Didactic experience: text analysis of the story “Complete Works” of Augusto Monterroso

Keywords: Text analysis, Augusto Monterroso, Creativity, Erudition

Abstract

The present text narrates the didactic experience carried out in the Learning, Thought and Creativity Workshop taught in the Pedagogy career of the FES Aragón, it is a text analysis of the story of Augusto Monterroso “Obras completas". Among its objectives is the differentiation of concepts such as creativity, erudition and the study of teacher-student transfer.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Mónica Morales, Universidad Nacional Autónoma de México
Docente de tiempo completo en el área de psicopedagogía en la Facultad de Estudios Superiores Aragón, UNAM. Doctora en pedagogía (UNAM) Maestra en teoría psicoanalítica en el Centro de Investigaciones y Estudios Psicoanalíticos (CIEP). Licenciada en Pedagogía (ENEP Aragón). Medalla Sor Juana Inés de la Cruz (2013).

References

Biblografía

Bachelard, G. (1983). La formación del espíritu científico. México: Siglo veintiuno editores.

Bruner, J. (1988). Realidad Mental y Mundos Posibles. Barcelona: Gedisa.

Freud, S. (1989 [1914]). La psicología del colegial. En Obras completas (pp. 245-250), Vol. XIII. Buenos Aires: Amorrortu Editores.

Freud, S. (1989 [1907]). El creador literario y el fantaseo. En Obras completas (pp.125-135), Vol. IX. Buenos Aires: Amorrortu Editores.

Freud, S. (1989 [1911]). Formulaciones sobre los dos principios del acaecer psíquico. En Obras completas (pp. 219-245), Vol. XII. Buenos Aires: Amorrortu Editores.

Freud, S. (1989 [1920]). Más allá del principio de placer. En Obras completas (pp. 1-136), Vol. XVIII. Buenos Aires: Amorrortu Editores.

Freud, S. (1989[1913]). Sobre la dinámica de la transferencia. En Obras completas (pp. 93-105), Vol. XII. Buenos Aires: Amorrortu Editores.

Freud, S. (1989 [1913]). Introducción a Oskar Pfister. En Obras completas (pp. 351-353), Vol. XII. Buenos Aires: Amorrortu Editores.

Gardner, H. (1993). La mente no escolarizada. Barcelona: Paidós.

Lázaro Carreter, F., & Correa Calderón, E. (1994). Cómo se comenta un texto literario. México: Publicaciones Cultural.

Monterroso, A. (2011). Obras completas (y otros cuentos). México: Ediciones Era.

Vigotsky, L. S. (2015). La imaginación y el arte en la infancia. México: Ediciones Coyoacán.

Vygotski, L. (2008). El desarrollo de los procesos psicológicos superiores. Barcelona: Crítica.

Vygotsky, L. (2010). Pensamiento y lenguaje. Barcelona: Paidós.

Hemerografía

Ende, M. (enero-febrero-marzo de 1989). ¿Por qué escribo para los niños? Libros de México(14).

Manguel, A. (23 de noviembre de 2017). Alberto Manguel: Leer no te promete nada, pero te da la opción de ser menos estúpido, más feliz. (W. Manrique Sabogal, Entrevistador) WMagazín.

Martínez-Falero, L. (2006). Poesía y creatividad: introducción a una poética de la creación. Dicenda: Cuadernos de Filología Hispánica, 24, 161-179.

Pope, R. (2013). "Obras completas" de Monterroso; la agonía del maestro y el discípulo. Revista Crítica de Narrativa Breve(6), 1-8.

Sánchez Carlessi, H. (Diciembre de 2013). La comprensión lectora, base del desarrollo del pensamiento crítico (primera parte). Horizonte de la ciencia, 3(4), 21-25.

Cibergrafía

Laferrière, G., & Motos, T. (2017). Red universitaria de aprendizaje (UNAM). Obtenido de Análisis de texto teatrales: https://www.naque.es/documentos/teproponemos/mayo2012/PALABRAS%20PARA%20LA%20ACCION%20PDF.pdf

Organización para la Cooperación y el Desarrollo Económico OCDE. (2018). Programa para la evaluación internacional de alumnos (PISA) PISA - Resultados. Obtenido de Programme for International Students Assesment (PISA): https://www.oecd.org/pisa/publications/PISA2018_CN_MEX_Spanish.pdf

Pastor, J. (21 de octubre de 2014). Lo que la tecnología nos puede hacer perder. Obtenido de Xataka: https://www.xataka.com/moviles/lo-que-la-tecnologia-nos-puede-hacer-perder

National Geographic. (14 de octubre de 2020). Jane Goodall, una vida dedicada a los chimpancés. Obtenido de National Geographic España: https://www.nationalgeographic.com.es/mundo-ng/grandes-reportajes/una-vida-dedicada-a-los-chimpances_3251

Published
2022-11-23
How to Cite
Morales, M. (2022). Didactic experience: text analysis of the story “Complete Works” of Augusto Monterroso. Revista Fuentes Humanísticas, 35(66), 59-76. https://doi.org/10.24275/HUMS3098
Bookmark and Share