The Party of the Others
Abstract
The authorities took care of order by prohibiting some acts considered illegal by the new values of modernity. From this urban transformation, a moralization of the central streets would be born that alienated the marginalized neighborhoods and took care of the relaxation of good customs, instead, the activities of respectable citizens were allowed: selling, buying, living together and developing the representations of the show of the decency and the new way of life that marked modernity.Downloads
References
Bibliografía
Archivo Histórico de la Secretaria de Salud
Fondo salubridad Pública
Sección Inspección antivenérea.
Bonfil, Carlos. (1995). Los cuarenta y uno. En Florescano, Enrique (coord.), Mitos mexicanos. México: Aguilar Nuevo Siglo.
Cardoso, Ciro (coord.). (1981). México en el siglo XXI (1821-1910). En Cardoso, Ciro (coord.), Historia económica y de la estructura social. México: Nueva Imagen.
Castrejón, Eduardo A. (2013 [1906]). Los cuarenta y uno: novela crítico-social, pról. Carlos Monsiváis. México: Universidad Nacional Autónoma de México.
Fondo Editorial de la Plástica. (1963). José Guadalupe posada. Ilustrador de la vida mexicana. México: Fondo Editorial de la Plástica.
González, Armida. (1973). Las clases sociales. En Historia moderna de México. El Porfiriato. México, Hermes.
González Navarro, Moisés. (1994). Sociedad y cultura en el porfiriato. México: Consejo Nacional para la Cultura y las Artes.
Guerrero, Julio. (1908). La génesis del crimen en México. París: Vda. Ch, Bouret.
Orozco, Ricardo. (2003). El álbum de Amada Díaz. México: Planeta.
Piccato, Pablo. (1997). El discuros sobre la criminalidad y el alcoholismo hacia el fin del porfirato. En Pérez Monfort, Ricardo (coord.), Hábitos, normas y escándalos. Prensa, criminalidad y drogas durante el porfirismo tardío. México: Plaza y Valdés.
Ramos, Carmen. (1992). Señoritas porfirianas: mujer e ideología en el México progresista, 1890-1910. En Ramos, Carmen (coord.), Presencia y transparencia: la mujer en la historia de México. México: El Colegio de México.
Rodríguez, Antonio. (1977). Posada el artista que retrató a una época. México: Domes.
Roumagnac, Carlos. (1910). Por los mundos del delito. Matadoras de mujeres. (Segunda parte de Crímenes sexuales y pasionales). México: Ch. Bouret.
Speckman Guerra, Elisa. (2008). Crimen y castigo. Legislación penal, interpretaciones y administración de justicia, Ciudad de México, 1872-1910. México: El Colegio de México/ Universidad Autónoma de México.
Hemerografía
Barrón Gavito, Miguel Ángel. (2010). El baile de los 41: la representación de lo afeminado en la prensa porfiriana, La otra cara del porfiriato y la revolución, Historia y grafía, núm. 34, año 17.
Camarena Ocampo, Mario e Hilda Iparraguerri. (1999). La familia artesanal: taller a la fábrica, Revista Cuicuilco. Miradas sobre la familia, vol. 4, Escuela Nacional de Antropología e Historia, enero-abril de 1999.
El corresponsal. (1901). El baile de los maricones, La Patria de México, Año XXV, número 7503, 22 de noviembre.
El corresponsal. (1907). El escándalo, El Gendarme, T. 1, número 18, 29 de octubre.
Expediente Reforma. (2021). Militares y narcos detienen a los 43, Reforma Corazón de Año XXVIII, número 9880, México, 20 enero.
Authors who publish in this journal accept the following conditions:
Fuentes Humanísticas is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0) license.
Authors retain copyright and grant the journal the right of first publication, with the work licensed under the Creative Commons Attribution license CC BY-NC-SA 4.0, which allows third parties to:
Share — copy and redistribute the material in any medium or format.
Adapt — remix, transform, and build upon the material.
The licensor cannot revoke these freedoms as long as you follow the license terms.
Under the following terms:
Attribution — You must give appropriate credit, provide a link to the license, and indicate if changes were made. You may do so in any reasonable manner, but not in any way that suggests the licensor endorses you or your use.
NonCommercial — You may not use the material for commercial purposes.
ShareAlike — If you remix, transform, or build upon the material, you must distribute your contribution under the same license as the original.
No additional restrictions — You may not apply legal terms or technological measures that legally restrict others from doing anything the license permits.
Authors may enter into other independent and additional agreements for the non-exclusive distribution of the published version of the article in this journal (e.g., placing it in an institutional repository) as long as they clearly indicate that the work was first published in this journal.