Literature Education a Complex Process
Abstract
The reflection that we make in this text has to do with the complexity of an efficient literary education that considers the new approaches, both in the field of theory and of the respective didactics. We also present a proposal that takes into account both aspects and that starts, of course, from the necessary knowledge in the field of contemporary Mexican literature.Downloads
References
Bibliografía
Barthes, R. (1993). El placer del texto seguido por Lección inaugural de la cátedra de semiología lingüística del Cellège de France pronunciada el 7 de enero de 1977. México: Siglo XXI.
Basanta, A. (2017). Ler contra la nada. Madrid: Siruela.
Bombini, G. y Cuesta, C. (2006). Didácticas Específicas. Reflexiones y aportes para la enseñanza. En G. Fioriti (Comp.), Lengua y Literatura: campo de la didáctica específica y prácticas de enseñanza. (pp. 53-77). Buenos Aires: Miño y Dávila- Universidad Nacional de General San Martín.
Bombini, G. (2009). La trama de los textos: problemas de la enseñanza de la literatura. Buenos aires: Lugar Editorial.
Bruner, J. (2012). Realidad mental y mundos posibles. Los actos de la imaginación que dan sentido a la experiencia. (B. López Trad; 2ª ed). Barcelona: Gedisa.
Lotman, I. M. (1996). La semiosfera I. Semiótica de la cultura y del texto. Madrid: Cátedra.
Mendoza Fillola A. (1998 a). “El proceso de recepción lectora”. En Mendoza, A. (coord.) Conceptos clave en Didáctica de la Lengua y la Literatura. (pp. 169-189). Barcelona: Horsori.
Mendoza Fillola, A. (2008) El intertexto lector. Alicante: Biblioteca virtual Miguel de Cervantes. Recuperado de https://www.cervantesvirtual.com/nd/ark:/59851/bmc988p7
Morin E. (2003) Introducción al pensamiento complejo. Barcelona: gedisa.
Nettel, G. (2013). El matrimonio de los peces rojos. México: Rivera del Duero (Páginas de espuma).
Prado Aragonés, J. (2004). Didáctica de la lengua y la literatura para educar en el siglo XXI. Madrid: La Muralla.
Yunes, E. L. M. (2005). La presencia del otro en la intimidad del yo: aprendiendo con la lectura (Vol. 15). México: Consejo Nacional para la Cultura y las Artes.
Hemerografía
Barberousse, P. (2008). Fundamentos teóricos del pensamiento complejo de Edgar Morin. Revista Electrónica Educare, 12(2), 95-113.
Camargo A. y Hederich, CH. (2010). Jerome Bruner: dos teorías cognitivas, dos formas de significar, dos enfoques para la enseñanza de la ciencia. Psicogente, 13(24), 329-346.
Colomer, T. (2001). La enseñanza de la literatura como construcción de sentido. Lectura y vida. Revista Latinoamericana de lectura, 22 (4), 14-19.
González Álvarez, C. (2003). La intertextualidad literaria como metodología didáctica de acercamiento a la literatura: aportaciones teóricas. Lenguaje y textos, (21), 115-127.
González Ochoa, C. (1980). De la semiología al análisis del discurso. Acta poética 2, 2(1-2),73-111.
Mendoza Fillola, A. (1998 b). Marco para una Didáctica de la Lengua y la Literatura en la formación de profesores. Didáctica. Lengua y Literatura, (10), 233-269.
Montes, G. (2005). Las plumas del ogro. La importancia de lo raro en la lectura. Revista Imaginaria, (165).
Nieto, F. (2013). La teoría sociocultural de Gustavo Bombini. Una discusión. Educación, lenguaje y sociedad, 10(10), 101-127.
Restrepo M. (1990). La semiótica de Charles S. Pierce. Signo y pensamiento, 9(16), 27-46.
Cibergrafia
Buxó, J.P. (2015) La semiótica literaria: encuentros y revisiones. En Biblioteca Virtual Miguel de Cervantes Recuperado de https://www.cervantesvirtual.com/obra/de-palabras-imagenes-y-simbolos-homenaje-a-pascual-buxo/
Colomer, T. (2017). La didáctica de la literatura: temas y líneas de investigación e innovación En Biblioteca Virtual Miguel de Cervantes. Recuperado de http://www.cervantesvirtual.com/obra-visor/la-didactica-de-la-literatura-temas-y-lineas-de-investigacion-e-innovacion/html/926cb127-44d0-45-c4-aaca-09dbc8abea01_2.html
Entrevista con Michael Rifaterre. Biblioteca Cervantes. Recuperado de https://cvc.cervantes.es/literatura/cuadernos_del_norte/pdf/49/49_18.pdf
Authors who publish in this journal accept the following conditions:
Fuentes Humanísticas is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0) license.
Authors retain copyright and grant the journal the right of first publication, with the work licensed under the Creative Commons Attribution license CC BY-NC-SA 4.0, which allows third parties to:
Share — copy and redistribute the material in any medium or format.
Adapt — remix, transform, and build upon the material.
The licensor cannot revoke these freedoms as long as you follow the license terms.
Under the following terms:
Attribution — You must give appropriate credit, provide a link to the license, and indicate if changes were made. You may do so in any reasonable manner, but not in any way that suggests the licensor endorses you or your use.
NonCommercial — You may not use the material for commercial purposes.
ShareAlike — If you remix, transform, or build upon the material, you must distribute your contribution under the same license as the original.
No additional restrictions — You may not apply legal terms or technological measures that legally restrict others from doing anything the license permits.
Authors may enter into other independent and additional agreements for the non-exclusive distribution of the published version of the article in this journal (e.g., placing it in an institutional repository) as long as they clearly indicate that the work was first published in this journal.