Mobbing: Its Impact on Emotions
Abstract
On the basis of subjective politics, this paper seeks to analyze the academic and administrative space-time as a Chronotope (Bajtin, 1989, Alejos, 2017), where various types various types of offenders, silent and active witnesses (Fuentes, 2014) exert semiotic-discursive violence on a subject or target in order to destroy it. Both the actions and emotions of the attackers and the “target subjects” produce a double pathemization (Charaudeau in Hadiar, 2006).Downloads
References
Alejos. J. (2017). Íikin y k’eex. Cronotopos del ritual terapéutico maya. En Revista digital Estudios de Cultura Maya, XLIX, primavera-verano. México: UNAM. [en línea]. Disponible en: https://revistas-filologicas.unam.mx/estudios-cultura-maya/index.php/ecm/article/view/769/931
Aristóteles (1999). Arte poética, arte retórica. México: Porrúa.
Arendt. H. (2005). Sobre la violencia. Madrid: Alianza.
Bajtin, M. (1989). Las formas de tiempo y del cronotopo en la novela. Ensayos de poética histórica. Teoría y estética de la novela. Madrid: Taurus.
Bericat, E. (2012). Emociones. En Sociopedia.isa. España: Universidad de Sevilla [en línea]. Disponible en http://www.sagepub.net/isa/resources/pdf/Emociones.pdf
Bourdieu, P. (2009 [1980]). El Sentido Práctico. Argentina: Siglo XXI.
Bourdieu, P. (2000). La dominación masculina. Barcelona: Anagrama.
Charaudeau, P. (2011). Las emociones como efectos de discurso. En Revista Versión, (26), junio 2011, La experiencia emocional y sus razones, pp.97-118. Disponible en http://bidi.xoc.uam.mx/MostrarPDF.php
Descartes, R. (2012 [1649]. Descartes, Madrid: Gredos. [en línea]. Disponible en https://periodicooficial.jalisco.gob.mx/sites/periodicooficial.jalisco.gob.mx/files/obras_completas-rene_descartes.pdf
Duque A. C. M. (2010). Consideraciones sobre el Acoso Laboral. Perfil del acosador. Universidad de San Buenaventura: Medellín. [en línea]. Disponible en https://bibliotecadigital.usb.edu.co/server/api/core/bitstreams/c3096418-1ee1-411f-9de6-3a46eea18061/content
Fineman, Stephen. (1996). Emotions and Organizing. En Clegg Stewart R. (ed), Handbook of Organization Studies. London: Hardy Cynthia and Walter R Nord; SAGE publications.
Fuentes Valdivieso, R. (2014). Bajo la mirada de los perpetradores: mobbing y cultura. México: Instituto Politécnico Nacional.
Galtung, J. (1989). Violencia Cultural. [en línea]. Disponible en https://www.gernikagogoratuz.org/web/uploads/documentos/202892edd66aafe5c03dacf1298fd7f8938fae76.pdf
Giménez, G. (2002). Introducción a la sociología de Pierre Bourdieu. Colección Pedagógica Universitaria, No. 37-38, enero-junio/julio-diciembre 2002. En línea] Disponible en https://www.uv.mx/cpue/colped/N_3738/B%20Gilberto%20Gimenez%20Introduccion%202.pdf
Goleman, D. (2000). La Inteligencia Emocional, por qué es más importante que el Coeficiente Intelectual. México: Vergara.
Haidar, J. (2006). Debate CEU-Rectoría. Torbellino pasional de los argumentos. México: Universidad Nacional Autónoma de México.
Haidt, J. (2006). La hipótesis de la felicidad, la búsqueda de verdades modernas. En La sabiduría antigua. España: Gedisa.
Lampis, M. (2008-2009). Emociones y semiótica de la cultura. En Revista Electrónica Entretextos, (11-12-13) [en línea]. Disponible en
https://www.academia.edu/12361459/Emociones_y_semi%C3%B3tica_de_la_cultura
Leymann, H. (1990). Mobbing and Psychological Terror at Workplaces. En Violence and Victims, 5 (2), [en línea]. Disponible en http://www.mobbingportal.com/LeymannV&V1990(3).pdf
Lazarus, R.S. (1991). Emotion and adaptation. New York: Oxford University Press.
Lazarus, R.S. (2001). Relational meaning and discrete emotions. En Scherer, K.R., Schorr, A. y Johnstone, T. (eds.), Appraisal processes in emotion: Theory, methods, research (pp. 37-67). New York: Oxford University Press.
Montes, M. A. (2016). De la semiótica de las pasiones a las emociones como efectos: la dimensión afectiva vista desde una mirada pragmatista. En Linguagem em Discurso [en línea]. Disponible en
http://www.portaldeperiodicos.unisul.br/index.php/Linguagem_Discurso/user/register
óLotman, I. (1996). Acerca de la semiosfera. En La semiosfera I. Madrid: Cátedra.
Peña, F. y Fernández, K. (2016). Mobbing en la academia mexicana. México: Edición Eón ENAH-INAH.
Peña Saint Martin, F. y Fuentes Valdivieso, R. (coord.) (2012). Tras las huellas del asedio grupal en México (mobbing). México: Ediciones y Gráficos Eón.
Peña Saint Martin, F. y Sánchez Díaz, S. G. (2007). El mobbing y su impacto en la salud. En Civera Cerecedo M. y Herrera Bautista, M. R. (Coord..), Estudios de antropología biológica. México: UNAM; INAH; Asociación Mexicana de Antropología Biológica.
Perelman y L. Olberchts-Tyteca (1989). Tratado de la Argumentación. Madrid: Gredos.
Sánchez Guevara, G. y Cortés Zorrilla, J. (2012). Hacia un modelo semiótico-discursivo para la comunicación participativa de desarrollo el caso del módulo de validación tecnológica. En Revista Razón y Palabra, agosto-octubre de 2012, (80) Disponible en
http://www.razonypalabra.org.mx/N/N80/M80/06_SanchezCortes_M80.pdf
Sánchez Guevara, G. y Sánchez Guevara, I. (2015). Complejidad de la violencia universitaria en la UACM. En Miradas críticas a la complejidad de la violencia universitaria. México: Fontamara-UACM.
Trujillo Flores, M. M., Valderrabano Almegua M. L. y Hernández Mendoza, R. (2007). Mobbing: historia, causas, efectos y propuesta de un modelo para las organizaciones mexicanas. Revista de Ciencias Administrativas y Sociales, 17 (29), enero-junio, 2007, pp. 71-91 [en línea]. Disponible en http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=81802905
Authors who publish in this journal accept the following conditions:
Fuentes Humanísticas is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0) license.
Authors retain copyright and grant the journal the right of first publication, with the work licensed under the Creative Commons Attribution license CC BY-NC-SA 4.0, which allows third parties to:
Share — copy and redistribute the material in any medium or format.
Adapt — remix, transform, and build upon the material.
The licensor cannot revoke these freedoms as long as you follow the license terms.
Under the following terms:
Attribution — You must give appropriate credit, provide a link to the license, and indicate if changes were made. You may do so in any reasonable manner, but not in any way that suggests the licensor endorses you or your use.
NonCommercial — You may not use the material for commercial purposes.
ShareAlike — If you remix, transform, or build upon the material, you must distribute your contribution under the same license as the original.
No additional restrictions — You may not apply legal terms or technological measures that legally restrict others from doing anything the license permits.
Authors may enter into other independent and additional agreements for the non-exclusive distribution of the published version of the article in this journal (e.g., placing it in an institutional repository) as long as they clearly indicate that the work was first published in this journal.