Nationalism in the Porfiriato. The Heriberto Frias’s case and the Biblioteca del niño mexicano
Abstract
The article aims to present an example of the nationalism of the Porfirio period through the work of Heriberto Frías: Biblioteca del Niño Mexicano, aimed at children and which was published in 110 fascicles between the years of 1899 and 1901. For this purpose, They deal with three periods of our history: Conquest, Independence and Reform, processes that we consider foundational to the nationalist sentiment of the early 20th century.Downloads
References
Agostoni, C. (2005). Divertir e instruir. Revistas infantiles del siglo XIX mexicano. En B. Clark de Lara y E. Speckman (Eds.), La Republica de las letras, Asomos a la cultura escrita del México decimonónico (vol. II, pp. 171-182). Universidad Nacional Autónoma de México.
Algaba, L. (2005). Por los umbrales de la novela histórica. En B. Clark de Lara y E. Speckman (Eds.), La Republica de las letras, Asomos a la cultura escrita del México decimonónico (vol. I, pp. 287-302). Universidad Nacional Autónoma de México.
Anderson, B. (2021). Comunidades imaginadas: reflexiones sobre el origen y la difusión del nacionalismo. Fondo de Cultura Económica.
Bonilla, E. H. y Lecouvey, M. (2015). La modernidad en la Biblioteca del Niño Mexicano: Posada, Frías y Maucci. Universidad Nacional Autónoma de México, Instituto de Investigaciones Estéticas.
Brading, D. (1991). Los orígenes del nacionalismo mexicano. Editorial Era.
Brown, James W. (1978). The Life and the Works of Heriberto Frías. Tawyne Publishers.
Díaz y de Ovando, C. (2005). El café refugio de literatos políticos y muchos otros ocios. En B. Clark de Lara y E. Speckman (Eds.), La Republica de las letras, Asomos a la cultura escrita del México decimonónico (vol. I, pp. 75-88). Universidad Nacional Autónoma de México.
Frías, H. (1899). Leyendas históricas mexicanas. Casa editorial Maucci.
Frías, H. (1899-1901/2013). Biblioteca del niño mexicano. Gobierno del Estado de Aguascalientes, Instituto Cultural de Aguascalientes.
Frías H. (prólogo de James W. Brown). (1997). Tomochic. Editorial Porrúa.
Frías, H. (estudio preliminar de Georgina García Gutiérrez Vélez). (2008). La escritura enjuiciada, una antología general. Fondo de Cultura Económica, Fundación para la Letras Mexicanas, Universidad Nacional Autónoma de México.
Gellner, E. (versión española de Javier Setó). (1991). Naciones y nacionalismo. Alianza Editorial y Consejo Nacional para la Cultura y las Artes.
Llanas, M. (2016). Semblanza de la Casa Editorial Maucci. Biblioteca Virtual Miguel de Cervantes — Portal Editores y Editoriales Iberoamericanos (siglos XIX-XXI) — EDI-RED: http://www.cervantesvirtual.com/obra/casa-editorial-maucci-barcelona-1892-1966- semblanza/
Morales Meneses, E. (2001). Tendencias Educativas oficiales en México, 1821-1911. Universidad Iberoamericana.
Payno, M. (1870). Compendio de historia de México para uso de los establecimientos de instrucción pública de la República Mexicana. F. Díaz de León.
Pérez-Rayón, N. (2001). México 1900: percepciones y valores en la gran prensa capitalina. Universidad Nacional Autónoma de México, Universidad Autónoma Metropolitana.
Prieto, G. (1985). Memorias de mis tiempos. Porrúa, 1985.
Prieto, G. (1997). Obras completas (t. XXVII. Instrucción Pública, crítica literaria y ensayos). Consejo Nacional para la Cultura y las Artes.
Rébsamen, E. (1904). Guía metodológica para la enseñanza de la historia. Librería de la Viuda de Ch. Bouret. cdigital.dgb.uanl.mx/la1080022604_pdf
Riva Palacio, V. (1884-1889). México a través de los siglos: historia general y completa del desenvolvimiento social, político, religioso, militar, artístico, científico y literario de México desde la antigüedad más remota hasta la época actual: obra única en su género. Espasa. https://archive.org/details/mexicotravesdelo01riva/page/402/mode/2up
Rivera Cambas, M. (1873). Cartilla de historia de México para uso de las escuelas de la república. Imprenta de JM Aguilar Ortiz.
Roldán Vera, E. (1996). Los libros de texto de Historia de México. En J. Medina Ortega y Medina y R. Camelo (coords. general) y A. Pi-Suñer Llorens (coord. del volumen), Historiografía mexicana (vol IV: En busca de un discurso integrador de la nación, pp. 491-524). Universidad Nacional Autónoma de México, Instituto de Investigaciones Históricas.
Saborit, A. (2002). El Arte. En Josefina Zoraida Vázquez (Coord. general) y Javier Garcíadiego (Coord. del tomo), Gran Historia de México Ilustrada (t. IV: de la Reforma a la Constitución 1857-1920). Planeta DeAgostini, Conaculta, Instituto Nacional de Antropología e Historia.
Sierra, J. (1894). Catecismo de historia patria. Imprenta de la Vda. de Ch. Bouret.
Solórzano Ponce, M. T. (2005). Juan Antonio Mateos, (1831-1913). en B. Clark de Lara y E. Speckman (Eds.), La República de las Letras, Asomos a la cultura escrita del México decimonónico (vol. III, pp. 333-342). Universidad Nacional Autónoma de México.
Bonilla, E. H. y Lecouvey, M. (2015a). José Guadalupe Posada en la Biblioteca del Niño Mexicano, Revista Zócalo. http://www.revistazocalo.com.mx/archivo/45-zocalo/6266-jose-guadalupe-posada-en-biblioteca-del-nino-mexicano.html
Escuela Nacional Preparatoria. (2019). Antecedentes Escuela Nacional Preparatoria. Dirección General de la Escuela Nacional Preparatoria, Universidad Nacional Autónoma de México. http://enp.unam.mx/assets/pdf/antecedentesENP.pdf

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Authors who publish in this journal accept the following conditions:
Fuentes Humanísticas is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0) license.
Authors retain copyright and grant the journal the right of first publication, with the work licensed under the Creative Commons Attribution license CC BY-NC-SA 4.0, which allows third parties to:
Share — copy and redistribute the material in any medium or format.
Adapt — remix, transform, and build upon the material.
The licensor cannot revoke these freedoms as long as you follow the license terms.
Under the following terms:
Attribution — You must give appropriate credit, provide a link to the license, and indicate if changes were made. You may do so in any reasonable manner, but not in any way that suggests the licensor endorses you or your use.
NonCommercial — You may not use the material for commercial purposes.
ShareAlike — If you remix, transform, or build upon the material, you must distribute your contribution under the same license as the original.
No additional restrictions — You may not apply legal terms or technological measures that legally restrict others from doing anything the license permits.
Authors may enter into other independent and additional agreements for the non-exclusive distribution of the published version of the article in this journal (e.g., placing it in an institutional repository) as long as they clearly indicate that the work was first published in this journal.