Enclosure and rebellion: two teaching approaches for literary education

Keywords: literary education, pedagogical approach, teaching-learning methods, teaching approach, transmedia

Abstract

This paper aims to display some of the challenges of literary teaching as well as the need to reformulate the literatura teaching-learning processes, using as an example the ideas stated in the book Encierro y Rebelión: dos propuestas de educación literaria, by Giselle Bahamaondes. The commented work comprises a training implement for literature teachers, which proposes two teaching approaches, considering transmedia and actual context of young readers, from a pedagogical approach. This paper aims to highlight the importance of pedagogy for literature, as well as for teaching-learning methods in our present time.  

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Claudia Gil de la Piedra, Universidad Nacional Autónoma de México
Maestra en literatura mexicana (UAM-A), estudiante del doctorado en crítica y literatura latinoamericana en el CELA, UNAM. Profesora de lengua extranjera en el Instituto Tecnológico de Monterrey Campus Ciudad de México y en la Universidad Autónoma Metropolitana Azcapotzalco.

References

Bibliografía

Bahamondes, Giselle. (2022). Encierro y Rebelión: dos propuestas de educación literaria. Ediciones UCM. Universidad Católica del Maule.

Fernández, Nona. (2016). La dimensión desconocida. Santiago: Random House.

Frank, Ana. (1999). Diario. México: Ediciones Leyenda.

García Canclini, Néstor. (2001). Culturas híbridas. Estrategias para entrar y salir de la Modernidad. Buenos Aires: Paidós.

González Casanova, Pablo. (2004). Las nuevas ciencias y las humanidades. De la academia a la política. Madrid: Editorial Complutense/Anthropos/IIS/UNAM.

Jenkins, H. (2006). Convergence culture. Where old and new media collide. Nueva York: New York University Press.

Moraña, Mabel. (2014). Inscripciones críticas. Ensayos sobre cultura latinoamericana. Santiago: Cuarto propio.

Orwell, George. (2018). La rebelión en la granja. 10° edición. México: Porrúa.

Peterson, Richard. (2013). Changing Arts Audiences: Capitalizing on Omnivorousness. Chicago: University of Chicago.

Woodside Wood, J. (2021). Transmedia y crossmedia. En Vocabulario crítico para los estudios intermediales hacia el estudio de las literaturas extendidas. México, UNAM.

Cibergrafía

Jenkis, H. (2006, diciembre 10) How Transmedia storytelling begat transmedia planning... parte 1 [Weblog post]. Recuperado de: http://henryjenkins.org/2006/12/how_transmedia_storytelling_be.html Consultado 20/03/2022.

Published
2023-06-28
How to Cite
Gil de la Piedra, C. (2023). Enclosure and rebellion: two teaching approaches for literary education. Revista Fuentes Humanísticas, 35(66), 127-138. https://doi.org/10.24275/KNSH9670
Bookmark and Share