The mentoring as accompaniment in the Mexican New School frame
Abstract
This paper exposes the results of a pedagogical intervention in high school students in which the relevance of tutoring is shown to broaden, diversify and enrich learning in the Mexican New School frame. From an approach based on the project method, a series of pedagogical activities was designed on the basis of three dimensions: the knowing how to be, the knowing how to live and the disciplinary knowing, which were a knowledge challenge to give another meaning to tutoring From the studied it is concluded that it is necessary to reinforce the teaching aptitudes in the tutoring to make sure a whole vocational training in the students.Downloads
References
Cañadell, R. (2008). Cómo afecta la globalización a la educación. En Polo, P. y Verger, A. (Comps.), Educación, globalización y sindicalismo (pp. 23-29). Escola de Formació en Mitjans Didáctics.
De Ibarrola, M., Remedi, E. y Weiss, E. (2014). Tutoría en escuelas secundarias. Un estudio cualitativo. CINVESTAV.
Ducoing, P. (Coord.). (2009). Tutoría y mediación I. UNAM/IISUE.
Galeana, L. (2016). Aprendizaje basado en proyectos. Universidad de Colima,
https://repositorio.uesiglo21.edu.ar/handle/ues21/12835
García, D. (2012). Acompañamiento a la práctica pedagógica. Centro Cultural Poveda.
Pastor, E. (1995). La tutoría en secundaria. CEAC.
SEP (2015). Lineamientos para la formación y atención de los adolescentes.
SEP. (2019). La Nueva Escuela Mexicana: Principios y orientaciones pedagógicas. Secretaria de Educación Pública, México. Recuperado de: https://dfa.edomex.gob.mx/sites/dfa.edomex.gob.mx/files/files/NEM%20principios%20y%20orientacio%C3%ADn%20pedago%C3%ADgica.pdf
Stenhouse, L. (2010). Investigación y desarrollo del curriculum. Morata.
Tobón, S. (2006). Método de trabajo por proyectos. Uninet.
Tobón, S. (2016). Los proyectos formativos: transversalidad y desarrollo de competencias para la sociedad del conocimiento. CIFE. www.cife.org.mx
Carvalho, A. R. y Santos, C. (2022). Developing peer mentors’ collaborative and metacognitive skills with a technology-enhanced peer learning program. Computers and Education Open, 3, 1-19. DOI https://doi.org/10.1016/j.caeo.2021.100070
Colomer, J., Vila, X., Salvadó, V. y Casellas, R. (2013). Tutoring as evidence of a reflective practice: a case study. Procedia - Social and Behavioral Sciences, 93,356–363.
Cortés, S. (2005). El método de proyecto como experiencia de innovación en aula. Geoenseñanza, 10(1), 107-118.
Colmenares, S. y Piñero, M. de L. (2008). La investigación acción. Una herramienta metodológica heurística para la comprensión y transformación de realidades y prácticas socioeducativas. Laurus, 14(27), 96-114. https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=76111892006
Ghouali, H. (2007). El acompañamiento educativo y escolar en Francia. Revista Mexicana de Investigación Educativa, 12(32), 207-242.
González-Palacios, A. y Avelino-Rubio, I. (2016). Tutoría: una revisión conceptual. Revista de Educación y Desarrollo, 38, 58-68. http://smip.udg.mx/sites/default/files/38_gonzalez_palacios.pdf
Longás, J., Civís, M., Riera, J., Fontanet, E., Longás, E. y Andrés, T. (2008). Escuela, educación y territorio. Revista Interuniversitaria de Pedagogía Social, 15, 137-151.
López, S. y Flores, M. (2009). El fracaso del neoliberalismo y la alternativa educativa latinoamericana. Educere, 13(47), 1063-1071.
Martin, D. (1997). Mentoring in one's own classroom: An exploratory study of contexts. Teaching and Teacher Education, 13(2), 183-197.
Martínez, H. y González, S. (2010). Acompañamiento pedagógico y profesionalización docente: sentido y perspectiva. Ciencia y Sociedad, 35(3), 521-541.
Myric, F., Caplan, W., Smitten, J. y Rusk, K. (2011). Preceptor/mentor education: a world of possibilities through e-learning technology. Nurse Education Today, 31(3), 263-267.
Peña, C. I., Marzo, J. L., De la Rosa, J. L., y Fabregat, R. (2002). Un sistema de tutoría inteligente adaptativo considerando estilos de aprendizaje. Revista UIS Ingenierías, 1(2), 17–29.
Ruiz, G. (2013). La teoría de la experiencia de John Dewey: significación histórica y vigencia en el debate teórico contemporáneo. Foro de Educación, 11(15), 103-124.
Sarthou, D. (2015). Políticas educativas 2015-2020: entre el autoritarismo y la tecnocracia. Revista Contrapunto, 6, 65-76.
Tedesco, J.C. (2018). El debate de la reforma educativa: un caso de debate tecnocrático. Revista del IICE, 87-91. http://revistascientificas.filo.uba.ar/index.php/iice/article/view/5499/4934
Touriñan, J.M. (2011). Intervención educativa, intervención pedagógica y educación: La mirada pedagógica. Revista Portuguesa de Pedagogía, (extra-serie), 283-305. https://doi.org/10.14195/1647-8614_Extra-2011_23
Torres, C. A. (2008). Después de la tormenta neoliberal: la política educativa latinoamericana entre la crítica y la utopía, Revista Iberoamericana de Educación, 48, 207-229. https://redined.educacion.gob.es/xmlui/bitstream/handle/11162/23365/00520093000020.pdfsequence=1&isAllowed=y
Con Gómez, S. y Chávez, V. (2004). Metodología de la intervención educativa en la práctica del docente del Nivel Medio Superior. https://www.academia.edu/6315849/Metodolog%C3%ADa_de_la_intervenci%C3%B3n_educativa_en_la_pr%C3%A1ctica_del_docente_del_Nivel_Medio_Superior

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Authors who publish in this journal accept the following conditions:
Fuentes Humanísticas is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0) license.
Authors retain copyright and grant the journal the right of first publication, with the work licensed under the Creative Commons Attribution license CC BY-NC-SA 4.0, which allows third parties to:
Share — copy and redistribute the material in any medium or format.
Adapt — remix, transform, and build upon the material.
The licensor cannot revoke these freedoms as long as you follow the license terms.
Under the following terms:
Attribution — You must give appropriate credit, provide a link to the license, and indicate if changes were made. You may do so in any reasonable manner, but not in any way that suggests the licensor endorses you or your use.
NonCommercial — You may not use the material for commercial purposes.
ShareAlike — If you remix, transform, or build upon the material, you must distribute your contribution under the same license as the original.
No additional restrictions — You may not apply legal terms or technological measures that legally restrict others from doing anything the license permits.
Authors may enter into other independent and additional agreements for the non-exclusive distribution of the published version of the article in this journal (e.g., placing it in an institutional repository) as long as they clearly indicate that the work was first published in this journal.