Birth of the Mexicanist genre. The Aproposito: fiesta en Santa Anita (1886) by Juan de Dios Peza
Abstract
In the far away nineteenth century the work of every author was seldom circumscribed to the specialization of some determined genre. The writer’s work had a very wide range that went from journalism to chronicle, all types of narrative, poetry and, certainly, drama. The writer accomplished a social role much more visible and acknowleged than nowadays. As far as drama is concerned there are not many studies about the tasks of those masters of the nineteenth century. This is the case of the literary work of Juan de Dios PezaDownloads
References
Bibliografía
Arteta Gamerdinger, B. (2013). Trajineras y carruajes en el paseo de La Viga. En Lugares perdidos. Aprovechamiento, apropiación e interpretaciones, 4 coloquio área de Historia y Diseño. México: UAM-A, DCyAD.
Ceballos, E. (1996). Diccionario enciclopédico básico de teatro mexicano. México: Escenología.
Contreras Soto, E. (2006). Teatro mexicano decimonónico. México: Ediciones Cal y Arena.
del Moral Ruiz, C. (2004). El género chico: ocio y teatro en Madrid (1880-1910). Madrid: Alianza Editorial.
Deleito, J. (1949). Orígen y apogeo del "género Chico". Madrid: Revista de Occidente.
Dueñas, P. y Flores, J. (Eds.). (1995). Teatro de revista:(1904-1936) (Vol. 20). México: Consejo Nacional para la Cultura y las Artes.
Escárcega, F. (1988). La revista política mexicana. En Escenario de dos mundos: Inventario teatral de Iberoaméric a(Vol. 3). Sección México, (Moisés Pérez Coterillo, editor). Madrid.
Galarza, M. del P. La farándula en México, 1908-1925, [Catálogo fotográfico]. México: Archivo General de la Nación, Dirección de Difusión y Publicaciones.
Magaña-Esquivel, A. (1964). Medio siglo de teatro mexicano, 1900-1961. México: Instituto Nacional de Bellas Artes, Departamento de Literatura.
Mañón, M. (2009). Historia del viejo gran teatro nacional de México, 1841-1901. México: Conaculta/Bellas Artes.
Mühlenpfordt, E. (1993). Ensayo de una fiel descripción de la República mexicana. México: Banco de México.
de María, A. (1956). El teatro de género chico en la Revolución Mexicana (Vol. 7). México: Instituto Nacional de Estudios Históricos de la Revolución Mexicana.
de María, A. (1989). Las tandas del Principal. México: Editorial Diana.
Merlin, S. (1995). Vida y milagros de las carpas. La carpa en México 1930-1950. México: Instituto Nacional de Bellas Artes.
Novo, S. (2005). Los paseos de la ciudad de México. México: Fondo de cultura económica.
de Olavarría, E. (1961). Reseña histórica del teatro en México, 1538-1911 (Vol. 5). México: Editorial Porrúa.
Peza, J. (1886) Una fiesta en Santa Anita, apropósito en verso. México: Tip. De El Lunes, á cargo de Luciano Iza, plazuela de Regina frente á la iglesia.
Peza, J. (1905). Poesías Escogidas (Nueva y Única edición ilustrada autorizada por el autor y aumentada con varias composiciones inéditas). México: Maucci Hermanos y Compañía.
Ramos Smith, M. (1995). Teatros Musical y Danza en el México de la Belle Epoque (1867–1910). México, Col. Escenología/danza.
Reyes de la Maza, L. (1985). Circo, maroma y teatro, 1810-1910. México, UNAM.
Reyes de la Maza, L. (1972). Cien años de teatro en México: 1810-1910. México: Secretaría de Educación Pública.
Reyes de la Maza, L. (1964). El teatro en México, durante el profirismo (Vol. 1). México: Universidad Nacional Autónoma de México.
Valencia, A. (Ed.). (1962). El género chico: antología. Madrid: Taurus.
Zamacois , N. (1861). El jarabe: obra de costumbres mejicanas, jocosa, simpática, burlesca, satírica y carcajadas, escrita para desterrar el mal humor. México: Imprenta de Luis Inclán.
Hemerografía
Bryan, S. E. (1983). Teatro popular y sociedad durante el Porfiriato. Historia Mexicana. México: El colegio de México, pp. 129-169.
Bryan, S. E. (1986). The Commercialization of the Theater in México and the Rise of the Teatro FrÍvolo. Studies in Latin American Popular Culture 5, pp. 1-18.
Galarza, M. del P. (2011). Un amante de México: Zamacois y su Jarabe. Nueva Gaceta Bibliográfica, año 14, núm. 54 (abr.-jun). México: Universidad Nacional Autónoma de México.
Merino, I. (1995). La tradición fársica en México, carpa y revista política. La Cabra revista de teatro, III época, N°27.
Monsiváis, C. (1981) Juan de Dios Peza, ‘¡Inocencia! ¡Niñez! ¡dichosos nombres! Amo tus goces, busco tus cariños”. Revista de la Universidad de México, agosto de 1981. México: UNAM, pp. 5-10.
Moyssén, X. (1993). Manuel Serrano: un pintor costumbrista del siglo XIX. Anales del Instituto de Investigaciones Estéticas (No. 64, pp. 67-74). México: Instituto de Investigaciones Estéticas.
Ortiz Bullé Goyri, A. (2002). El teatro de revista mexicano, una forma de periodismo escénico. Tema y variaciones de literatura, núm. 19, semestre 2 02. México: Universidad Autónoma Metropolitana-Azcapotzalco, pp. 91-110.
Partida, A. (2008). El teatro de género chico mexicano. Teatro XXI, revista del GETEA, B.A. año XIV, núm. 26, Otoño. México, pp. 34- 41.
Zamacois, N. (1857). Un paseo a Santa Anita y las chinampas. El Mundo Universal, núm 44, 30 de julio. Madrid, pp. 105-107.
Cibergrafía
Flores, I. (2014). El jarabe nacional. En Laboratorio universitario de recopilación de la danza [Universidad de Guadalajara México], https://sites.google.com/site/laredanzaudg/la-danza-en-mexico/mestizas/sones-y-jarabes/el-jarabe-nacional (agosto).
Peralta, A. (2014) El canal, puente y garita de La Viga. En http://www.historicas.unam.mx/publicaciones/publicadigital/libros/caminosymercados/cm023.pdf (julio 2014).
Authors who publish in this journal accept the following conditions:
Fuentes Humanísticas is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0) license.
Authors retain copyright and grant the journal the right of first publication, with the work licensed under the Creative Commons Attribution license CC BY-NC-SA 4.0, which allows third parties to:
Share — copy and redistribute the material in any medium or format.
Adapt — remix, transform, and build upon the material.
The licensor cannot revoke these freedoms as long as you follow the license terms.
Under the following terms:
Attribution — You must give appropriate credit, provide a link to the license, and indicate if changes were made. You may do so in any reasonable manner, but not in any way that suggests the licensor endorses you or your use.
NonCommercial — You may not use the material for commercial purposes.
ShareAlike — If you remix, transform, or build upon the material, you must distribute your contribution under the same license as the original.
No additional restrictions — You may not apply legal terms or technological measures that legally restrict others from doing anything the license permits.
Authors may enter into other independent and additional agreements for the non-exclusive distribution of the published version of the article in this journal (e.g., placing it in an institutional repository) as long as they clearly indicate that the work was first published in this journal.
