From the Dionysian rite-party to the Mayan Vaquerías by Raquel Araujo
Abstract
La Rendija, Theatrical Group created and led by Raquel Araujo, performed Bacchae. To end with God’s judgment. At the performance she announced the scenic components that came from Mayan culture and rituality. The intention was a scenic construction she stablishing a parallel between the Dionysian rituals and the Maya festivity of vaquería. Whit this staging Araujo goes from the Personal Theater calls “Aufführung”.Downloads
References
Bibliografía:
Chuaqui, C. (1994). El texto escénico de Las Bacantes de Eurípides. México: UNAM-Instituto de Investigaciones Filológicas (Cuadernos del Centro de Estudios Clásicos, 36).
Fischer-Lichte, E. (2011). Estética de lo performativo. Traducción de Diana González Martín y David Martínez Perucha. Introducción de Óscar Cornago. Madrid: ABADA EDITORES (Lecturas de Estética).
Garibay K., Ángel M. (1975a). “Introducción”. En Eurípides. Las diecinueve tragedias. Versión directa del griego. México: Editorial Porrúa, séptima edición (Sepan Cuántos, 24).
__________. (1975). Esquilo. Las siete tragedias. Versión directa del griego, con una introducción de. México: Editorial Porrúa, décimo primera edición (Sepan Cuántos, 11).
Kott, Jan. (1977). El manjar de los dioses. Una interpretación de la tragedia griega. Traducción de Juan Tovar. México, Editorial Era.
Medina Hernández, A., Francisco Javier Rivas Cetina. (2010). “La corrida de toros en los pueblos mayas orientales. Una aproximación etnográfica”. Estudios cultura Maya, vol. 35, enero, 2010.
Nietzsche, Friedrich. (1998). El nacimiento de la tragedia. Traducción de Eduardo Knörr y Fermín Navascués. Prólogo de Agustín Izquierdo. Madrid: Editorial Edaf, S. A.
Hemerografía:
Aguilar, Luz Emilia. (2013). “Lo sagrado y la ausencia de Dios”.
Excélsior. México, 18 de julio.
Milarka, Vera. (2013). “La diabla”. Reforma. México, 27 de junio de 2013.
Muños Castillo, Fernando (2014). “Bacantes: para terminar el juicio de un dios”. Por Esto!, Sección Cultural. Mérida, 22 de febrero 2014, p. 2.
Notas del programa de mano, en su presentación en el Foro Sor Juana Inés de la Cruz, del Centro Cultural Universitario UNAM, del 13 al 30 de junio de 2013.
Quemain, Miguel Ángel. (2013). “Las fronteras ilimitadas del teatro”. La jornada semanal, Domingo 29 de septiembre de 2013.
________.“Bacantes entre yucatecos púdicos”. La jornada semanal, Domingo 13 de octubre de 2013.
________.“Bacantes, la llegada de Penteo”. La jornada semanal, Domingo 27 de octubre de 2013.
Authors who publish in this journal accept the following conditions:
Fuentes Humanísticas is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0) license.
Authors retain copyright and grant the journal the right of first publication, with the work licensed under the Creative Commons Attribution license CC BY-NC-SA 4.0, which allows third parties to:
Share — copy and redistribute the material in any medium or format.
Adapt — remix, transform, and build upon the material.
The licensor cannot revoke these freedoms as long as you follow the license terms.
Under the following terms:
Attribution — You must give appropriate credit, provide a link to the license, and indicate if changes were made. You may do so in any reasonable manner, but not in any way that suggests the licensor endorses you or your use.
NonCommercial — You may not use the material for commercial purposes.
ShareAlike — If you remix, transform, or build upon the material, you must distribute your contribution under the same license as the original.
No additional restrictions — You may not apply legal terms or technological measures that legally restrict others from doing anything the license permits.
Authors may enter into other independent and additional agreements for the non-exclusive distribution of the published version of the article in this journal (e.g., placing it in an institutional repository) as long as they clearly indicate that the work was first published in this journal.