History and tradition of the art of the candle shop of Ayacucho-Perú
Abstract
The Ayacucho candle shop consists of the production of candles and paraffin ornaments (cerahuayta, corn and grapevine) that are used in the decoration of altars and thrones of saints / virgins, in which they express art, religious syncretism, tradition and tradition. regional identity. The study has been carried out based on the information provided by the master chefs and the research related to the subject.Downloads
References
Bibliografía
Carrasco, T. (1975). Matricula Industrial y personal de esta ciudad de Ayacucho que rige desde 1827 (Tesis). Ayacucho: UNSCH.
del Busto, J. A., et al. (1997). Guia turistica del departamento de Ayacucho. Lima, Peru: PUCP.
Gonzales Carré, E., Gutiérrez Gutiérrez, Y. y Urrutia Ceruti, J. (1995). La ciudad de Huamanga. Espacio, historia y cultura. Huamanga: Universidad Nacional San Cristóbal de Humanga/Concejo Provincial de Huamanga/Centro Peruano de Estudios Sociales.
Gonzales Carré, E., Gutiérrez Gutiérrez, Y. y Urrutia Ceruti, J. (1997). Ayacucho, San Juan de la Frontera de Huamanga. Lima: Banco de crédito.
Guamán Poma, F. (1980) [1615]. El Primer Nueva Corónica y Buen Gobierno. editado por J. Murra, R. Adorno y J. Urioste. México. Editorial Siglo Veintiuno.
Hyslop, J. (1990). Inka Settlement Planning. Austin: University of Texas Press.
Labán, M. (2016). Tradición y recreación en el retablo ayacuchano de la familia Jiménez (1980-2000) (Tesis para optar por el grado de Magister en Arte Peruano y Latinoamericano). Lima: Universidad Nacional Mayor de San Marcos.
López, G. (1998). Diseño de material gráfico para promover la cerería de la antigua Guatemala (Proyecto terminal para obtener el grado de Técnico Profesional en Diseño Gráfico). Guatemala: Universidad de San Carlos de Guatemala.
Quiroz, F. (2010). Industria urbana y rural en el Perú colonial tardío. En Contreras, C., Chocano, M., Quiroz, F., Mazzeo, C. y Flores, R. (2010). Compendio de historia económica del Perú III: la economía del período colonial tardío. Lima: Editor Carlos Contreras, edic. BCRP y IEP.
Stastny, F. (1981). Las artes populares del Perú. Lima: Ediciones Edubanco.
Zuidema, T. (1989). Reyes y Guerreros. Ensayos de Cultura Andina. Lima: Fomciencias.
Hemerografía
Arguedas, J. M. (1958) Notas elementales sobre el arte popular religioso, y la cultura mestiza de Huamanga. Revista del Museo Nacional, Tomo XXVII.
Campos, C. A. (2019). Cera Huatay [Amarrar la Cera]. La cerería ayacuchana, un arte tradicional de los pueblos andinos. Cuadernos Arguedianos, 19(1).
Pereyra Chávez, N. E. (2009). Historia, memoria, identidad y performance en una fiesta: la Semana Santa de Ayacucho. Dialogía. Revista de lingüística, literatura y cultura, (4).
Herradón Figueroa, M. (1999). Cera y devoción. Los agnusdei en la colección del Museo Nacional de Antropología. Revista de dialectología y tradiciones populares, 54(1)
Lira Latuz, Claudia. (2016). En torno al concepto de religiosidad popular. Aisthesis, (60). https://dx.doi.org/10.4067/S0718-71812016000200021
Mulvany, E. (2005). La flor en el ciclo ritual incaico. Boletín De Arqueología PUCP, (9). Recuperado a partir de https://revistas.pucp.edu.pe/index.php/boletindearqueologia/article/view/1718
Pino Matos, J. L. (2004). El ushnu Inka y la organización del espacio en los principales tampus de los wamani de la sierra central del Chinchaysuyu. Chungará (Arica), 36(2).
Urquizú, F. (2012). La tradición popular. el arte de la cerería en la tradición navideña guatemalteca. Revista Tradiciones de Guatemala, (205).
Cibergrafía
Armendariz, Javier. (1986). Cerería en Puente la Reina (Navarra) 1870-1950). Salamanca. http://www.vianayborgia.es/CUET-0071-0000-0059-0104m.html
Dirección Regional de Comercio Exterior y Turismo (DIRCETUR). (2018). https://portaldeturismo.pe/noticia/dircetur-ayacucho-promueve-actualizacion-del-pertur/
Authors who publish in this journal accept the following conditions:
Fuentes Humanísticas is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0) license.
Authors retain copyright and grant the journal the right of first publication, with the work licensed under the Creative Commons Attribution license CC BY-NC-SA 4.0, which allows third parties to:
Share — copy and redistribute the material in any medium or format.
Adapt — remix, transform, and build upon the material.
The licensor cannot revoke these freedoms as long as you follow the license terms.
Under the following terms:
Attribution — You must give appropriate credit, provide a link to the license, and indicate if changes were made. You may do so in any reasonable manner, but not in any way that suggests the licensor endorses you or your use.
NonCommercial — You may not use the material for commercial purposes.
ShareAlike — If you remix, transform, or build upon the material, you must distribute your contribution under the same license as the original.
No additional restrictions — You may not apply legal terms or technological measures that legally restrict others from doing anything the license permits.
Authors may enter into other independent and additional agreements for the non-exclusive distribution of the published version of the article in this journal (e.g., placing it in an institutional repository) as long as they clearly indicate that the work was first published in this journal.