El macho como travesti. propuesta para una historia del machismo en Puerto Rico
Abstract
El fenómeno del travestismo parece recobrar un marcando interés en nuestros días.Y no es porque tengamos la suerte de vivir en el preciso instante en que la población mundial de travestis exceda alguna norma numérica o medida prefijada, váyase a saber por quién (¿qué porcentaje de la población mundial practicará esta “forma de arte”? No lo sé). Se trata en realidad de que en los últimos años un número considerable de intelectuales de muy diversos países se ha interesado por la comunidad travesti y sus prácticas.Downloads
References
OBRAS CITADAS
Barradas, Efraín (1977) “El machismo existencialista
de René Marqués: Relecturas
y nuevas lecturas”, en Sin Nombre (San
Juan), vol. VIII, núm. 3, pp. 69-81. 186 p.
Bloom, Harold (1973) The Anxiety of Influence:
A Theory of Poetry, Londres, Oxford
University Press, 204 p.
Butler, Judith (1990) Gender Trouble:
Feminism and the Subversion of Identity,
Nueva York, Routledge, 216 p.
Cruz Malavé, Arnaldo (1993) “Para virar al
macho: la autobiografía como subversión
en la cuentística de Manuel Ramos
Otero”, en Revista Iberoamericana (Pittsburgh),
núms. 162-163, pp. 239-263.
(1995) “Towards an Art of Travestism:
Colonialism and Homosexuality
in Puerto Rican Literature”, en
Emilie L. Bergmann y Paul Julian Smith
(comps.), ¿Entiendes?: Queer Readings,
Hispanic Writings, Durham, Duke University
Press, pp. 137-167. 210 p.
Echavarren, Roberto (1998) Arte andrógino:
Estilo versus moda en un siglo
corto, Buenos Aires, Ediciones Colihue,
p.
Foucault, Michel (1976) La volonté de
savoir, París, Gallimard, 273 p.
Garber, Marjorie (1992) Vested Interests:
Cross-dressing and Cultural Anxiety, New
York, Routledge, 327 p.
Gelpí, Juan (1993) Literatura y paternalismo
en Puerto Rico, San Juan, Universidad
de Puerto Rico, 159 p.
Jiménez, Félix (2004) Las prácticas de la
carne: Construcción y representación de
las masculinidades puertorriqueñas San
Juan, Ediciones Vértigo, 359 p.
Kolovakos, Gregory (1986) “Interview with
Manuel Ramos Otero”, The Dispatch
(The Newsletter of the Center for American Cultural Studies) (Columbia University,
Nueva York), vol. V, núm. 1,
otoño, pp. 14-16.
Lemebel, Pedro (1995) La esquina es mi
corazón. Crónica urbana, Santiago de
Chile, Cuarto Propio, 55 p.
(1996) Loco afán: Crónicas de
Sidario, Santiago de Chile, LOM Editores,
p.
(1998) De perlas y cicatrices.
Crónicas eadiales, Santiago de Chile,
LOM Editores, 102 p.
Marqués, René(1967) Ensayos (1953-
, San Juan, Antillana, 406 p.
(1970) En una ciudad llamada
San Juan, Río Piedras, Cultural, 258 p.
Monsiváis, Carlos (2000) “Mexican Machismo”,
en Daniel Balderston, Mike
González y Ana M. López (comps.),
Encyclopedia of Contemporary Latin
American and Caribbean Culture, Londres,
Routledge, p. 887.
Newton, Esther (1972) Mother Camp:
Female Impersonators in America, Chicago,
Chicago University Press, 321 p.
Paz, Octavio (1997) El laberinto de la
soledad (edición de Enrico Mario Santi),
Madrid, Cátedra, 297 p.
Perlongher, Néstor (1999) El negocio del
deseo: La prostitución masculina en San
Pablo, Buenos Aires, Paidós, 389 p.
Prieur, Annick (1998) Mema’s House,
Mexico City: On Transvestites, Queens,
and Machos, Chicago, Chicago University
Press.
Ramírez, Rafael (1993) “Dime, capitán”:
Reflexiones sobre la masculinidad, San
Juan, Ediciones Huracán, 144 p.
Ramírez, Rafael, Víctor I. García-Toro e
Ineke Cunningham (comps.) (2002)
Caribbean Masculinities: Working Papers,
San Juan, HIV/AIDS Research and
Education Center, Universidad de Puerto
Rico, 194 p.
Ramos Otero, Manuel (1992) Cuentos de
buena tinta, San Juan, Instituto de Cultura
Puertorriqueña, 240 p.
Richard, Nelly (1989) Masculino/Femenino:
Prácticas de la diferencia y cultura democrática,
Santiago de Chile, Francisco
Zegers Editor, 92 p.
Sánchez, Luis Rafael (1968) La pasión según
Antígona Pérez: crónica americana en
dos actos, San Juan, Ediciones Lugar,
p.
(1976) La guaracha del Macho
Camacho, Buenos Aires, Ediciones de
la Flor, 79 p.
(1989) La importancia de llamarse
Daniel Santos, México, Diana, 148 p.
Santos Febres, Mayra (2000) Sirena Selena
vestida de pena, Barcelona, Mondadori,
p.
Sarduy, Severo (1982) La simulación, Caracas,
Monte Ávila Editores, 134 p.
Sifuentes Jáuregui, Benigno (2002) Transvestism,
Masculinity, and Latin American
Literature: Gender Share Flesh, Nueva
York, Palgrave, 240 p.
Authors who publish in this journal accept the following conditions:
Fuentes Humanísticas is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0) license.
Authors retain copyright and grant the journal the right of first publication, with the work licensed under the Creative Commons Attribution license CC BY-NC-SA 4.0, which allows third parties to:
Share — copy and redistribute the material in any medium or format.
Adapt — remix, transform, and build upon the material.
The licensor cannot revoke these freedoms as long as you follow the license terms.
Under the following terms:
Attribution — You must give appropriate credit, provide a link to the license, and indicate if changes were made. You may do so in any reasonable manner, but not in any way that suggests the licensor endorses you or your use.
NonCommercial — You may not use the material for commercial purposes.
ShareAlike — If you remix, transform, or build upon the material, you must distribute your contribution under the same license as the original.
No additional restrictions — You may not apply legal terms or technological measures that legally restrict others from doing anything the license permits.
Authors may enter into other independent and additional agreements for the non-exclusive distribution of the published version of the article in this journal (e.g., placing it in an institutional repository) as long as they clearly indicate that the work was first published in this journal.