La identidad femenina –¿historia de un fracaso? –
Abstract
l interés por el presente trabajo surgió de la inquietud de comparar y analizar la imagen de las protagonistas femeninas, plasmada tanto en la literatura mexicana como en la austriaca, escrita por mujeres. También había curiosidad por ver si en la comparación de textos literarios de países con contextos históricos, sociales, culturales y geográficos tan distintos entre sí, podíamos encontrar similitudes y, en su caso, en qué radicaban las diferencias. Los textos fueron escritos entre 1957 y 2003 y están enmarcados por dos acontecimientos históricos que tienen relevancia en todos ellos, es decir, la Revolución Mexicana y el Nacionalsocialismo.Downloads
References
BILBIOGRAFÍA
Argudín Vázquez, Yolanda (1992) El Realismo
Mágico, México, Fernández Editores.
Castellanos, Rosario (1972) Poesía no eres
tú, México, FCE.
Castellanos, Rosario (1976) Balún-Canán,
México, FCE.
Conde Siruela [pseudónimo] (2002) El
Vampiro, 2a. Ed., Madrid. Siruela.
Conrad, Joseph (2001) El corazón de las
tinieblas, México, Fontamara.
Garro, Elena (1988) Los recuerdos del
porvenir, México, Joaquín Mortiz.
Haushofer, Marlen (1991) Die Wand München,
Deutscher Taschenbuchverlag.
Janz, Marlies (1995) Elfriede Jelinek,
Stuttgart, Metzler.
Jelinek, Elfriede (1980) Die Liebhaberinnen,
Roman Hamburg, Rowohlt.
Rivera Garza, Cristina (1999) Nadie me vera
llorar, México, Tusquets/CONACULTA.
Sor Juana inés de la Cruz (1944) Poesías
Líricas, México, Porrúa.
Strigl, Daniela (2000) Marlen Haushofer.
Die Biographie, München, Claassen.
Vonnegut, Kurt jr (1982) Schlachthof 5 oder
Der Kinderkreuzzug, Hamburg, Rowohlt.
Authors who publish in this journal accept the following conditions:
Fuentes Humanísticas is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0) license.
Authors retain copyright and grant the journal the right of first publication, with the work licensed under the Creative Commons Attribution license CC BY-NC-SA 4.0, which allows third parties to:
Share — copy and redistribute the material in any medium or format.
Adapt — remix, transform, and build upon the material.
The licensor cannot revoke these freedoms as long as you follow the license terms.
Under the following terms:
Attribution — You must give appropriate credit, provide a link to the license, and indicate if changes were made. You may do so in any reasonable manner, but not in any way that suggests the licensor endorses you or your use.
NonCommercial — You may not use the material for commercial purposes.
ShareAlike — If you remix, transform, or build upon the material, you must distribute your contribution under the same license as the original.
No additional restrictions — You may not apply legal terms or technological measures that legally restrict others from doing anything the license permits.
Authors may enter into other independent and additional agreements for the non-exclusive distribution of the published version of the article in this journal (e.g., placing it in an institutional repository) as long as they clearly indicate that the work was first published in this journal.