Didactic experience: text analysis of the story “Complete Works” of Augusto Monterroso
Abstract
The present text narrates the didactic experience carried out in the Learning, Thought and Creativity Workshop taught in the Pedagogy career of the FES Aragón, it is a text analysis of the story of Augusto Monterroso “Obras completas". Among its objectives is the differentiation of concepts such as creativity, erudition and the study of teacher-student transfer.Downloads
References
Biblografía
Bachelard, G. (1983). La formación del espíritu científico. México: Siglo veintiuno editores.
Bruner, J. (1988). Realidad Mental y Mundos Posibles. Barcelona: Gedisa.
Freud, S. (1989 [1914]). La psicología del colegial. En Obras completas (pp. 245-250), Vol. XIII. Buenos Aires: Amorrortu Editores.
Freud, S. (1989 [1907]). El creador literario y el fantaseo. En Obras completas (pp.125-135), Vol. IX. Buenos Aires: Amorrortu Editores.
Freud, S. (1989 [1911]). Formulaciones sobre los dos principios del acaecer psíquico. En Obras completas (pp. 219-245), Vol. XII. Buenos Aires: Amorrortu Editores.
Freud, S. (1989 [1920]). Más allá del principio de placer. En Obras completas (pp. 1-136), Vol. XVIII. Buenos Aires: Amorrortu Editores.
Freud, S. (1989[1913]). Sobre la dinámica de la transferencia. En Obras completas (pp. 93-105), Vol. XII. Buenos Aires: Amorrortu Editores.
Freud, S. (1989 [1913]). Introducción a Oskar Pfister. En Obras completas (pp. 351-353), Vol. XII. Buenos Aires: Amorrortu Editores.
Gardner, H. (1993). La mente no escolarizada. Barcelona: Paidós.
Lázaro Carreter, F., & Correa Calderón, E. (1994). Cómo se comenta un texto literario. México: Publicaciones Cultural.
Monterroso, A. (2011). Obras completas (y otros cuentos). México: Ediciones Era.
Vigotsky, L. S. (2015). La imaginación y el arte en la infancia. México: Ediciones Coyoacán.
Vygotski, L. (2008). El desarrollo de los procesos psicológicos superiores. Barcelona: Crítica.
Vygotsky, L. (2010). Pensamiento y lenguaje. Barcelona: Paidós.
Hemerografía
Ende, M. (enero-febrero-marzo de 1989). ¿Por qué escribo para los niños? Libros de México(14).
Manguel, A. (23 de noviembre de 2017). Alberto Manguel: Leer no te promete nada, pero te da la opción de ser menos estúpido, más feliz. (W. Manrique Sabogal, Entrevistador) WMagazín.
Martínez-Falero, L. (2006). Poesía y creatividad: introducción a una poética de la creación. Dicenda: Cuadernos de Filología Hispánica, 24, 161-179.
Pope, R. (2013). "Obras completas" de Monterroso; la agonía del maestro y el discípulo. Revista Crítica de Narrativa Breve(6), 1-8.
Sánchez Carlessi, H. (Diciembre de 2013). La comprensión lectora, base del desarrollo del pensamiento crítico (primera parte). Horizonte de la ciencia, 3(4), 21-25.
Cibergrafía
Laferrière, G., & Motos, T. (2017). Red universitaria de aprendizaje (UNAM). Obtenido de Análisis de texto teatrales: https://www.naque.es/documentos/teproponemos/mayo2012/PALABRAS%20PARA%20LA%20ACCION%20PDF.pdf
Organización para la Cooperación y el Desarrollo Económico OCDE. (2018). Programa para la evaluación internacional de alumnos (PISA) PISA - Resultados. Obtenido de Programme for International Students Assesment (PISA): https://www.oecd.org/pisa/publications/PISA2018_CN_MEX_Spanish.pdf
Pastor, J. (21 de octubre de 2014). Lo que la tecnología nos puede hacer perder. Obtenido de Xataka: https://www.xataka.com/moviles/lo-que-la-tecnologia-nos-puede-hacer-perder
National Geographic. (14 de octubre de 2020). Jane Goodall, una vida dedicada a los chimpancés. Obtenido de National Geographic España: https://www.nationalgeographic.com.es/mundo-ng/grandes-reportajes/una-vida-dedicada-a-los-chimpances_3251
Authors who publish in this journal accept the following conditions:
Fuentes Humanísticas is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0) license.
Authors retain copyright and grant the journal the right of first publication, with the work licensed under the Creative Commons Attribution license CC BY-NC-SA 4.0, which allows third parties to:
Share — copy and redistribute the material in any medium or format.
Adapt — remix, transform, and build upon the material.
The licensor cannot revoke these freedoms as long as you follow the license terms.
Under the following terms:
Attribution — You must give appropriate credit, provide a link to the license, and indicate if changes were made. You may do so in any reasonable manner, but not in any way that suggests the licensor endorses you or your use.
NonCommercial — You may not use the material for commercial purposes.
ShareAlike — If you remix, transform, or build upon the material, you must distribute your contribution under the same license as the original.
No additional restrictions — You may not apply legal terms or technological measures that legally restrict others from doing anything the license permits.
Authors may enter into other independent and additional agreements for the non-exclusive distribution of the published version of the article in this journal (e.g., placing it in an institutional repository) as long as they clearly indicate that the work was first published in this journal.