The motif of the beautiful dead woman in Mexican culture at the turn of the century (1901-1914)
Abstract
The tendency to blame women for the violence to which they are subjected and to exhibit their violated bodies are not new, but are part of Mexico's cultural history. This paper analyzes a very specific form of this tendency, concretized in the icon-verbal topic of the beautiful dead woman, which had a brief but significant manifestation during the transition from the nineteenth to the twentieth century. In the first part, I focus on the modernist-decadent narrative, in which death emerges as a punishment for female agency and movement. In the second, I examine the emergence of the topic in the nota roja, where the female corpse appears as an object of insensitive and morbid consumption.Downloads
References
Arias Vegas, C. (2012). La ‘bella muerta’ en el fin de siglo. (Tesis de maestría en literatura española). Universidad Complutense.
https://docta.ucm.es/entities/publication/2b978330-7d77-4792-9d50-7f7fbed9c1b3
Bornay, E. (1995). Las hijas de Lilith. Madrid: Cátedra.
Campos, R. M. (2023). El nocturno en sol (Chopin) y otros cuentos. Universidad de Guadalajara.
Chaves, J. R. (2005). “La mujer es más amarga que la muerte”: Mujeres en la prosa modernista de México. En Belem Clark de Lara y Elisa Speckman Guerra (eds.). La república de las letras: asomos a la cultura escrita del México decimonónico, vol. 1: ambientes, asociaciones y grupos movimientos, temas y géneros literarios (pp. 231-244). Universidad Nacional Autónoma de México.
Clúa Ginés, I. (2009). La morbidez de los textos: literatura y enfermedad en el fin de siglo. Frenia, IX(1), 33-52.
https://www.revistaaen.es/index.php/frenia/article/view/16466/16311
De la tragedia empieza la silueta del asesino. El Imparcial. (4 de julio de 1914), p. 1.
https://hndm.iib.unam.mx/consulta/publicacion/visualizar/558075be7d1e63c9fea1a2fb
Díaz Dufóo, C. (1901). Cuentos nerviosos. J. Ballescá y Compañía.
Gamboa, F. (1995). Mi diario, tomo II. Consejo Nacional para la Cultura y las Artes.
González Marín, C. (2015). Inspiradora, igualadora, amada: la muerte omnipresente y la negación de nuestra experiencia mortal. Herejía y belleza: Revista de estudios culturales sobre el movimiento gótico, (3), 51-62.
González-Rivas, F. (2012). La estética de lo sublime y la amada moribunda: cine y fotografía como expresión visual de un motivo literario. En R. Alemany Ferrer y F. Chico-Rico (coords.), Literatura i espectacle (pp. 279-290). Universidad de Alicante.
https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=4108408
La policía aprehendió en Lerma al presunto asesino de María Zamora. El Imparcial. (30 de junio de 2025), p. 1.
https://hndm.iib.unam.mx/consulta/publicacion/visualizar/558075be7d1e63c9fea1a2fb
López Sánchez, O. (2007). De la costilla de Adán al útero de Eva: el cuerpo femenino en el imaginario médico y social del siglo XIX. Nacional Autónoma de México.
Molloy, S. (2012). Poses de fin de siglo. Desbordes del género en la modernidad. Eterna Cadencia.
Morales, M. A. (2010). 1905-1914 Carteles y volantes. En Giovanni Troconi (ed.). Diseño gráfico en México. 100 años. 1900-2000 (pp. 24-46). Artes de México.
Moyssén, X. (1986). Los dibujos de Carlos Neve. Anales del Instituto de Investigaciones Estéticas, 14 (56), 121-124.
https://doi.org/10.22201/iie.18703062e.1986.56.1304
Nervo, A. (1976). Fuegos fatuos y pimientos dulces. Porrúa.
Otro crimen sombrío y horrible tiñe de rojo la avenida de Hombres ilustres. El Imparcial. (28 de junio de 1914), p. 1.
https://hndm.iib.unam.mx/consulta/publicacion/visualizar/558075be7d1e63c9fea1a2fb
Poe, E. A. (1973). Filosofía de la composición. Alianza.
Quirarte, V. (2001). Cuerpo, fantasma y paraíso artificial. En Rafael Olea Franco (ed.). Literatura mexicana del otro fin del siglo (pp. 19-33). El Colegio de México.
Zavala Díaz, A. L. (2019). Contornos diluidos: cientificismo y literatura en la Revista Moderna. Zama, 11(11), 93-106.
https://doi.org/10.34096/zama.a11.n11.7347
Zavala Díaz, A. L. (2021). Retóricas de la enfermedad en el México porfiriano: el caso modernista. Decires, 10(10-11), 167–180.
https://doi.org/10.22201/cepe.14059134e.2007.10.10-11.181

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Authors who publish in this journal accept the following conditions:
Fuentes Humanísticas is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0) license.
Authors retain copyright and grant the journal the right of first publication, with the work licensed under the Creative Commons Attribution license CC BY-NC-SA 4.0, which allows third parties to:
Share — copy and redistribute the material in any medium or format.
Adapt — remix, transform, and build upon the material.
The licensor cannot revoke these freedoms as long as you follow the license terms.
Under the following terms:
Attribution — You must give appropriate credit, provide a link to the license, and indicate if changes were made. You may do so in any reasonable manner, but not in any way that suggests the licensor endorses you or your use.
NonCommercial — You may not use the material for commercial purposes.
ShareAlike — If you remix, transform, or build upon the material, you must distribute your contribution under the same license as the original.
No additional restrictions — You may not apply legal terms or technological measures that legally restrict others from doing anything the license permits.
Authors may enter into other independent and additional agreements for the non-exclusive distribution of the published version of the article in this journal (e.g., placing it in an institutional repository) as long as they clearly indicate that the work was first published in this journal.
