Writing and subjectivation: Identity configuration in El libro vacío by Josefina Vicens
Abstract
The narrator’s subjectivation process is analyzed in El libro vacío by Josefina Vicens. Throughout the notes of the fictional diary that make up the novel, the modeling of the writing that José García sets in motion is followed from the dilemma of the writer called and that same time prevented from carrying out his work, especially, as long as it is configured in parallel the identity of the subject who writes. From the subjective turn and beyond the individual’s fading that has been noticed under an existentialist reading of the work, it is proposed to address the configuration of identity that is implicit in writing as a way of structuring one’s life.Downloads
References
Arfuch, L. (2002). El espacio biográfico. Buenos Aires: Fondo de Cultura Económica.
Blanchot, B. (1991). De Kafka a Kafka. Trad. de Jorge Ferreiro. México: Fondo de Cultura Económica.
Castro, M. y Pettersson, A. (Eds.). (2006). Josefina Vicens. Un vacío siempre lleno. Toluca: ITESM / Fondo Nacional para la Cultura y las Artes.
Domenella, A. R. (1990). Josefina Vicens y El libro vacío: sexo biográfico femenino y género masculino. En Aralia López González, Amelia Malagamba y Elena Urrutia. (Eds.). Mujer y literatura mexicana y chicana. Culturas en contacto. México: El Colegio de México.
Glantz, M. (1971). Estudio preliminar. En Onda y escritura en México. Jóvenes de 20 a 33 (pp. 5-41). México: Siglo XXI.
González Dueñas, D. y Toledo, A. (2010). Josefina Vicens: la inminencia de la primera palabra. México: Ediciones Sin Nombre / Universidad del Claustro de Sor Juana.
Gutiérrez Piña, C. L. (2017). La potencia del no. El libro vacío, de Josefina Vicens. En Claudia L. Gutiérrez Piña y Carmen Álvarez Lobato. (Eds.). Mujeres mexicanas en la escritura. México: Universidad de Guanajuato / Eón.
Lincoln Strange Reséndiz, I. (2017). La masculinidad como producción discursiva y la feminidad como silencio en El libro vacío y Los años falsos de Josefina Vicens. México: UAM-Iztapalapa.
Mosqueda, R. (2010). Josefina Vicens: el derecho al silencio. En Rafael Olea Franco. (Ed.). Doscientos años de narrativa mexicana. Siglo XX. México: El Colegio de México.
Paz, O. (1978). Carta prefacio. En Josefina Vicens. El libro vacío. México: Ediciones Transición.
Ramos Montes, M. I. (2016). La creación literaria como búsqueda de identidad en la novela hispanoamericana. Aproximaciones críticas al escritor como personaje a partir de Juan Carlos Onetti, Josefina Vicens, Roberto Bolaño y Enrique Vila-Matas. Tesis de Doctorado de Filosofía en Lenguas y Literaturas Romances. Universidad de Cincinnati.
Ruiz Abreu, A. (1992). Novela de una novela. La búsqueda de otro lenguaje. En Samuel Gordon. (Comp.). Estudios de Literatura Mexicana. Segundas Jornadas Internacionales “Carlos Pellicer” sobre Literatura Tabasqueña. Villahermosa: ICT Ediciones.
Vicens, J. (2006). El libro vacío. México: Fondo de Cultura Económica.
Hemerografía
Arfuch, L. (2010). Sujetos y narrativas. Acta Sociológica. (53), pp. 19-41.
Gil, E. (2005). La imposibilidad de la novela como potencial literario. Casa del Tiempo, (74), marzo, pp. 57-60. http://www.uam.mx/difusion/revista/mar2005/gil.pdf
González Dueñas, D. y Toledo, A. (2017). Josefina Vicens habla de El libro vacío. La
Colmena, (71), pp. 25-33.
López González, A. (1993). Subjetividad, literatura y alienación en El libro vacío de Josefina Vicens. Literatura Mexicana. Vol. IV, (2), pp. 87-101.
Mastache, E. (2020). En busca de la escritura perdida: los manuscritos de El libro vacío de Josefina Vicens. (An)ecdótica. Vol. IV, (2), pp. 61-91.
Pollack, S. (2011). La nada y sus contextos: la ausencia de la obra en El libro vacío de Josefina Vicens. Revista de Estudios Hispánicos. (45), pp. 615-634.
Sáenz Valadez, A. (2019). Masculinidad en El libro vacío y Los años falsos de Josefina Vicens. Revista de Estudios de Género. La Ventana. Vol. XI, ( 49), pp. 114-142.
Sánchez Prado, I. M. (2006). La destrucción de la escritura viril y el ingreso de la mujer al discurso literario: El libro vacío y Los recuerdos del provenir. Revista de Crítica Literaria Latinoamericana. (63-64), pp. 149-167.
Authors who publish in this journal accept the following conditions:
Fuentes Humanísticas is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0) license.
Authors retain copyright and grant the journal the right of first publication, with the work licensed under the Creative Commons Attribution license CC BY-NC-SA 4.0, which allows third parties to:
Share — copy and redistribute the material in any medium or format.
Adapt — remix, transform, and build upon the material.
The licensor cannot revoke these freedoms as long as you follow the license terms.
Under the following terms:
Attribution — You must give appropriate credit, provide a link to the license, and indicate if changes were made. You may do so in any reasonable manner, but not in any way that suggests the licensor endorses you or your use.
NonCommercial — You may not use the material for commercial purposes.
ShareAlike — If you remix, transform, or build upon the material, you must distribute your contribution under the same license as the original.
No additional restrictions — You may not apply legal terms or technological measures that legally restrict others from doing anything the license permits.
Authors may enter into other independent and additional agreements for the non-exclusive distribution of the published version of the article in this journal (e.g., placing it in an institutional repository) as long as they clearly indicate that the work was first published in this journal.