The Construction of Neofantastic Horror in “La lucha” (2019), by Claudia Cabrera
Abstract
By defining the neofantastic, Alazraki (2001) eliminates the presence of fear, a constitutive element of the fantastic since its very beginning in Gothic literature. Claudia Cabrera's story “La lucha” (2019) is of particular importance because it contains two genres that are apparently not related: horror and neofantastic.Downloads
References
Bibliografía
Abad, G. (2005). El monstruo es el otro: la narrativa social del miedo en Quito. Quito: Ediciones Abya-Yala.
Alazraki, J. (2001). “¿Qué es lo neofantástico?”. En David Roas (comp.), Teorías de lo fantástico (pp. 265-282). Madrid: ARCO/LIBROS.
Álvarez, N. (2009). “La narrativa mexicana escrita por mujeres desde 1968 a la actualidad”. En J. González (ed.), Tendencias de la narrativa mexicana actual (pp. 89-122). México: Iberoamericana; Vervuert; Bonilla Artigas Editores.
Bueno, G. (1996). El sentido de la vida: seis lecturas de filosofía moral. Oviedo: Pentalfa Ediciones. Recuperado de: https://fgbueno.es/gbm/gb96sv.htm
Cabera, C. (2019a). La metamorfosis, el doble y el mundo onírico en los cuentos fantásticos de José María Merino (Tesis de Doctorado). México: Universidad Nacional Autónoma de México. Recuperado de: https://ru.dgb.unam.mx/handle/DGB_UNAM/TES01000788666
Cabrera, C. (2019b). “La lucha”. En Posibilidad de los mundos (pp. 60-65). México: Editorial Universidad de Guadalajara.
Campra, R. (2008). Territorios de la ficción. Lo fantástico. Sevilla: Editorial Renacimiento.
Carrol, N. (2005). Filosofía del terror o paradojas del corazón. Madrid: Antonio Machado Libros.
Dávila, A. (2018). “La señorita Julia”. En El huésped y otros relatos siniestros (pp. 9-20). México: Fondo de Cultura Económica. Recuperado de: https://elibro.net/es/lc/elibrocom/titulos/109820
Delameau, J. (1989). El miedo en Occidente (Siglos XIV-XVIII). Una ciudad sitiada. Madrid: Taurus.
Lovecraft, H. P. (2017). El terror en la literatura. Barcelona: Editorial Planeta.
Martínez, L. (2004). Miedo y Literatura. Madrid: Editorial Edaf.
Noguerol, F. (2009). Entre la sangre y el simulacro: últimas tendencias en la narrativa policial mexicana. En J. González (ed.), Tendencias de la narrativa mexicana actual (pp. 169-200). México: Iberoamericana; Vervuert; Bonilla Artigas Editores.
Ordiz, F. (2009). Incursiones en el reino de lo insólito. Lo fantástico, lo neofantástico y lo maravilloso en la narrativa mexicana contemporánea. En J. González (ed.), Tendencias de la narrativa mexicana actual (pp. 123-142). México: Iberoamericana; Vervuert; Bonilla Artigas Editores.
Roas, D. (2011). Tras los límites de lo real. Una definición de lo fantástico. Madrid: Editorial Páginas de Espuma.
Todorov, T. (2001). Definición de lo fantástico. En David Roas (comp.), Teorías de lo fantástico (pp. 47-64). Madrid: ARCO/LIBROS
Hemerografía
Massoni, A. (2018). Revisión de la semántica de mundos posibles de lo fantástico a través de la imposibilidad modal. El realismo de lo neofantástico. Brumal, 7(2), 321-344. https://doi.org/10.5565/rev/brumal.489
Morales, L. (2011). La búsqueda de una nueva verosimilitud. Literatura neofantástica e patafísica. Carnets, (3), 131-146. https://doi.org/10.4000/carnets.6060
Pimentel, L. (1993). Tematología y transtextualidad. Nueva Revista de Filología Hispánica, 41(1), 215-229. https://doi.org/10.24201/nrfh.v41i1.931
Cibergrafía
Poe, E. (2021 [1843]). “The Black Cat”. En The Works of Edgar Allan Poe, Volumen 2. Project Gutenberg. https://www.gutenberg.org/ebooks/2148
Authors who publish in this journal accept the following conditions:
Fuentes Humanísticas is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0) license.
Authors retain copyright and grant the journal the right of first publication, with the work licensed under the Creative Commons Attribution license CC BY-NC-SA 4.0, which allows third parties to:
Share — copy and redistribute the material in any medium or format.
Adapt — remix, transform, and build upon the material.
The licensor cannot revoke these freedoms as long as you follow the license terms.
Under the following terms:
Attribution — You must give appropriate credit, provide a link to the license, and indicate if changes were made. You may do so in any reasonable manner, but not in any way that suggests the licensor endorses you or your use.
NonCommercial — You may not use the material for commercial purposes.
ShareAlike — If you remix, transform, or build upon the material, you must distribute your contribution under the same license as the original.
No additional restrictions — You may not apply legal terms or technological measures that legally restrict others from doing anything the license permits.
Authors may enter into other independent and additional agreements for the non-exclusive distribution of the published version of the article in this journal (e.g., placing it in an institutional repository) as long as they clearly indicate that the work was first published in this journal.