La serpiente-hada del deseo de lo imposible
Abstract
“Sea la música ante todo”, escribió Paul Verlaine en su “Arte poética”, y los artistas mexicanos lo siguieron. Música y poesía se convirtieron en elementos esenciales de la vida decimonónica finisecular. Si en Europa se escuchaba a Wagner y se criticaba a Offenbach, en México había que hacer lo mismo. Si allá se leía a los poetas malditos, nuestros poetas pretendían ser igual de nocivos. Los cafés y cabarés proliferaron por la Ciudad de México a imitación de la sociedad francesa. Se dice que donde hay algo francés, hay ajenjo. Si se copiaba la moda de los cafés cantantes, había que beber también lo mismo que en Francia. El ajenjo fue una bebida fascinante, identificada con lo femenino y consumida por bohemios y dandis. El camino que conducía a la creatividad y a la locura. Figura en la vida de artistas, recordados poco en nuestros días, pero que hicieron una contribución al arte. Un excelente pretexto para husmear en la estética y el pensamiento de fin de siglo.Downloads
References
Adams, Jad. Hideous Absinthe. A history of the Devil in a bottle. Madison, Wisconsin, University of Wisconsin Press, 2004.
Baker, Phil. The book of Absinthe. A cultural History. New York, Grove Press, 2001.
Benoit, Noel y Peter Verte. Absinthe. A Mith Always Green. París, L´Esprit Frappeur, 2003.
Becker, Udo. Enciclopedia de los símbolos; México, Océano, 1997.
Brasey, Édouard. El universo feérico (cinco tomos); Barcelona, Olañeta, 2000.
Briggs, Katharine. Diccionario de las Hadas; España, Alejandría, lañeta, 1992.
Campos, Rubén M. El bar. La vida literaria de México en 1900; México, Universidad Nacional Autónoma de México, 1996.
Clark de Lara, Belem y Ana Laura Zavala Díaz. La construcción del modernismo; México, Universidad Nacional Autónoma de México, 2002.
Conrad, Barnaby. Absinthe: History in a bottle; Chronicle Books, California, 1997.
Gutiérrez Nájera, Manuel. “Al pie de la escalera”, en Revista Azul, t. I, núm. 1, México (6 de mayo de 1894).
Lecouteux, Claude. Hadas, brujas y hombres lobo en la Edad Media. Historia del doble; Barcelona, Olañeta, 1998.
Muñoz Fernández, Ángel. Bernardo Couto Castillo. Cuentos completos; México, Factoría Ediciones, 2001.
Page, Michael y Robert Ingpen. Enciclopedia de las cosas que nunca existieron; Madrid, Anaya, 1986.
Pérez Gay, Rafael. Manuel Gutiérrez Nájera, México, Cal y Arena, 1996.
Phillpotts, Beatrice. El mundo de las hadas; Barcelona, Ediciones Montena, 2000.
Quirarte, Vicente. Elogio de la calle. Biografía literaria de la Ciudad de México, 1850-1992; México, Ediciones Cal y Arena, 2001.
Quirarte, Vicente. “La invención del dandy”. En línea http://www.cronica.com.mx/1999/oct/17/dom02.html. (Abril 11, 2005)
Authors who publish in this journal accept the following conditions:
Fuentes Humanísticas is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0) license.
Authors retain copyright and grant the journal the right of first publication, with the work licensed under the Creative Commons Attribution license CC BY-NC-SA 4.0, which allows third parties to:
Share — copy and redistribute the material in any medium or format.
Adapt — remix, transform, and build upon the material.
The licensor cannot revoke these freedoms as long as you follow the license terms.
Under the following terms:
Attribution — You must give appropriate credit, provide a link to the license, and indicate if changes were made. You may do so in any reasonable manner, but not in any way that suggests the licensor endorses you or your use.
NonCommercial — You may not use the material for commercial purposes.
ShareAlike — If you remix, transform, or build upon the material, you must distribute your contribution under the same license as the original.
No additional restrictions — You may not apply legal terms or technological measures that legally restrict others from doing anything the license permits.
Authors may enter into other independent and additional agreements for the non-exclusive distribution of the published version of the article in this journal (e.g., placing it in an institutional repository) as long as they clearly indicate that the work was first published in this journal.
