Didactic resources for teaching poetry with children

Keywords: Literature, Poetry, Didactics, Children, Reading Promotion, Transitional Objects, Objective Correlate, Deautomatization Procedures

Abstract

This paper enriches theoretical concepts (such as transitional objects, the objective correlate and deautomatization procedures) with personal experiences from cultural promotion work with children. This public is considered as agents trained to build knowledge, the teacher as a mediator or facilitator of learning, and the book as a meeting point that requires approximations according to the current era.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

David Baltazar Villavicencio, Universidad Autónoma Metropolitana
Psicólogo social egresado de la UAM-Xochimilco. Tiene un libro de poesía, “Fragmentario”, y una plaquette, “Nueve poemas de Emilia”. Está en proceso de titulación de la Licenciatura en Letras Hispánicas en la UAM-Iztapalapa y es egresado de la Especialización en Literatura Mexicana del Siglo XX, en la UAM-Azcapotzalco.

References

Ahumada, J. (2001). T. S. Eliot, Hamlet y sus problemas. Recuperado de: https://docplayer.es/55753956-Hamlet-y-sus-problemas-de-t-s-eliot.html

Arístides, C. (2000). Bestiario inmediato Muestra de poesía mexicana contemporánea. México: Ediciones Coyoacán.

Barthes, R. (1968). La muerte del autor, en: Textos de teorías y crítica literarias. (pp. 221-224). México: Universidad Autónoma Metropolitana.

Barthes, R. (1974). El placer del texto. Madrid: Siglo XXI.

Beristáin, H. (1987). Imponer la gracia. Procedimientos de desautomatización en la poesía de Rubén Bonifaz Nuño. México: Universidad Nacional Autónoma de México.

Calvo, M. (2015). Tomar la palabra. La poesía en la escuela. México: Fondo de Cultura Económica.

Cándido, A. (1995). Ensayos y comentarios. México: Fondo de Cultura Económica.

Colomer, T. (1991). De la enseñanza de la literatura a la educación literaria. Madrid: CL&E.

Eliot, T. S. (1964). Hamlet and his problems, en The sacred wood (Essays on poetry and criticism). (pp. 95-103). Londres: Methuen.

Jakobson, R. (2010). Lingüística y poética. En Textos de teorías y crítica literaria. (pp. 121-136). Madrid: Anthropos.

Lerner, D. (2001). Leer y escribir en la escuela: lo real, lo posible y lo necesario. México: Fondo de Cultura Económica.

Montes, G. (2017). La frontera indómita. México: Fondo de Cultura Económica.

Núñez, P., et al, (2015). Didáctica de la lengua y la literatura. Madrid: Ediciones Pirámide.

Timofeeva, L. (2009). La desautomatización fraseológica: un recurso para crear y divertir. Recuperado de: https://rua.ua.es/dspace/bitstream/10045/15289/1/ELUA_monografico_2009_10.pdf

Parra, N. (1993). Poemas para combatir la calvicie. México: FCE.

Petit, M. (2001). Lecturas: del espacio íntimo al espacio público. México: Fondo de Cultura Económica.

Petit, M. (2015). Leer el mundo. Experiencias actuales de transmisión cultural. México: Fondo de Cultura Económica.

Rodari, G. (2011). Gramática de la fantasía. México: CONACULTA.

Shklovski, V, (1970). El arte como artificio. En Teoría de la literatura de los formalistas rusos. (pp. 77-98). Madrid: Siglo XXI.

Winnicott, D. (1993). Realidad y juego. Barcelona: Gedisa.

Published
2022-11-23
How to Cite
Baltazar Villavicencio, D. (2022). Didactic resources for teaching poetry with children. Revista Fuentes Humanísticas, 35(66), 113-126. https://doi.org/10.24275/PNHA5511
Bookmark and Share