Representation and Construction of LGBTI + Characters in Mexican Noir

  • Blanca Estela López Pérez Universidad Autónoma Metropolitana
Keywords: Film Noir, Representation, Violence, LGBT

Abstract

The film noir offers some of the first cinematographic representations of homosexuality in the XX Century, thus adding to stereotypes in the United States. Despite the temporal distance between the Mexican productions and the North American classic noirs and neo noirs, both show similar character and style attributes, allowing our national features to show a different and sensitive approach from the LGBTI+ perspective, imprinted by our national violence.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Blanca Estela López Pérez, Universidad Autónoma Metropolitana
Profesora investigadora para el departamento de Investigación y Conocimiento para Diseño y responsable del programa de investigación Cultura Lúdica, CYAD (UAM-A). Participa con el área de concentración Narrativas Digitales y Redes Sociales (UAM-X), y con el grupo de investigación La Finisterra (UNAM).

References

Bibliografía

Butler, Judith. (2002). Cuerpos que importan. Buenos Aires: Paidós.

Conard, Mark T. (2006). The Philosophy of Film Noir. Estados Unidos de Norteamérica: The University Press of Kentucky.

Caparrós Sánchez, Nicolás (comp.). (1995). Edición Crítica de la Correspondencia de Freud. Madrid: Quipú.

Freud, Sigmund. (2009). Obras Completas. Tomo XXI. El porvenir de una ilusión. Buenos Aires: Amorrortu.

Lamas Marta. (2016). Miradas feministas sobre las mexicanas del siglo XX. Ciudad de México: Fondo de Cultura Económica y Consejo Nacional para las Artes.

Lyon, Arthur. (2000). Death on the Cheap. The Lost B Movies of Film Noir. Estados Unidos de Norte América: Da Capo Press.

Palencia, L. (2008). Hollywood Queer. Madrid: T&B.

Ramos W. E. (2014). La Revolución Silenciosa. El diseño en la vida cotidiana de la Ciudad de México durante la segunda mitad del siglo xx Análisis y prospectiva. México: Universidad Autónoma Metropolitana.

Roudinesco, Élizabeth. (2010). Nuestro lado obscuro. Barcelona: Anagrama.

Zizek, Slavoj. (2009). El acoso de las fantasías. México: Siglo XXI.

Hemerografía

Autrique Escobar, Cecilia. (2019). Los orígenes de los movimientos prohibicionistas del alcohol y las drogas. El caso de México (1917-1928). Historia y grafía, núm. 53. Universidad Iberoamericana, Departamento de Historia. Recuperado: https://www.redalyc.org/jatsRepo/589/58961435006/html/index.html

Burton, Alan. (2010). Victim (1961): Text and Context, AAA Arbeiten aus Anglistik und Amerikanistik Volume 35, Issue 1.

Cohen, Margaret. (1993) The "Homme Fatal", the Phallic Father, and the New Man, Cultural Critique, No. 23 (Winter, 1992-1993), pp. 111-136.

Farish, Mathew. (2005). Cities in shade: urban geography and the uses of noir, Environment and Planning D: Society and Space 2005, volume 23, pages 95-118.

Martínez, M. (2009). El personaje homosexual en el cine negro, Revista Digital Sociedad de la Información. Recuperado el 20 de julio 2020 de http://www.sociedadelainfor­macion.com/15/cinenegro.pdf

Pardo Fernández, R. (2013) La ficción narrativa de la frontera: El río Bravo en tres novelas mexicanas, Frontera Norte, vol. 25, núm. 49, enero-junio de 2013.

Sánchez del Pulgar Legido, Rosa Ma. (2017). Homosexualidad latente en el cine del siglo XX, Femeris, Vol. 2, No. 2, pp. 99-118, doi: https://doi.org/10.20318/femeris.2017.3760 http://www.uc3m.es/femeris

Schrader, Paul. (1971). Notas sobre el Film Noir, Film Comment, volumen 8, n° 1, primavera de 1972.

Filmografía

Bonilla, A. (productora) y Ortega, L. (director). (2015) Atroz [película]. México: Cinenauta, LSD Audio, Zebra Studios, Grotesque, rABYa Producciones.

Brooks, J. y Mier, F. (productores) y Morayta, M. (director). (1950) Vagabunda [película]. México: Mier y Brooks.

Braunsberg, A. (productor) y Polanski, R. (director). (1976) El inquilino [película]. Francia: Marianne Productions.

Bruckheimer, J. y Pappas, G. (productores) y Ricards, D. (director). (1975) Farewell my Lovely [película]. Estados Unidos: EK e ITC Films.

Danzinger, O. (productor) y Buñuel, L. (director). (1950) en Los olvidados [película]. México: Ultramar Films.

Del Villar, F. (productor) y Riptstein, A. (director). (1978) El lugar sin límites [película]. México: Conacite 2.

Didermann, I. (productor) y Laugnier, P. (director). (2018) Pesadilla en el infierno (Incident in Ghostland) [película]. Francia: Mars Films.

Litto, G. (productor) y De Palma, B. (director). (1980) Vestida para matar [película]. Estados Unidos: Filmways Pictures, Inc.

Perezcano, R. (productor) y Perezcano, R. (director). (2014) Carmín tropical [película]. México: Cinepantera | Fondo para la Producción Cinematográfica de Calidad (Foprocine) | Tiburón Filmes.

Preminger, O. (productor) y Preminger, O. (director). (1944) Laura [película]. Estados Unidos: Twentieth Century-Fox.

Relph, M. (productor) y Dearden, B. (director). (1961) Victim [película]. Reino Unido: Allied Film Makers (AFM).

Scott, A. (productor) y Dmytryk, E. (director). (1944) Murder, my Sweet [película]. Estados Unidos: RKO pictures.

Soto Landeta, E. (productor) y Landeta, M. (directora). (1951) Trotacalles [película]. México: Film Affinity.

Von Damm, E. (productor) y Gómez, B. (director). (2004) Puños rosas [película]. México: Videocine, Plural Entertainment, Catan Films, Dejarme Disfrutar Films, IMCINE, Televicine S.A. de C.V.

Published
2021-02-13
How to Cite
López Pérez, B. E. (2021). Representation and Construction of LGBTI + Characters in Mexican Noir. Revista Fuentes Humanísticas, 32(61), 35-50. https://doi.org/10.24275/uam/azc/dcsh/fh/2020v32n61/Lopez
Bookmark and Share