The Oneiric Visions in Agustin Yañez´s Stories: the Return to Childhood
Abstract
Agustin Yañez's stories are gathered in four books called Flor de Fuegos Antiguos (1941). Some episodes were published in Bandera de Provincias a magazine founded by Yañez himself, Archipiélago de Mujeres (1947); Los Sentidos del Aire (1964) and La Ladera Dorada (1978). The first three belong to the section known as "Las edades y los afectos" (ages and affections). In this paper, I will try to analyze some of the oneiric episodes that appear in the first three books of stories as well as the relationships between them and the childhood theme.Downloads
References
ANDERSON IMBERT, Enrique, “Métodos de crítica literaria”, en Métodos de crítica literaria, Editorial Revista de Occidente, Madrid, 1969, p. 116.
BACHELARD, Gastón, “La caída imaginaria”, en El aire y los sueños. Ensayo sobre la imaginación del movimiento, trad. Ernestina de Champourcin, FCE, México, 1958, p. 116.
----------------------------, “Ensoñaciones e infancia”, en La poética de la ensoñación, trad. Ida Vitale, FCE, México, 1982, pp. 50 y 170.
BARTRA, Roger, “Melancolía existencial”, en Roger Bartra, La melancolía moderna, México, FCE, 2017, pp. 35-36.
BENJAMIN, Walter, “Presentación” y “Juguetes antiguos. Sobre la exposición de juguetes del Märkischen Museum”, en Walter Benjamin, Juguetes, Casimiro, Madrid, 2015, pp. 7 y 14.
BORGES, Jorge Luis, “La pesadilla”, en Siete noches, FCE, México, 1980, p. 35.
CAMPBELL, Joseph, “El mito a través del tiempo”, en En busca de la felicidad. Mitología y transformación personal, trad. David González Raga y Fernando Mora, Kairós, Barcelona, 2014, p. 76.
CARBALLO, Emanuel, “Agustín Yáñez”, en Protagonistas de la literatura mexicana, Lecturas Mexicanas, México, 1986, pp. 396-397 y 399.
DOMÍNGUEZ MICHAEL, Christopher, Diccionario crítico de la literatura mexicana (1955-2011), FCE, México, 2012, p. 704.
ELIADE, Mircea, “La regeneración del tiempo”, en El mito del eterno retorno, Alianza, Madrid, 1972, p. 108.
-----------------, “Recuperar el pasado” y “El sueño y la muerte”, en Mito y Realidad, trad. Luis Gil, Kairós, Barcelona, 1999, pp. 91 y 123.
----------------, “Los mitos del mundo moderno”, en Mitos, sueños y misterios, trad. Miguel Portillo, Kairós, Barcelona, 2001, p. 21.
ELIZONDO, Salvador, “Invocación y evocación de la infancia”, Revista de la Universidad, No. 11, julio de 1963, p. 21.
JUNG, Karl G., “Prólogo”, en Arquetipos e inconsciente colectivo, Paidós, Buenos Aires, 2015, p. 6.
QUIRARTE, Vicente, “Prólogo. Ruidos y dichos de la clara ciudad”, en Agustín Yáñez Flor de juegos antiguos, Joaquín Mortiz, México, 2015, pp. 9-12.
LA SANTA BIBLIA. Antiguo y Nuevo Testamento. Antigua versión de Casiodoro de Reina. Sociedades Bíblicas de América Latina. México.1960, p. 493.
PROPP, Vladimir “Premisas”, en Raíces históricas del cuento, trad. José Martín Arancibia, Colofón, México, 2008, p. 29.
SHOPENHAUER, Arthur, “Ensayo sobre las visiones de fantasmas”, en Parerga y Paralipómena I, trad. Agustín Izquierdo, Valdemar, Madrid, 2009, p. 257.
VERANI, Hugo J., “Disonancia y desmitificación en Las batallas en el desierto”, en Hugo J. Verani La hoguera y el viento. José Emilio Pacheco ante la crítica, Ediciones Era, México, 1994, p. 264.
VON KLEIST, Heinrich, “Apéndice. Sobre el teatro de marionetas”, en Walter Benjamin Juguetes, Casimiro, Madrid, 2015, p. 77.
YÁÑEZ, Agustín, “Episodio de una caída y sueño de las tres princesas”, en Flor de juegos antiguos, prólogo de Vicente Quirarte, Joaquín Mortiz, México, 1942, pp. 39-43.
-------------------, “Isolda o la muerte”, en Archipiélago de mujeres, prólogo de Hugo Gutiérrez Vega, Joaquín Mortiz, México, 1943, pp. 143-191.
-------------------, “Aserrín de muñecos”, en Los sentidos en el aire, prólogo de Felipe Garrido, Joaquín Mortiz, México, 1964, pp. 153-174.
YOUNG, Richard, “La ladera dorada en la cuentística de Yáñez: la intertextualidad y la muerte”, en Agustín Yáñez: una vida literaria, El Colegio de México, México, 2004, p. 179.
Authors who publish in this journal accept the following conditions:
Fuentes Humanísticas is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0) license.
Authors retain copyright and grant the journal the right of first publication, with the work licensed under the Creative Commons Attribution license CC BY-NC-SA 4.0, which allows third parties to:
Share — copy and redistribute the material in any medium or format.
Adapt — remix, transform, and build upon the material.
The licensor cannot revoke these freedoms as long as you follow the license terms.
Under the following terms:
Attribution — You must give appropriate credit, provide a link to the license, and indicate if changes were made. You may do so in any reasonable manner, but not in any way that suggests the licensor endorses you or your use.
NonCommercial — You may not use the material for commercial purposes.
ShareAlike — If you remix, transform, or build upon the material, you must distribute your contribution under the same license as the original.
No additional restrictions — You may not apply legal terms or technological measures that legally restrict others from doing anything the license permits.
Authors may enter into other independent and additional agreements for the non-exclusive distribution of the published version of the article in this journal (e.g., placing it in an institutional repository) as long as they clearly indicate that the work was first published in this journal.