El fandango : Casimiro Castro
Abstract
Se intenta desentrañar los secretos que oculta, “El Fandango”, obra de uno de los más importantes litógrafos del siglo XIX, Casimiro Castro (1826-1889), quien testimonió su siglo en imágenes, plasmó escenas cotidianas con tipos populares y ayudó a forjar nuestra nación.Downloads
References
BIBLIOGRAFÍA
Arreola, Juan José y Lilian Scheffler (1996) México ¿Quieres tomarte una foto conmigo?, México, Procuraduría Federal del Consumidor.
Arróniz, Marcos (1991) Manual del viajero en México, México, Instituto Mora.
Barros Cristina y Buenrostro Marco (1994) ¡Las once y serenooo! Tipos mexicanos siglo XIX, México, CONACULTA-FCE.
Barros Cristina y Buenrostro Marco (1987) Bosquejos de México S. XIX, Colección de grabados y litografías del Siglo XIX, México, Banco de México.
Calderón de la Barca, Madame (1997) La vida en México, México, Porrúa.
Frías y Soto, Hilarión, “El aguador” en (1997) Los mexicanos pintados por sí mismos, México, CONACULTA.
Frías y Soto, Hilarión (1984) Vulcano. Album fotográfico, México, INBA-Premiá editora.
Kolonitz, Paula (1984) Un viaje a México en 1864, México, Lecturas Mexicanas.
Jiménez Codinach, Guadalupe (1996) “Casimiro Castro y sus alrededores” en Casimiro Castro y su taller, México, Instituto Mexiquense y Banamex.
Lameiras, Brigitte B. de (1973) Indios de México y viajeros extranjeros, México, SepSetentas.
Mayer, Roberto L. (1996) “Nacimiento y desarrollo del Álbum. México y sus alrededores”, en Casimiro Castro y su taller, México y sus alrededores, México, Banamex.
Monsiváis, Carlos (1981) Escenas de pudor y livianidad, México, Grijalbo.
Pérez Escamilla, Ricardo (1996) “Casimiro Castro. Por los frutos conoces el árbol, a México por sus artes”, en Casimiro Castro y su taller, México y sus alrededores, México, Banamex.
Viqueira Albán, Juan Pedro (1987) ¿Relajados o reprimidos? Diversiones públicas y vida social en la ciudad de México durante el siglo de las luces, México, FCE.
MÚSICA
(1992) Abrego y Picazo & Rosales y Robinson, Música del 900, Archivo histórico Testimonial.
(1985) La resistencia popular. Canciones de la revolución de Independencia, Voz viva UNAM.
(1995) Nesh-Kala, “El chuchumbé” en La música prohibida por la inquisición, Tlalli y Radio Educación.
Authors who publish in this journal accept the following conditions:
Fuentes Humanísticas is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0) license.
Authors retain copyright and grant the journal the right of first publication, with the work licensed under the Creative Commons Attribution license CC BY-NC-SA 4.0, which allows third parties to:
Share — copy and redistribute the material in any medium or format.
Adapt — remix, transform, and build upon the material.
The licensor cannot revoke these freedoms as long as you follow the license terms.
Under the following terms:
Attribution — You must give appropriate credit, provide a link to the license, and indicate if changes were made. You may do so in any reasonable manner, but not in any way that suggests the licensor endorses you or your use.
NonCommercial — You may not use the material for commercial purposes.
ShareAlike — If you remix, transform, or build upon the material, you must distribute your contribution under the same license as the original.
No additional restrictions — You may not apply legal terms or technological measures that legally restrict others from doing anything the license permits.
Authors may enter into other independent and additional agreements for the non-exclusive distribution of the published version of the article in this journal (e.g., placing it in an institutional repository) as long as they clearly indicate that the work was first published in this journal.