The image of the horse as an interdisciplinary link between art, history and literature
Abstract
The article offers an interdisciplinary reflextion divided in two parts. One, the study of the image of the horse as a literary motive in Huesos de lagartija, Federico Navarrete's novel, and Álvaro Enrigue's Tu sueño imperios han sido along with some historical references. The othes one studies the representation of the horse in José Clemente Orozco's paintings Los Teules, in La fusión de dos culturas, Jorge González Camarena's painting, and Vangelis' musical theme "Moxica and The Horse".Downloads
References
Camarero, J. (2004). Metaliteratura: Estructuras formales literarias. Anthropos Editorial.
Cossich, M. (2021). Las huellas de la conquista: Los primeros caballos y yeguas en la Nueva España. Noticonquista. https://www.noticonquista.unam.mx/amoxtli/875/859
Enrigue, Á. (2022). Tu sueño imperios han sido. Anagrama.
Jitrik, N. (1995). Historia e imaginación literaria. Las posibilidades de un género. Editorial Biblos
León-Portilla, M. (2018). Visión de los vencidos: Relaciones indígenas de la conquista (11a. reimp.). UNAM.
Lukacs, G. (1966). La novela histórica. Era.
Menton, S. (1992). La nueva novela histórica en la América Latina (1979-1992). Fondo de Cultura Económica.
Navarrete, F. (2019). Huesos de lagartija (3a. reimp.). Editorial MS.
Navarrete, F. (2000). Historia y ficción: Las dos caras de Jano. En V. Guedea (Comp.), El historiador frente a la Historia. Historia y literatura (pp. 7-39). UNAM.
Navarrete, F. (2021). Los caballos, los españoles y Santiago Matamoros. Noticonquista. https://www.noticonquista.unam.mx/amoxtli/878/878
Otras músicas. Otros mundos. (2012, octubre 23). Vangelis - 1492: Conquest of Paradise. Recuperado de https://otrasmusicasotrosmundos.blogspot.com/2012/10/vangelis-1492-conquest-of-paradise.html
Paoli, F. J. (2019). Multi, inter y transdisciplinariedad. Problema. Anuario de Filosofía y Teoría del Derecho, (13), 347–357. https://www.scielo.org.mx/pdf/paftd/n13/2007-4387-paftd-13-347.pdf.
Pérez, D. R. (2021). Ecos de 1521: Portentos y presagios en las conquistas de América. UNAM.
Pons, M. C. (1996). Memorias del olvido. La novela histórica de fines del siglo XX. Siglo XXI Editores
Rodríguez, I. (2017). Los Teules: Pintura de historia y alegoría de la violencia. En Orozco y Los Teules (1947) (pp. 17–27). Museo de Arte Carrillo Gil.
Russell, B. P. (2024, enero 13). La trama no es una superstición, sino una cortesía: Álvaro Enrigue habla de su último libro. The New York Times en Español. https://www.nytimes.com/es/2024/01/13/espanol/alvaro-enrigue-tu-sueno-imperios-han-sido.html
Séjourné, L. (2020). Pensamiento y religión en el México antiguo (14a. reimp.). Fondo de Cultura Económica.
Torres, A. (2017). Paradojas en las imágenes sobre la Conquista: Murales de José Clemente Orozco y Jorge González Camarena. Americania, Revista de Estudios Latinoamericanos Nueva Época, (5), 9–33.
Tresidder, J. (2008). Diccionario de símbolos. Grupo Editorial Tomo.

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Authors who publish in this journal accept the following conditions:
Fuentes Humanísticas is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0) license.
Authors retain copyright and grant the journal the right of first publication, with the work licensed under the Creative Commons Attribution license CC BY-NC-SA 4.0, which allows third parties to:
Share — copy and redistribute the material in any medium or format.
Adapt — remix, transform, and build upon the material.
The licensor cannot revoke these freedoms as long as you follow the license terms.
Under the following terms:
Attribution — You must give appropriate credit, provide a link to the license, and indicate if changes were made. You may do so in any reasonable manner, but not in any way that suggests the licensor endorses you or your use.
NonCommercial — You may not use the material for commercial purposes.
ShareAlike — If you remix, transform, or build upon the material, you must distribute your contribution under the same license as the original.
No additional restrictions — You may not apply legal terms or technological measures that legally restrict others from doing anything the license permits.
Authors may enter into other independent and additional agreements for the non-exclusive distribution of the published version of the article in this journal (e.g., placing it in an institutional repository) as long as they clearly indicate that the work was first published in this journal.
