The Railroad as a Symbol of Progress in Latin American Culture: two 19th Century Paintings

Keywords: Realism, Plastic Arts, Railroad, Landscape, 19th century

Abstract

This article explores the social significance of two paintings of 19th century realistic art, one by the Mexican José María Velasco and the other by the Argentinian Ángel Della Valle. Both have the central ingredient of the social imaginary that the dominant groups wanted to establish: the railroad as a symbol of modernity and progress.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Tomás Ejea Mendoza, Universidad Autónoma Metropolitana-Azcapotzalco
Licenciado en Sociología por la Universidad Autónoma Metropolitana-Iztapalapa. Maestro en Teatro por la Universidad Estatal de Nueva York. Egresado de la Maestría en Historia del Arte por la Universidad Nacional Autónoma de México. Doctor en Sociología por la UAM-Azcapotzalco. Sus temas de investigación son: sociología del arte, sociología de la cultura; gestión cultural y política cultural. Actualmente es profesor-investigador en la UAM Azcapotzalco.

References

Báez Macías, E. (1974). Fundación e historia de la Academia de San Carlos. México: D.D.F. Colección Popular, 7.

Coronel Rivera, J. (1999). El experimento. La experiencia. México 1900-1925. En: 1900-2000, un siglo de arte mexicano. Milán: Landucci/CONACULTA.

Landesio, E. (1992 [1867]). La pintura general o de paisaje y de perspectiva, en la Academia de San Carlos. Memoria, (4). México: Revista del Museo Nacional de Arte.

Malosetti, L. (2001). Los primeros modernos. Arte y sociedad en Buenos Aires a fines del siglo XIX. Buenos Aires: Fondo de Cultura Económica.

Pérez de Salazar y Solana, J. (1982). José María Velasco y sus contemporáneos. México: Perpal.

Robles, M. (1998). Educación y sociedad en la historia de México. México: Siglo XXI.

Romero, L. (1998). Breve Historia Contemporánea de Argentina. México: Fondo de Cultura Económica.

Tenorio Trillo, M. (1998). Artilugio de la nación moderna. México en las exposiciones universales, 1880-1930. México: Fondo de Cultura Económica.

Published
2022-05-04
How to Cite
Ejea Mendoza, T. (2022). The Railroad as a Symbol of Progress in Latin American Culture: two 19th Century Paintings. Revista Fuentes Humanísticas, 34(65), 115-126. Retrieved from https://fuenteshumanisticas.azc.uam.mx/index.php/rfh/article/view/1082
Bookmark and Share