Face masks in the times of COVID: Web of Meaning in the Construction of the Pandemic Subject
Abstract
A metonym of the pandemic, the face mask served functions beyond the merely sanitary. This study analyzes the various uses of face masks in Latin America, exploring three key aspects: 1) the face mask as a fashion or aesthetic statement, 2) as a social-affective connection for the wearer, and 3) as a political symbol differentiating progressives from conservatives.Downloads
References
Agencia Nacional de Discapacidad. [@AgenciaNacionaldeDiscapacidad] (18 de abril de 2020). Video tutorial para la fabricación de barbijos caseros [ Video] . YouTube. https://www.youtube.com/watch?v=n2OGGybq-z8
Amadeo, Pablo. (2020). Sopa de Wuhan. Pensamiento contemporáneo en tiempo de pandemias. aspo (Aislamiento Social Preventivo y Obligatorio).
Bringel, Breno. (2022). Global Chaos and the New Geopolitics of Power and Resistance. En Breno Bringel y Geoffrey Pleyers (Comp.), Crisis, Solidarity and Change in a Global Pandemic. Bristol University Press.
Cruz Acal, Alicia. (22 de abril de 2022). El síndrome de la cara vacía y otros efectos del fin de la mascarilla. Cuidate Plus. https://cuidateplus.marca.com/bienestar/2022/04/22/sindrome-cara-vacia-efectos-mascarilla-179728.html
Cubrebocas, mascarillas o barbijos, la moda que impuso el coronavirus en América Latina. (6 de marzo de 2020). Milenio. https://www.milenio.com/internacional/coronavirus-impone-moda-america-latina-cubrebocas
Doce de los mejores diseñadores argentinos participaron de la campaña ‘El barbijo se puso de moda’. (6 de abril de 2020). infobae, Tendencias. https://www.infobae.com/tendencias/2020/04/26/doce-de-los-mejores-disenadores-argentinos-participaron-de-la-campana-el-barbijo-se-puso-de-moda/
Faigón, Miguel. (6 de agosto de 2020). Desarrollan telas antivirales para barbijos de uso social. Noticias. https://www.conicet.gov.ar/desarrollantelas-antivirales-para-barbijos-de-uso-social/
Giammattei, Alejandro [@DrGiammattei] (13 de abril de 2020). Recibimos por parte de @TW__Guatemala la donación de 180 mil mascarillas que serán repartidas a miles de guatemaltecos. Es responsabilidad de todos seguir las medidas para evitar más contagios [Tweet]. X. https://x.com/DrGiammattei/status/1249844011986309122
Masked, not muzzled: The art of the political mask. (15 de julio de 2020). The Guardian. https://www.theguardian. com/world/gallery/2020/jul/15/ masked-not-muzzled-the-art-of-the-political-mask
Preciado, Paul. (2020). Aprendiendo del virus. En Pablo Amadeo (Comp.), Sopa de Wuhan. Pensamiento contemporáneo en tiempo de pandemias. aspo (Aislamiento Social Preventivo y Obligatorio).
Rancière, Jacques. (2010). Dissensus: On Politics and Aesthetics (Steve Corcoran trans.). Continuuum.
Sepúlveda, Marina. (13 de septiembre de 2020). Barbijos intervenidos: un fenómeno entre el arte, el diseño y la mercancía. infobae, Cultura. https://www.infobae.com/cultura/2020/09/13/barbijos-intervenidos-un-fenomeno-entre-el-arte-el-diseno-y-la-mercancia/
Valdettaro, Sandra. (2011). A modo de introducción: Un romance sobre Marshall McLuhan. En Sandra Valdettaro (Comp.), El dispositivo McLuhan. Recuperaciones y derivaciones. Universidad Nacional de Rosario (UNR) Editora.
Wang, Yilei, Dezheng Feng y Wing Yee, Jenifer Ho. (2021). Identity, lifestyle, and face-mask branding: A social semiotic multimodal discourse analysis. Multimodality & Society, 1(2).
Zamponi, Alejadro. (2021, Mar. 29). Superbarbijos: La historia detrás del primer producto masivo de la UNSAM, la UBA y el CONICET. Noticias unsam. https://noticias.unsam.edu.ar/2021/03/29/superbarbijos-la-historia-detras-del-primer-producto-masivo-de-la-unsam-la-uba-y-el-conicet/
Žižek, Slavoj. (2020). El coronavirus es un golpe al capitalismo a lo Kill Bill y podría conducir a la reivindicación del comunismo. En Pablo Amadeo (Comp.), Sopa de Wuhan. Pensamiento contemporáneo en tiempo de pandemias. aspo (Aislamiento Social Preventivo y Obligatorio).

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Authors who publish in this journal accept the following conditions:
Fuentes Humanísticas is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0) license.
Authors retain copyright and grant the journal the right of first publication, with the work licensed under the Creative Commons Attribution license CC BY-NC-SA 4.0, which allows third parties to:
Share — copy and redistribute the material in any medium or format.
Adapt — remix, transform, and build upon the material.
The licensor cannot revoke these freedoms as long as you follow the license terms.
Under the following terms:
Attribution — You must give appropriate credit, provide a link to the license, and indicate if changes were made. You may do so in any reasonable manner, but not in any way that suggests the licensor endorses you or your use.
NonCommercial — You may not use the material for commercial purposes.
ShareAlike — If you remix, transform, or build upon the material, you must distribute your contribution under the same license as the original.
No additional restrictions — You may not apply legal terms or technological measures that legally restrict others from doing anything the license permits.
Authors may enter into other independent and additional agreements for the non-exclusive distribution of the published version of the article in this journal (e.g., placing it in an institutional repository) as long as they clearly indicate that the work was first published in this journal.