Positivism and public instruction in Mexico at the end of the 19th century. Gabino Barreda and Justo Sierra’s educational thoughts

Keywords: liberalism, conservatism, order, progress, education, citizen, society

Abstract

After the victory over the Second Empire in 1867, the government of Benito Juárez undertook the task of rebuilding and consolidating the Liberal Republic. It was necessary not only to strengthen the "material order" in the Nation, but, above all, to instil in its citizens a new "spiritual order." Juárez thought that this order would only be achieved through education and public instruction. To this end, the president entrusted Gabino Barreda with the planning and reorganization of the entire Mexican educational system. Later, Justo Sierra would retake, modify and promote the educational system created by Barreda. The paradox is that this system was inspired by an ideology contrary to revolutionary liberalism: the positivism. Why did the Mexican liberal government put its eyes on conservative theories and models such as positivism?

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Enrique Pérez Morales, Universidad Nacional Autónoma de México, Facultad de Estudios Superiores Acatlán
Licenciado en Historia por la Universidad Nacional Autónoma de México, Facultad de Estudios Superiores Acatlán y Maestro en Historia por la Universidad Iberoamericana, Ciudad de México. Actualmente estudia el último semestre del doctorado en Historia en la Universidad Iberoamericana, y se desempeña como profesor de asignatura de la Licenciatura en Historia en la Facultad de Estudios Superiores Acatlán. En el año 2015 obtuvo la “Beca O’Gorman de investigación para jóvenes en Teoría de la Historia”, otorgada por el Departamento de Historia de la Universidad Iberoamericana y el Instituto de Investigaciones Históricas de la Universidad Nacional Autónoma de México.

References

Bibliografía

Barreda, G. (10 de octubre de 1870). [Carta dirigida al Sr. D. Mariano Riva Palacio]. En Estudios (3ª edición). México: Universidad Nacional Autónoma de México.

Barreda, G. (1992). Estudios (3ª edición). México: Universidad Nacional Autónoma de México.

Cosío Villegas, D., et al. (1976). Historia General de México (tomo II). México: El Colegio de México.

González y González, L. (1976). “El liberalismo triunfante. Regreso de Juárez y del civilismo”, en Villegas, C. y et al. (1976). Historia general de México. Tomo II. México: El Colegio de México.

Hale, C. (1991). La transformación del liberalismo en México a fines del siglo XIX. México: Vuelta.

León-Portilla, M. et. al. (2013). Historia documental de México (tomo II). México: Universidad Nacional Autónoma de México-Instituto de Investigaciones Históricas.

Scholes, W. (1972). Política mexicana durante el régimen de Juárez 1855-1872. México: Fondo de Cultura Económica.

Sierra, J. (1948). Obras completas (vol. I). México: Universidad Nacional Autónoma de México.

Sierra, J. (1977). Obras completas. Educación, (vol. VIII). México: Universidad Nacional Autónoma de México.

Zea, L. (1953). El positivismo en México (2ª edición). México: El Colegio de México.

Zea, L. (1968). El positivismo en México. Nacimiento, apogeo y decadencia. México: Fondo de Cultura Económica.

Hemerografía

Maciel, David R. (1984). Cultura, ideología y política en México, 1867-1876. Revista Relaciones, México, vol. 5, núm. 19.

Fuentes Mares, José. (1965). La Convocatoria de 1867. Revista HMex, vol. XIV, núm.3 [55].

Fuentes electrónicas

Ley Orgánica de la Instrucción Pública en el Distrito Federal, 2 de diciembre de 1867. Recuperado de

http://www.sep.gob.mx/work/sites/sep1/resources/LocalContent/110386/3/02.html

Published
2021-10-18
How to Cite
Pérez Morales, E. (2021). Positivism and public instruction in Mexico at the end of the 19th century. Gabino Barreda and Justo Sierra’s educational thoughts. Revista Fuentes Humanísticas, 33(62), 121-134. https://doi.org/10.24275/uam/azc/dcsh/fh/2021v33n62/Perez
Bookmark and Share