Coatlicue Transformed: A Sketck by Saturnino Herrán
Abstract
This article analyzes a sketch made by the painter Saturnino Herrán in 1915, the purpose of the painting was to decorate the main frieze of the National Theater. The work was projected in three panels, in which the identity of the Mexican being was synthesized -a fusion of the indigenous and the Spanish- because on the left side there would be an offering of the indigenous people, in the center the image of the Coatlicue merging with a Christ, and, on the right, the offering of the friars and the military.Downloads
References
Dempsey, A. (2002). Estilos, escuelas y movimientos. Guía enciclopédica del arte moderno. Singapur: Blume, Singapur.
Fernández, J. (1954). Coatlicue: estética del arte indígena antiguo. México: Universidad Nacional Autónoma de México (UNAM).
Freedberg, D. (1992). El Poder de las Imágenes. Madrid: Ediciones Cátedra.
León Portilla, M. (1989). Manuel Gamio y el indigenismo. En Saturnino Herrán. Jornadas de Homenaje (pp. 109-120). México: Universidad Nacional Autónoma de México (UNAM).
López Lujan, L. (2011). El ídolo sin pies ni cabeza: la Coatlicue a fines del siglo XVIII. En Estudios de Cultura Náhuatl (42), pp. 203-232. México: Universidad Nacional Autónoma de México (UNAM).
Patrick, Johansson K. (1999). Estudio comparativo de la gestación y del nacimiento de Huitzilopochtli en un relato verbal, una variante pictográfica y un “texto” arquitectónico. En Estudios de cultura náhuatl (30), México: Universidad Nacional Autónoma de México (UNAM).
Partido Revolucionario Institucional. (1987). Saturnino Herrán. México: Edición a cargo del PRI, colección Forjadores de México. Tradición de la Soberanía.
Pimentel, Luz A. (2003)., Ekphrasis and Cultural Discourse: Coatlicue in Descriptive and Analytic Texts. En Neohelicon. Acta Comparationis Literarum Universarum XXX, pp. 61-75.
Ramírez, F.austo, (1976). Saturnino Herrán, México: Universidad Nacional Autónoma de México (UNAM).
_____________, (1987)., Saturnino Herrán 1887-1987. México: Instituto Nacional de Bellas Artes/Secretaríia de Educación Pública.
_____________. (1989). Saturnino Herrrán: itinerario estilístico. En Saturnino Herrán. Jornadas de Homenaje (pp. 9-30). México: Universidad Nacional Autónoma de México.
_____________. (2004). Historia mínima del modernismo en diez imágenes. En Widdifield, Stacie G. (Coordinadora). Hacia otra historia del arte en México. La amplitud del modernismo y la modernidad (1861-1920) (pp. 99-133). México: Arte e Imagen.
Robin Greeley, A. (2004). Artistas mexicanos en Europa durante el Porfiriato y la Revolución. En Widdifield, Stacie G. (Coordinadora). Hacia otra historia del arte en México. La amplitud del modernismo y la modernidad (1861-1920), México: Arte e Imagen.
Sáenz, Olga. (2014). La disputa de Antonio Rivas Mercado y Gerardo Murillo, Dr. Atl, por la enseñanza del dibujo. En Aurelio de los Reyes (coordinador). La enseñanza del dibujo en México (pp. 277-305). México: Universidad Autónoma de Aguascalientes.
Sahagún, B. (1999). Historia General de las Cosas de la Nueva España, 10ª ed., México, Porrúa, [Sepan Cuantos 300].
Serrano Simarro y Pascual Chenel. (2003). Diccionario de símbolos, España, Diana/ LIBSA, 2003.
Topete, A. (1989). “Herrán: la brevedad de una fecunda vida”, en Saturnino Herrán. Jornadas de Homenaje. México: Universidad Nacional Autónoma de México (UNAM).
Authors who publish in this journal accept the following conditions:
Fuentes Humanísticas is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0) license.
Authors retain copyright and grant the journal the right of first publication, with the work licensed under the Creative Commons Attribution license CC BY-NC-SA 4.0, which allows third parties to:
Share — copy and redistribute the material in any medium or format.
Adapt — remix, transform, and build upon the material.
The licensor cannot revoke these freedoms as long as you follow the license terms.
Under the following terms:
Attribution — You must give appropriate credit, provide a link to the license, and indicate if changes were made. You may do so in any reasonable manner, but not in any way that suggests the licensor endorses you or your use.
NonCommercial — You may not use the material for commercial purposes.
ShareAlike — If you remix, transform, or build upon the material, you must distribute your contribution under the same license as the original.
No additional restrictions — You may not apply legal terms or technological measures that legally restrict others from doing anything the license permits.
Authors may enter into other independent and additional agreements for the non-exclusive distribution of the published version of the article in this journal (e.g., placing it in an institutional repository) as long as they clearly indicate that the work was first published in this journal.