Let´s Burn: Progression of Worlds after the End
Abstract
We explore the way in which post apocalyptic futures is set in three contemporary works. There is a reflection about the meaning of waste since the 80s, in a Fernando De Giovanni´s short story, going from Rafael Pinedo´s novel until the work of the catalan writer, Ariadna Castellarnau.Downloads
References
Bibliografía
Bull, M. (comp.) (2000). La teoría del apocalipsis y los fines del mundo. México: Fondo de cultura económica.
Castellarnau, A. (2015). Quema. Buenos Aires: Gog y Magog.
De Giovanni, F. (1987). El tipo que vio al caballo. En Gaut vel Hartman, Sergio (comp.) Fase uno. Relatos de ciencia ficción. Buenos Aires: Sinergia.
Fernández Mallo, A. (2018).Teoría general de la basura. Barcelona: Galaxia Gutenberg
Pinedo, R. (2004). Plop. Buenos Aires: Interzona.
Reati, F. (2006). Postales del porvenir. La literatura de anticipación en la Argentina neoliberal (1985–1999). Buenos Aires: Biblos.
Hemerografía
De Giovanni, F. (1987). “El tipo que vio al caballo”. En Gaut vel Hartman, Sergio (comp.) Fase uno. Relatos de ciencia ficción. Buenos Aires: Sinergia.
Drucaroff, E. (2006). “Narraciones de la intemperie”. Revista El interpretador, N° número 27, junio. Recuperado de http://www.elinterpretador.net/27ElsaDrucaroff-NarracionesDeLaIntemperie.html.
Kurlat Ares, S. (2017). Entre la utopía y la distopía: Política e ideología en el discurso crítico de la ciencia ficción. Revista Iberoamericana, Vol. LXXXIII, N° 259–260, abril–septiembre, pp. 401-417.
Mercier, C. (2016). Ecología humana en la trilogía de Rafael Pinedo: Plop, Frío y Subte. Estudios de Teoría Literaria Revista digital: artes, letras y humanidades, Año 5, N° 10, septiembre, pp. 131-143.
Oeyen, A. (2014). Hacia una (est)ética del postapocalipsis en la narrativa argentina posdictatorial. Revista Iberoamericana, Vol. LXXX, N° 247, abril–junio, pp. 631-651.
Pérez Gras, M. L. (2020). Retornos a la frontera interior decimonónica en la narrativa especulativa contemporánea. Estudios de Teoría Literaria. Revista digital: artes, letras y humanidades, julio, vol. 9, N° 19, pp. 122-133.
Reati, F. (2013). ¿Qué hay después del fin del mundo? Plop y lo post post-apocalíptico en Argentina. Rassegna iberistica, N° 98, 2013, pp. 27-43.
Steimberg, A. (2012). “El futuro obturado: el cronotopo aislado en la ciencia ficción argentina pos-2001”. Revista iberoamericana, Vol. LXXVIII, N° 238-239, enero-junio, pp. 127-146.
Vazquez, L (2020). La ciencia ficción en la narrativa argentina del siglo XXI: el trauma del pasado, el futuro como regresión. Estudios de Teoría Literaria. Revista digital: artes, letras y humanidades, julio, vol. 9, N° 19, pp. 10-20.
Authors who publish in this journal accept the following conditions:
Fuentes Humanísticas is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0) license.
Authors retain copyright and grant the journal the right of first publication, with the work licensed under the Creative Commons Attribution license CC BY-NC-SA 4.0, which allows third parties to:
Share — copy and redistribute the material in any medium or format.
Adapt — remix, transform, and build upon the material.
The licensor cannot revoke these freedoms as long as you follow the license terms.
Under the following terms:
Attribution — You must give appropriate credit, provide a link to the license, and indicate if changes were made. You may do so in any reasonable manner, but not in any way that suggests the licensor endorses you or your use.
NonCommercial — You may not use the material for commercial purposes.
ShareAlike — If you remix, transform, or build upon the material, you must distribute your contribution under the same license as the original.
No additional restrictions — You may not apply legal terms or technological measures that legally restrict others from doing anything the license permits.
Authors may enter into other independent and additional agreements for the non-exclusive distribution of the published version of the article in this journal (e.g., placing it in an institutional repository) as long as they clearly indicate that the work was first published in this journal.