Todos los piratas tienen un lorito que habla en francés : procesos de transmisión cultural : la imagen de los piratas en la cultura popular
Abstract
En este breve ensayo se reflexiona sobre el proceso narrativo mediante el cual la figura del pirata se convirtió en un icono de libertad, de fuerza, de misterio, de caballerosidad, de desprendimiento, en casi un héroe. Esta imagen es contrastante con la documentación y los estudios históricos que se ocupan de los piratas, en los que se muestran los enormes prejuicios que causaban al comercio y a las ciudades atacadas y saqueadas por ellos. Así, la figura del pirata en el imaginario y en la cultura popular es algo totalmente opuesto a lo que en su momento significó su actividad delincuencial.Downloads
References
Boullosa, Carmen. El médico de los piratas, bucaneros y filibusteros en el Caribe. Madrid, Siruela, 2002.
Conrad, Joseph. El corazón de las tinieblas. México, Ediciones B, 2007.
Exquemelin, Alexander Oliver. Piratas de América. Madrid, Dastin, 2002.
Fernández Moreno, César. América Latina en su literatura. México, Siglo XXI, 2000.
Fernández, Luis. Historia General de España y América. Madrid, Ediciones Rialp, 1981.
Galeano, Eduardo. “1666. Isla Tortuga. Retablo de piratas”, en Memoria de Fuego, México, Siglo XXI, 1983.
Gerhard, Peter. “Elizabethan Pirates” en Pirates of the Pacific 1575-1742. USA, University of Nebraska Press/Lincoln and London, 1990.
Nogueira, Manuel. “Introducción”, en Piratas de América. Madrid, Dastin, 2002.
Salgari, Emilio. El Corsario Negro. México, Porrúa, 1998.
Salgari, Emilio. El hijo del Corsario Rojo. México, Porrúa, 1987.
Salgari, Emilio. La reina de los Caribes. México, Porrúa, 1991.
Scott, Walter. El pirata. Madrid, Edimat Libros, 2000.
Stevenson, Robert Louis. La isla del tesoro. Madrid, Catedra, 2003.
Zacks, Richard. The pirate hunter. Hyperion/Theia, 2002.
PÁGINAS ELECTRÓNICAS
P. Argenter. “Piratas” en http://www.phistoria.net/content/view/61/1/Cyndi Vallar. “Fléau des espanois. Flail ofthe Spaniards” en http://www.cindyvallar.com/lollonais.html
Espronceda, José de. Canción del Pirata en
http://www.analitica.com/Bitblio/espronceda/pirata.asp
García, Manuel. El Corsario de Lord Byron en http://www.mgar.net/docs/byron. hhttp://www.nationalgeographic.com/pirates/adventure.html
Santiago, Germán. “Piratería, leyenda negra y realismo mágico en la literatura” en Aldea Insular. http://www.diariodigital.com.do/articulo,10679,html
The Internet movie database. http://www.imdb.com/title/tt0074349/.
Viñao, Antonio. Lecturas colectivas en voz alta, en http://redpatremanes.blogspot. com/2006/02/antonio-viao-fragolecturas-colectivas.html
Authors who publish in this journal accept the following conditions:
Fuentes Humanísticas is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0) license.
Authors retain copyright and grant the journal the right of first publication, with the work licensed under the Creative Commons Attribution license CC BY-NC-SA 4.0, which allows third parties to:
Share — copy and redistribute the material in any medium or format.
Adapt — remix, transform, and build upon the material.
The licensor cannot revoke these freedoms as long as you follow the license terms.
Under the following terms:
Attribution — You must give appropriate credit, provide a link to the license, and indicate if changes were made. You may do so in any reasonable manner, but not in any way that suggests the licensor endorses you or your use.
NonCommercial — You may not use the material for commercial purposes.
ShareAlike — If you remix, transform, or build upon the material, you must distribute your contribution under the same license as the original.
No additional restrictions — You may not apply legal terms or technological measures that legally restrict others from doing anything the license permits.
Authors may enter into other independent and additional agreements for the non-exclusive distribution of the published version of the article in this journal (e.g., placing it in an institutional repository) as long as they clearly indicate that the work was first published in this journal.