Gynocritical Analysis of the Construction of the Generation of '27
Abstract
The Generation of 27 remains one of the most studied periods in Spanish Literature. This article analyses (with the tools offered by gynocritical) their creation process, the formation of their characteristics, the peculiarities of the members for their inclusion in the group and the literary spaces they frequent. The objective is to understand the androcentric criteria of the construction of this literary period and, therefore, the reason for the female exile in the formation and elaboration of our literary historiography.Downloads
References
Bibliografía
Alonso, D. (1975). Obras Completas IV. Estudios y ensayos sobre literatura. Madrid: Editorial Gredos.
Aub, M. (1945). Discurso de la novela española contemporánea, Jornadas, nº 50, México: Centro de Estudios sociales, (2ª ed., Francisco Caudet [2004] [ed.]. Segorbe: Fundación Max Aub).
Aub, M. (1952 - 1962). Prosa española del siglo XIX, 8 vols. México: Robredo.
Aub, M. (1966). Manual de historia de la literatura española, 2 vols. (reed. [1977], Madrid: Akal; trad. Italiana por Diario Puccini, Bari: Laterza [1972]). México: Editorial Pormaca.
Aub, M. (1969). Poesía española contemporánea. México: Ediciones Era.
Baroja y Nessi, C. (1998). Recuerdos de una mujer de la Generación del 98 (ed. Amparo Hurtado). Barcelona: Tusquets.
Bernal Romero, M. (2011). La invención de la Generación del 27. España: Editorial Berenice.
Bosch Fiol, E., Ferrer Pérez, V. A. y Gili Planas, M. (1999). Historia de la misoginia. Barcelona: Anthropos.
Cernuda, L. (1975). Estudios sobre poesía española contemporánea (1ª ed., 1957). Madrid: Guadarrama.
Chabás, J. (2001). Literatura española contemporánea. 1898-1950 (1ª ed. 1952), ed. E intro. de Javier Pérez Bazo con la colaboración de Carmen Valcárcel. Madrid: Verbum.
Corrales Rodrigáñez, C. (2009). Un paseo por Madrid. Madrid: Edición FECYT.
Debicki, A. P. (1968). Estudios sobre Poesía Española contemporánea. La generación de 1924-1925. Madrid: Editorial Gredos.
Diego, G. (1934). Poesía Española. Antología (Contemporáneos). Madrid: Signo.
Foucault, M. (1968). Las palabras y las cosas: una arqueología de las ciencias humanas. Buenos Aires: Siglo Veintiuno Editores Argentina.
García, J. A. (2007). Generación del 27. Poemas. León: Editorial Everest.
Giménez Caballero, E. (1940-1949). Lengua y literatura de España, 6 vols. Madrid: Imprenta de Ernesto Giménez.
González, Á. (1976). El grupo poético del 27. Madrid: Taurus.
Guillén, J. (1961). Lenguaje y Poesía. Madrid: Alianza Editorial.
Gutiérrez Carbajo, F. (2002). Movimientos y épocas literarias. Madrid: UNED Ediciones.
León, M. T. (1977). Memorias de la melancolía. Barcelona: Laia (2º ed.).
Mainer, J.C. ([1975] 1981). La Edad de Plata (1902-1939). Ensayo de interpretación de un proceso cultural. Madrid: Cátedra.
Mainer, J.C. (1998). Sobre el canon de la literatura española del siglo XX. En Harold Bloom et al., El canon literario (pp. 271-299), introd. y compliación de textos de Enric Sullà. Madrid: Lecturas.
Mangini González, S. (2001). Las modernas de Madrid: las grandes intelectuales españolas de la vanguardia. Barcelona: Península.
Martín Ezpeleta, A. (2008). Ángel Valbuena Prat. En Las Historias literarias de los escritores de la Generación del 27 (pp. 91-196). Madrid: Arco/Libros.
Merlo, P. (2010). Peces en la tierra: antología de mujeres poetas entorno a la Generación del 27. Sevilla: Fundación José Manuel Lara.
Millett, K. (1995). Política Sexual. Madrid: Cátedra
Neira, J. (2009). La quimera de los sueños. Claves de la poesía del 27. Málaga: Editorial Veramar.
Nelken, M. (1930). Las escritoras españolas. Barcelona: Labor.
Ontañón, S. (1988). Unos pocos amigos verdaderos. Madrid: Fundación Banco Exterior.
Palenque, M. (2004). Historia, Antología, Poesía: la poesía española del siglo XX en las antologías generales (1908-1941). En L. Romero Tobar (ed.), Historia Literaria / Historia de la Literatura (pp. 313-367). Zaragoza: Prensas Universitarias.
Rozas, J. M. (1978). El 27 como generación. Santander: La isla de los ratones.
Rozas, J. M. y Torres Nebrera, G. (1989). El grupo poético del 27. Madrid: Cincel.
Salinas, P. (2001). Literatura española. Siglo XX, (1ª ed., México, Séneca, Colección Lucero, 1941). Madrid: Alianza.
Torre, G. De (1962). La aventura estética de nuestra edad. Barcelona: Editorial Seix Barral.
Torre, G. De (1965). Historia de las literaturas de vanguardia. Madrid: Ediciones Guadarrama.
Valbuena Prat, Á. (1930). La poesía española contemporánea, pról. de Concha Meléndez. Madrid: C.I.A.P.
Valbuena Prat, Á. (1937). Historia de la literatura española. Barcelona: Gustavo Gili.
Valderrama, P. de (1981). Sí, soy Guiomar. Mamorias de mi vida. Barcelona: Plaza & Janes editores.
Hemerografía
Díez de Revenga, Francisco Javier (abril-mayo de 1993). Los poetas del 27 como críticos literarios, Cuadernos Hispanoamericanos. “Generación del 27”, nº 514-515, pp. 65-79.
Gullón, R. (1953). La Generación del 25, Ínsula: Revista de letras y ciencias humanas, nº 96.
Quance, R. (1987). Entre líneas: posturas críticas ante la poesía escrita por mujeres, La balsa de la Medusa, 4, pp. 73-96.
Varela, J. (2013). La larga lucha por la emancipación de las mujeres. Carmen Baroja y Nessi, Zenobia Camprubí Aymar y María Teresa León Goyri, Paper: revista de sociología, nº 98, 4, pp. 611-627.
Authors who publish in this journal accept the following conditions:
Fuentes Humanísticas is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0) license.
Authors retain copyright and grant the journal the right of first publication, with the work licensed under the Creative Commons Attribution license CC BY-NC-SA 4.0, which allows third parties to:
Share — copy and redistribute the material in any medium or format.
Adapt — remix, transform, and build upon the material.
The licensor cannot revoke these freedoms as long as you follow the license terms.
Under the following terms:
Attribution — You must give appropriate credit, provide a link to the license, and indicate if changes were made. You may do so in any reasonable manner, but not in any way that suggests the licensor endorses you or your use.
NonCommercial — You may not use the material for commercial purposes.
ShareAlike — If you remix, transform, or build upon the material, you must distribute your contribution under the same license as the original.
No additional restrictions — You may not apply legal terms or technological measures that legally restrict others from doing anything the license permits.
Authors may enter into other independent and additional agreements for the non-exclusive distribution of the published version of the article in this journal (e.g., placing it in an institutional repository) as long as they clearly indicate that the work was first published in this journal.
