The Sundry Media of Electronic Literature

Keywords: Electronic Literature, Language, Technology, Transdiscipline

Abstract

The teaching of electronic literature, as well as the development of theoretical and methodological frameworks for its study, requires a transdisciplinary strategy. The phenomenon of the literary is not subject to technical supports as it is thought of as a phenomenon of language that is the product of creative reading. It´s teaching, consequently, must explore the epistemological opening and explore other fields in search of dialogue.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Blanca Estela López Pérez, Universidad Autónoma Metropolitana, unidad Azcapotzalco
Profesora investigadora de Departamento de Investigación y Conocimiento para Diseño, responsable del grupo de investigación Diseño, Humanidades y Filosofía de la Cultura, y responsable del programa de investigación Cultura Lúdica y Humanidades Digitales, de la División de Ciencias y Artes para el Diseño en la Universidad Autónoma Metropolitana en Azcapotzalco.

References

Bibliografía

Abbagnano, N. (2008). Diccionario de filosofía. México: Fondo de Cultura Económica.

Appleman, D. (2009). Critical Encounters in High School English: Teaching Literary Theory to Adolescents. Nueva York: ‎Teachers College Press.

Crawford, C. (2013). On Interactive Storytelling. Indianapolis, IN.: New Riders.

Derrida, J. (1985). La voz y el fenómeno. Introducción al problema del signo en la fenomenología de Husserl. Valencia: Pre-Textos.

Derrida, J. (1989). La escritura y la diferencia. Barcelona: Anthropos.

Frabetti, F. (2015). Software Theory. A cultural and Philosophical Study. Londres: Rowman & Littlefield.

Guindi, P. (2017). El estatuto del sujeto supuesto saber en la transmisión oral del psicoanálisis desde una perspectiva teórica de orientación lacaniana. En Acta Académica IX Congreso Internacional de Investigación y Práctica Profesional en Psicología XXIV Jornadas de Investigación XIII Encuentro de Investigadores en Psicología del MERCOSUR. (pp. 371-374).

Iser, W. (1980). The Act of Reading. A theory of Aesthetic Response. Baltimore: The John Hopkins University.

Jayemanne, D. (2017). Performativity in Art, Literature, and Video Games. Dundee, Reino Unido: Palgrave Macmillan.

López-León, R. (2018). Contexto y diseño. El binomio invisible. Aguascalientes: Universidad Autónoma de Aguascalientes.

Maestro, J. G. (1997). Introducción a la teoría de la literatura. Vigo: Universidad de Vigo.

Mitcham, C. (1994). Thinking through Technology. Chicago: Universidad de Chicago.

Ong, J. W. (2013). Oralidad y escritura: tecnologías de la palabra. México: Fondo de Cultura Económica.

Rettberg, S. (2019). Electronic Literature. Cambridge: Polity.

Ricoeur, P. (2003). Teoría de la interpretación. Discurso y excedente de sentido. México: Siglo XXI.

Royle, N. (2000). Deconstructions: A User´s Guide. Londres: Bloomsbury Publishing PLC.

Selden, R. (2010). Historia de la crítica literaria del siglo XX. Madrid: Akal.

Smith, F. (2012). Understanding Reading A psycholinguistic analysis of reading and learning to read. Nueva York: Routledge

Hemerografía

Coleman, L. y Kay, P. (1981). Prototype Semantics: The English Word Lie. Language, 57(1), 26-44.

Henao Villa, C. F.; García Arango, D. A.; Aguirre Mesa, E. D.; González García, A.; Bracho Aconcha, R.; Solorzano Movilla, J. G.; Arboleda Lopez, A. P. (2017). Multidisciplinariedad, interdisciplinariedad y transdisciplinariedad en la formación para la investigación en ingeniería. Revista Lasallista de Investigación, 14(1), 179-197.

Kattenbelt, Ch. (2008). Intermediality in Theatre and Performance: Definitions, Perceptions and Medial Relationships. Revista de Estudios Culturales de la Universidad Jaume, 6, 19-29.

Meyer, J. (1997). "What is literature? A definition based on prototypes". Work Papers of the Summer Institute of Linguistics, University of North Dakota Session, 41. DOI: 10.31356/silwp.vol41.03

Nake, F. y Grabowski, S. (2017). Think the Image, Don't Make It! On Algorithmic Thinking, Art Education, and Re-Coding. Journal of Science and Technology of the Arts, 9(3), 21-31.

Paoli Bolio, F. J. (2019). Multi, inter y transdisciplinariedad. Anuario de Filosofía y Teoría del Derecho, (13), 347-357. DOI: 10.22201/iij.24487937e.2019.13

Passati, L. M. (2020). Towards a Hermeneutic Definition of Software. Humanities And Social Sciences Communications, 7(1), 1-11. DOI: https://doi.org/10.1057/s41599-020

Rettberg, S. (2020). Teaching electronic literature using electronic literature. MATLIT: Materialidades da Literatura, 8(1), 23-44.

Reyes Rivas, M. A. R. (2016). Modernidad, Modernismo y Tecnología: concepciones y valoraciones. Revista Comunicación, 25(2), 48-56.

Wagner, P. (2017). Progreso y Modernidad: el problema de la autonomía. Sociología Histórica. De la modernidad a las modernidades múltiples, (7), 95-120. DOI: https://doi.org/10.6018/sh

Cibergrafía:

IBM (2022). https://www.ibm.com/mx-es/topics/open-source

Red Hat (2022). https://www.redhat.com

Published
2022-11-23
How to Cite
López Pérez, B. E. (2022). The Sundry Media of Electronic Literature. Revista Fuentes Humanísticas, 35(66), 89-102. https://doi.org/10.24275/CKPV7618
Bookmark and Share