Cómo viajar sin ver, de Andrés Neuman: Anotaciones relámpago a la novísima crónica argentina
Abstract
El presente trabajo pretende, con base en la tradición de la crónica latinoamericana, partiendo desde, por ejemplo, el new journalism, señalar los puntos de convergencia y divergencia entre la narrativa más actual y la crónica relámpago. Es mi labor señalar y desentrañar los mecanismos tanto narrativos, cronísticos, poéticos y a veces, incluso, aforísticos empleados por Andrés Neuman en su libro referido en el título de esta intervención. Prestaré atención al entramado de textos que presentan al lector un sorprendente y divertido diario, tocando situaciones tales como el dilema de la nacionalidad y las contradicciones de la globalización: la novísima manera de pensar la crónica latinoamericana y, junto a ella, el sentido del viaje.Downloads
References
Bencomo, Anadeli. Voces y voceros de la Megalópolis. Madrid: Iberoamericana, 2002.
Fontanella de Weinberg, María Beatriz. “La evolución de los pronombres de tratamiento en el
español bonaerense”. Thesaurus. 25:1, 1970. 12-22.
Gilard, Jacques. “Prólogo”. En Gabriel García Márquez, Obra periodística. Entre cachacos
(1954-1955). México: Diana, 2010.
Gilloch, Graeme. Myth and Metropolis. Walter Benjamin and the city. Cambridge: Polity
Press, 1996.
Jörgensen, Beth. Documents in Crisis: Nonfiction Literatures in Twenthieth-Century
Mexico. New York: SUNY Press, 2012.
Martínez, Tomás Eloy. La otra realidad. Buenos Aires: FCE, 2006.
_________________. Argentina y otras crónicas. Buenos Aires: Alfaguara, 2011.
Neuman, Andrés. Cómo viajar sin ver. Latinoamérica en tránsito. Madrid: Alfaguara, 2010.
Said, Edward W. Orientalismo. Present. de Juan Goytisolo. Trad. de María Luisa Fuentes.
Barcelona: DEBATE, 2002.
Sims, Norman. “The problem and the promise of literary journalism studies”. Literary
journalism studies. Vol. 1, No. 1, Spring 2009. pp. 7-19.
Wilson, Elizabeth. “The invisible Flâneur”. Newleft Review. 191, 1992. Wolfe, Tom. El nuevo
periodismo. Barcelona: Anagrama, 1994.
Authors who publish in this journal accept the following conditions:
Fuentes Humanísticas is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0) license.
Authors retain copyright and grant the journal the right of first publication, with the work licensed under the Creative Commons Attribution license CC BY-NC-SA 4.0, which allows third parties to:
Share — copy and redistribute the material in any medium or format.
Adapt — remix, transform, and build upon the material.
The licensor cannot revoke these freedoms as long as you follow the license terms.
Under the following terms:
Attribution — You must give appropriate credit, provide a link to the license, and indicate if changes were made. You may do so in any reasonable manner, but not in any way that suggests the licensor endorses you or your use.
NonCommercial — You may not use the material for commercial purposes.
ShareAlike — If you remix, transform, or build upon the material, you must distribute your contribution under the same license as the original.
No additional restrictions — You may not apply legal terms or technological measures that legally restrict others from doing anything the license permits.
Authors may enter into other independent and additional agreements for the non-exclusive distribution of the published version of the article in this journal (e.g., placing it in an institutional repository) as long as they clearly indicate that the work was first published in this journal.
