El vampirismo en relatos modernistas
Abstract
Se evoca otro de los elementos que han alimentado en forma muy fructífera a la literatura fantástica y a otros géneros, el inagotable tema de los vampiros, este tema es recurrente especialmente entre los modernistas.Downloads
References
Aldridge, A. Owen (1975) “The Vampire Theme in Latin America”, en Donald A. Yates, ed. Otros mundos, otros fuegos. Fantasía y realismo mágico en Iberoamérica. Memoria del XVI Congreso Internacional
de Literatura Iberoamericana, Michigan State University, East Lansing.
Bibliorum Sacrorum iuxta Vulgatam Clementinam nova editio (1913) Editiones Desclée, de Brouwer, Bonis Auris.
Bravo, Víctor Antonio (1988) La irrupción y el límite. Hacia una reflexión sobre la narrativa fantástica y la naturaleza de la ficción, México, UNAM.
Cohen, Daniel (1989) La enciclopedia de los monstruos, trad. A. Scherp, México, Edivisión.
Darío, Rubén (1990) Cuentos completos, Managua, Nueva Nicaragua.
Frayling, Christopher (1991) “Lord Byron to Count Dracula”, en Christopher Frayling, ed. Vampyres. Lord Byron to Count Dracula, 2a. ed., London, Faber and Faber.
Frenzel, Elisabeth (1980) Diccionario de motivos de la literatura universal, trad. M. Albella Martín, Madrid, Gredos.
Fuentes, Carlos (2004) Inquieta compañía, México, Alfaguara.
Grimal, Pierre (1994) Diccionario de mitología griega y romana, trad. Francisco Payarols, Barcelona, Paidós.
Heredia, José María (2003) Obra poética, comp. y pról. Ángel Augier, La Habana, Letras Cubanas.
Lugnani, Lucio (1983) “Verità e disordine: il dispositivo dell’oggetto mediatore”, en Remo Ceserani, et al., La narrazione fantastica, Pisa, Nistri-Lischi.
Marigny, Jean (2003) Le vampire dans la littérature du XXe. siècle, Paris, Honoré Champion.
Molina, Mauricio (1995) “Historia de los vampiros”, en Años luz, México, Universidad Autónoma Metropolitana.
Mora, Gabriela (1996) El cuento modernista hispanoamericano, Lima/Berkeley, Latinoamericana Editores.
Mora, Gabriela (1996) “«La granja blanca» de Clemente Palma: relaciones con el decadentismo y Edgar Allan Poe”, Casa de las Américas, núm. 205, pp. 62-69.
Mora, Gabriela (1997) “Decadencia y vampirismo en el modernismo hispanoamericano: un cuento de Clemente Palma”, Revista de Crítica Literaria Latinoamericana, núm. 46, pp. 191-198.
Mora, Gabriela (2000) Clemente Palma: el modernismo en su versión decadente y gótica, Lima, Instituto de Estudios Peruanos.
Pacheco, José Emilio (1990) La sangre de Medusa y otros cuentos marginales, México, Era.
Paradoxógrafos griegos. Rarezas y maravillas (1996) introd., trad y notas de F. Javier Gómez Espelosín, Madrid, Gredos.
Palma, Clemente (1959) Cuentos malévolos, Lima, Nuevos Rumbos.
Quirarte, Vicente (1997) Sintaxis del vampiro. Una aproximación a su historia natural, México, Verdehalago.
Quiroga, Horacio (1996) Todos los cuentos, 2ª. ed., ed. crítica Napoleón Baccino Ponce de León y Jorge Lafforgue, coords. Madrid, ALCA XX.
Sardiñas, José Miguel y Ana María Morales (2003) Relatos fantásticos hispanoamericanos. Antología, La Habana, Fondo Editorial Casa de las Américas.
Siruela, Jacobo (1992) “Pequeñas consideraciones vampirológicas”, en Jacobo Siruela (ed.), Vampiros, Madrid, Siruela.
Verdevoye, Paul (1980) “Tradición y trayectoria de la literatura fantástica en el Río de la Plata”, Anales de Literatura Hispanoamericana, 9, pp. 283-303.
Authors who publish in this journal accept the following conditions:
Fuentes Humanísticas is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0) license.
Authors retain copyright and grant the journal the right of first publication, with the work licensed under the Creative Commons Attribution license CC BY-NC-SA 4.0, which allows third parties to:
Share — copy and redistribute the material in any medium or format.
Adapt — remix, transform, and build upon the material.
The licensor cannot revoke these freedoms as long as you follow the license terms.
Under the following terms:
Attribution — You must give appropriate credit, provide a link to the license, and indicate if changes were made. You may do so in any reasonable manner, but not in any way that suggests the licensor endorses you or your use.
NonCommercial — You may not use the material for commercial purposes.
ShareAlike — If you remix, transform, or build upon the material, you must distribute your contribution under the same license as the original.
No additional restrictions — You may not apply legal terms or technological measures that legally restrict others from doing anything the license permits.
Authors may enter into other independent and additional agreements for the non-exclusive distribution of the published version of the article in this journal (e.g., placing it in an institutional repository) as long as they clearly indicate that the work was first published in this journal.