the material.
The licensor cannot revoke these freedoms as long as you follow the license terms.
Under the following terms:
Attribution — You must give appropriate credit, provide a link to the license, and indicate if changes were made. You may do so in any reasonable manner, but not in any way that suggests the licensor endorses you or your use.
NonCommercial — You may not use the material for commercial purposes.
ShareAlike — If you remix, transform, or build upon the material, you must distribute your contribution under the same license as the original.
No additional restrictions — You may not apply legal terms or technological measures that legally restrict others from doing anything the license permits.
Authors may enter into other independent and additional agreements for the non-exclusive distribution of the published version of the article in this journal (e.g., placing it in an institutional repository) as long as they clearly indicate that the work was first published in this journal.