Nightingale of the Andes (Destructuring Language in Altazor)
Abstract
This essay is based on the hermeneutics of Paul Ricœur and Beuchot, in the poetic language, I intend to unravel the strategies that Vicente Huidobro uses to make his poem Altazor an emblematic model of the manifesto theory. Huidobro is the initiator of creationism, the precursor of Hispanic-American movement of original aesthetic, emerged from the European vanguard. His poetry acquires what he calls superconsciousness.Downloads
References
Bibliografía
Baudelaire, C. (1981). Le voyage. En Les fleurs du mal. París: Minuit.
Beuchot, M. (2005). Tratado de hermenéutica analógica. México: Facultad de Filosofía y Letras, UNAM-Itaca.
Carracciolo Trejo, E. (1974). La poesía de Vicente Huidobro y la vanguardia. Madrid: Gredos.
Cedomil, G. (2012). Vicente Huidobro. Vida y obra. Las variedades del creacionismo. Santiago de Chile: Lom.
Collazos, O. (1970). Los vanguardismos en la América Latina, recopilación de textos. La Habana: Casa de las Américas.
De Costa, R. (1984). Huidobro. Los oficios de un poeta. Trad. Guillermo Sheridan. México: Fondo de Cultura Económica.
Gadamer, H.G. (1990). Wahrheit und Methode. Grundzüge einer philosophischen
Hermeneutik, Gesammelte Werke, (Vol. 1). Tübingen: Mohr Siebeck.
Huidobro, V. (1914). Pasando y pasando… Críticas y comentarios. Santiago de Chile. Recuperado de memoriachilena.cl.
Huidobro, V. (1989). Obra selecta, Caracas: Ayacucho.
Huidobro, V. (2003a). Adán, prefacio Ralph Waldo Emerson. En Obra poética, Madrid: Ed. Archivos.
Huidobro, V. (2003b). Arte Poética. En Goic Cedomil (ed.), Obra poética. Barcelona: Ediciones de Universidad Católica de Chile, p. 391.
Huidobro, V. (2003c). Creacionismo. En Goic Cedomil (ed.), Obra poética, Barcelona: Ediciones de Universidad Católica de Chile, pp. 1338-1345.
Lavín Cerda, H. Últimos poemas. Selección y nota introductoria de Hernán Lavín Cerda. México, UNAM, material de lectura. Recuperado de www.unamenlinea.unam.mx/.../84197.
Lihn, E. (1970). El lugar de Huidobro. Recuperado de https://www.vicentehuidobro.uchile.cl/ensayo_enrique_lihn.htm.
Loeb B. y Bohn W. (2000). Aesthetics of Equilibrium: The Vanguard Poetics of Vicente Huidobro and Mario de Andrade Bruce Dean Willis. Indiana: Purdue University Press.
Paz, O. (1990). Los hijos del limo. Barcelona: Seix Barral.
Ricœur, P. (1969). Essais d’herméneutique. París: Seuil.
Rodríguez Santibáñez, M. (2000). Delirio y metáfora. Vicente Huidobro y André Breton: ensayos de investigación biopoética. Santiago de Chile: Deliro poético ediciones.
Yúdice, G. (1978). Vicente Huidobro y la motivación del lenguaje. Buenos Aires: Galerna.
Hemerografía
De Costa, R. (1979). Sobre Huidobro y Neruda. Revista Iberoamericana (XL, V), pp. 379-386 (enero-junio 1979).
Huidobro, V. (1912). Marcelino Menéndez Pelayo. Musa Joven (5), pp. 8-10.
Jiménez Eman, G. (2016). Crónica poética de Chile. Letralia, Tierra de Letras. La revista de los escritores de habla hispana, (año XXI), (domingo 13 de noviembre de 2016).
Neruda, P. (1968). Búsqueda de Vicente Huidobro, Ercilla, p. 7.
Cibergrafía
Aguirre, B. (2015). Spanish-Blog de Vicente Huidobro. Recuperado de http://benjaspanish12.blogspot.mx/. Consultado el 21 de diciembre de 2016.
Huidobro, V. Altazor. Recuperado de https://es.wikipedia.org/wiki/Vicente_Huidobro.
Authors who publish in this journal accept the following conditions:
Fuentes Humanísticas is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0) license.
Authors retain copyright and grant the journal the right of first publication, with the work licensed under the Creative Commons Attribution license CC BY-NC-SA 4.0, which allows third parties to:
Share — copy and redistribute the material in any medium or format.
Adapt — remix, transform, and build upon the material.
The licensor cannot revoke these freedoms as long as you follow the license terms.
Under the following terms:
Attribution — You must give appropriate credit, provide a link to the license, and indicate if changes were made. You may do so in any reasonable manner, but not in any way that suggests the licensor endorses you or your use.
NonCommercial — You may not use the material for commercial purposes.
ShareAlike — If you remix, transform, or build upon the material, you must distribute your contribution under the same license as the original.
No additional restrictions — You may not apply legal terms or technological measures that legally restrict others from doing anything the license permits.
Authors may enter into other independent and additional agreements for the non-exclusive distribution of the published version of the article in this journal (e.g., placing it in an institutional repository) as long as they clearly indicate that the work was first published in this journal.