The autobiography and the Story of Lucha Libre: Didactic Resources for Communication in High School during Confinement

Keywords: Autobiography, Lucha Libre Theme Story, Didactics, Literature, High School

Abstract

This essay recovers the experiences and achievements of the work carried out during 2020 and 2021 with students in the last year of high school at the College of Sciences and Humanities Azcapotzalco campus, of the National Autonomous University of Mexico, based on the autobiography and the story of lucha libre Put those little hands on the keyboard by Emiliano Pérez Cruz, as teaching aids to address issues related to self-knowledge and communication, specialized knowledge in Communication Workshop I, optional subject at the CCH. Through the socialization of the results, it is intended to provide elements that allow us to recognize and explore the possibilities that, during the confinement caused by the Covid-19 pandemic, these tools had for the online work carried out as a teacher in the Communication Workshop I, in congruence with the Educational Model and the Curriculum in force at the CCH.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Norma Irene Aguilar Hernández, Universidad Nacional Autónoma de México
Maestra en Literatura Mexicana Contemporánea por la Universidad Autónoma Metropolitana, Unidad Azcapotzalco. Licenciada en Ciencias de la Comunicación por la Facultad de Ciencias Políticas y Sociales de la UNAM (Mención Honorífica). Docente en el Colegio de Ciencias y Humanidades plantel Azcapotzalco, en donde imparte Taller de Lectura, Redacción e Iniciación a la Investigación Documental I-IV y Taller de Comunicación I-II. Actualmente coordina el Seminario Central de Investigación (SCI) adscrito a la Secretaría de Planeación de la Dirección General del Colegio de Ciencias y Humanidades (DGCCH). Coordinó el programa institucional Jóvenes hacia la Investigación en Humanidades y Ciencias Sociales (CCH Azcapotzalco, 2012-2018).

References

Bibliografía

Amaro, L. (2009). Vida y escritura. Teoría y práctica de la autobiografía. Santiago de Chile: Pontificia Universidad Católica de Chile.

Barthes, R. (1980), Mitologías. Barcelona: Paidós.

Campirán, A. (1999). El taller visto como competencia. En Antología de habilidades de pensamiento crítico y creativo (pp. 15-24). Universidad Veracruzana.

Hemerografía

- Pérez, E. (2003). “Pon esas manitas sobre el teclado”. en Tierra Adentro. Lucha libre y literatura: sin límite de tiempo. (pp. 62-65), México: Consejo Nacional para la Cultura y las Artes.

Cibergrafía

Chernicoff, M. y Rodríguez, E. (julio-diciembre, 2018). Autoconocimiento: una mirada hacia nuestro universo interno. Didac. núm. 72, pp. 29-37.

Escuela Nacional Colegio de Ciencias y Humanidades, UNAM (17 de enero de 2020). Protocolo de Equivalencias para el Ingreso y la Promoción de los Profesores Ordinarios de Carrera del Colegio de Ciencias y Humanidades.

Suplemento Gaceta CCH: https://www.cch.unam.mx/sites/default/files/Protocolo_Equivalencias.pdf

Díaz Barriga, Ángel (2021), “Repensar la universidad: ir más allá de la inclusión de tecnologías digitales”, Revista Iberoamericana de Educación Superior (ries), vol. XII, núm. 33, pp. 3-20, doi: https://doi.org/10.22201/iisue.20072872e.2021.34.976 [Consulta: 20 de octubre de 2022].

ISSUE (2020), Educación y pandemia. Una visión académica, México, UNAM, <https://www.iisue.unam.mx/nosotros/covid/educacion-y-pandemia>, consultado el 20 de octubre, 2022.

Jaume, L. C., Roca, M. A., Quattrocchi, P., & Biglieri, J. (2019). APORTES A LA AXIOLOGÍA DESDE LA PSICOLOGÍA SOCIAL. Anuario de Investigaciones, 26,131-135.

Programas de Estudio de Taller de Comunicación I-II. (2016). México: DGCCH.

Romero, R. (2017), “Biografía, autobiografía, memoria y testimonio”. Fuentes Humanísticas, núm. 52: Universidad Autónoma Metropolitana.

Published
2023-06-28
How to Cite
Aguilar Hernández, N. I. (2023). The autobiography and the Story of Lucha Libre: Didactic Resources for Communication in High School during Confinement. Revista Fuentes Humanísticas, 35(66), 41-58. https://doi.org/10.24275/EKVH9476
Bookmark and Share