El miedo a “lo otro” en la piel fría,novela de Albert Sánchez Piñol
Abstract
No obstante tener toda la apariencia de una novela de terror tradicional, su filiación genérica no es tan clara una vez que el lector se adentra en ella, asimismo es posible observar una evolución en cuanto al tipo de miedo que se maneja de acuerdo al también cambiante tipo de amenaza al que se enfrentan los personajes a lo largo de la novela. El autor posiblemente buscó construir en La piel fría, una alegoría que le permitiera proponer una reflexión en torno a las relaciones humanas llevadas al límite en un escenario primigenio.Downloads
References
Brasey, Édouard (2001) Sirenas y ondinas. El universo feérico III, trad. Esteve Serra, Barcelona, Olañeta.
Chrétien de Troyes (1984) El caballero del león, ed. Marie-José Lamerchand, Madrid, Siruela.
Fernández Cubas, Cristina (1988) Mi hermana Elva y Los altillos de Brumal, Barcelona, Tusquets.
Homero (1993) La Odisea, trad. de José Manuel Pabón, Madrid, Gredos.
Lecoteaux, Claude (2005) Hadas, brujas, y hombres lobo en la Edad Media. Historia del doble, trad. Placido de Prada, Barcelona, Olañeta.
Lovecraft, H. P. (1995) El horror sobrenatural en la literatura, trad. Melitón Bustamante, México, Fontamara.
Roas, David, “Hacia una teoría sobre el miedo y lo fantástico”, en Semiosis, tercera época, vol. II, núm. 3, enerojulio 2006, pp. 95-116.
Sánchez Piñol, Albert (2005) La piel fría, trad. Claudia Ortego Sanmartín, Barcelona, Edhasa.
Tomasi de Lampedusa, Giuseppe (1990) El profesor y la sirena y otros relatos, trad. Adriana Malagrida, Barcelona, Noguer.
Tororov, Tzvetan (1987) La conquista de América. La cuestión del otro, trad. Flora Botton Burla, México, Siglo XXI.
Authors who publish in this journal accept the following conditions:
Fuentes Humanísticas is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0) license.
Authors retain copyright and grant the journal the right of first publication, with the work licensed under the Creative Commons Attribution license CC BY-NC-SA 4.0, which allows third parties to:
Share — copy and redistribute the material in any medium or format.
Adapt — remix, transform, and build upon the material.
The licensor cannot revoke these freedoms as long as you follow the license terms.
Under the following terms:
Attribution — You must give appropriate credit, provide a link to the license, and indicate if changes were made. You may do so in any reasonable manner, but not in any way that suggests the licensor endorses you or your use.
NonCommercial — You may not use the material for commercial purposes.
ShareAlike — If you remix, transform, or build upon the material, you must distribute your contribution under the same license as the original.
No additional restrictions — You may not apply legal terms or technological measures that legally restrict others from doing anything the license permits.
Authors may enter into other independent and additional agreements for the non-exclusive distribution of the published version of the article in this journal (e.g., placing it in an institutional repository) as long as they clearly indicate that the work was first published in this journal.