Double Window at The Sea. Miramar Reconstructed in Literary and Historic Discourses
Abstract
The text analyses the description of Miramar in the discourses of literature and history. First, it makes a comparative reading of the reconstruction of the palace in Fernando del Paso’s and David Miklos’ texts. Then, with the castello as a middle point between literature and history, it analyses the romantic final that Miklos creates for the emperor and his castle and Del Paso’s swing between literary evocation and historical reflection, according to the Aristotelian of the making of the poet and the historian.Downloads
References
Bibliografía
Aristóteles (1999). “De la Poesía como término medio entre Filosofía e Historia”. En La Poética (pp. 61-72 y
. México: Editores Mexicanos Unidos (ver. de Juan David García Bacca).
Bachelard, G. (1983). La poética del espacio. México: FCE.
___________ (2003). El agua y los sueños. México: FCE.
Basch, S. ([1871] 1953). Recuerdos de México. Memorias del médico ordinario del emperador
Maximiliano (1866 á1867). Manuel Peredo (trad.). México: Editora Nacional.
Bermejo, C. (2005). “Un ensayo sobre la Historia como poesía”. En Sobre la Historia considerada
como poesía (pp. 5-20). Madrid: Ediciones Akal.
Castillo de Miramar. Litografía de Llano y compañía. Reproducida en Recuerdos de México (1866-
de Samuel Basch. Manuel Peredo (trad.) (México, 1953).
Del Paso, F. (2006). Noticias del Imperio. México: Punto de Lectura.
Genette, G. (2002). “Fronteras del relato”. En Análisis estructural del relato (A.A.V.V.) (pp. 199-213).
México: Ediciones Coyoacán.
Lira, A. y Staples, A. (2010). “El Segundo Imperio, 1863-1867”. En Nueva historia general de
México (pp.469-536). México: El Colegio de México.
Miklos, D. (2007). “Todos los caminos llevan a Trieste”. En Istor (28) (pp. 117-121).
________ (2008). La hermana falsa. México: Tusquets Editores.
________ (2010). La vida triestina. México: Textofilia.
________ (2014). Miramar. México: Textofilia.
Morris, J. (2001). Trieste and the Meaning of Nowhere. Estados Unidos: Da Capo Press.
Pani, É. (2002). “La Intervención y el Segundo Imperio. 1861-1867”. En Gran historia de México
ilustrada. De la Reforma a la Revolución. 1857-1920 (t. IV) (pp. 41-59). México: Planeta/De Agostini.
______ (2004). El Segundo Imperio. Herramientas para la Historia. México: FCE.
Quirarte, V. (2021). “Novela e historia en el siglo XIX mexicano”. Cátedra dictada en el marco del IX
diplomado Puentes entre la Historia y la Literatura (desde la antigüedad hasta nuestros días). Propuestas temáticas y metodológicas para el estudio de fuentes. México: Instituto de Investigaciones bibliográficas (IIB)-UNAM.
Ratz, K. (2002). “Miramar”. En Maximiliano de Habsburgo. Grandes protagonistas de la historia
mexicana José Manuel Villalpando (dir.) (pp. 48-50). México: Planeta/De Agostini.
Hemerografía
Kurz, A. (2014). “Historias al margen del Segundo Imperio”. En La Jornada, sección Cultura. Recuperado de https://www.jornada.com.mx/2014/07/27/sem-andreas.html. Consultado el 9 de agosto de 2019.
Woods, R. (1993). “Victoriano Salado Álvarez and the World of Books”. En Revista Interamericana
de Bibliografía (1), pp. 63-79.
Authors who publish in this journal accept the following conditions:
Fuentes Humanísticas is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0) license.
Authors retain copyright and grant the journal the right of first publication, with the work licensed under the Creative Commons Attribution license CC BY-NC-SA 4.0, which allows third parties to:
Share — copy and redistribute the material in any medium or format.
Adapt — remix, transform, and build upon the material.
The licensor cannot revoke these freedoms as long as you follow the license terms.
Under the following terms:
Attribution — You must give appropriate credit, provide a link to the license, and indicate if changes were made. You may do so in any reasonable manner, but not in any way that suggests the licensor endorses you or your use.
NonCommercial — You may not use the material for commercial purposes.
ShareAlike — If you remix, transform, or build upon the material, you must distribute your contribution under the same license as the original.
No additional restrictions — You may not apply legal terms or technological measures that legally restrict others from doing anything the license permits.
Authors may enter into other independent and additional agreements for the non-exclusive distribution of the published version of the article in this journal (e.g., placing it in an institutional repository) as long as they clearly indicate that the work was first published in this journal.
