La imagen grotesca del cuerpo femenino en las canciones de molotov. ¿hacia un nuevo tipo de grotesco realista?
Abstract
En este trabajo pretendo discutir la pertinencia de la aplicación de la noción bajtiniana de ‘realismo grotesco’ para analizar y comprender la significación del grotesco contemporáneo utilizado en algunas expresiones del rock, en particular el punk y el hip-hop. Para ello propongo analizar, específicamente, la imagen grotesca del cuerpo femenino en algunas canciones del grupo mexicano Molotov. El análisis, además de la mencionada contextualización teórica, se hará teniendo en cuenta las condiciones históricas en las que surge el grupo Molotov y el género de rock en el cual se inscribe su producción, para finalmente, y a partir del análisis de la canción, intentar responder a algunas preguntas en torno al carácter contestatario, subversivo y transformador del realismo grotesco contemporáneo.Downloads
References
BIBLIOGRAFÍA
Bajtín, Mijail (1987), La cultura popular en
la Edad Media y en el Renacimiento, El
contexto de François Rabelais, Madrid,
Editorial Alianza Universidad.
Hebdige, Dick (1998) Subculture: The
Meaning of Style, England, Routledge.
Irving, K. (1993) “I want your hands on
me: building equivalences trough rap
music”, en Popular Music. 12, 105-121.
Larousse, Pequeño (1979) Diccionario
Español-Inglés/Inglés-Español, México,
Ediciones Larousse.
Longhurst, Brian (1998) Popular Music &
Society, U. K., Polity Press. Oxford.
Urteaga, Maritza (1998) Por los territorios
del rock, Identidades juveniles y rock
mexicano, México, CONACULTA/SEP/
Causa Joven.
Stephens, G. (1992) “Interracial Dialogue
in Rap Music: call-and-response in
multicultural style”, en New Formations,
, 62-79.
Swendenberg, T. (1992) “Homies in the
Hood: rap’s commodification of insubordination”,
en New Formations, 18,
-66.
DISCOGRAFÍA
Molotov (1997) ¿Dónde jugarán las niñas?
México, Universal Music México S. A.
de C. V.
Molotov (1998) Malomix México, Universal
Music México S. A. de C. V.
Molotov (1999) Apocalypshit, México,
Universal Music México S. A. de C. V.
Molotov (2003) Dance and Dense denso,
México, Universal Music México S. A.
de C. V.
FUENTES ELECTRÓNICAS
http:www.molotov.com.mx
http:www.proteuserp.com/molotov/
espanol/historia.html
Authors who publish in this journal accept the following conditions:
Fuentes Humanísticas is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0) license.
Authors retain copyright and grant the journal the right of first publication, with the work licensed under the Creative Commons Attribution license CC BY-NC-SA 4.0, which allows third parties to:
Share — copy and redistribute the material in any medium or format.
Adapt — remix, transform, and build upon the material.
The licensor cannot revoke these freedoms as long as you follow the license terms.
Under the following terms:
Attribution — You must give appropriate credit, provide a link to the license, and indicate if changes were made. You may do so in any reasonable manner, but not in any way that suggests the licensor endorses you or your use.
NonCommercial — You may not use the material for commercial purposes.
ShareAlike — If you remix, transform, or build upon the material, you must distribute your contribution under the same license as the original.
No additional restrictions — You may not apply legal terms or technological measures that legally restrict others from doing anything the license permits.
Authors may enter into other independent and additional agreements for the non-exclusive distribution of the published version of the article in this journal (e.g., placing it in an institutional repository) as long as they clearly indicate that the work was first published in this journal.