Challenges and opportunities of using Generative Artificial Intelligence (gai) in university teaching of Hispanic Literature
Abstract
This article focuses on the integration of Generative Artificial Intelligence (gai) into the teaching of Hispanic literature at the university level. We explore both its academic application and its impact on the interaction between professor and student. We identify the inherent challenges of this process and examine the opportunities that this technology offers in the context of university education.Downloads
References
Aparicio Gómez, William Oswaldo. (2023). La inteligencia artificial y su incidencia en la educación: Transformando el aprendizaje para el siglo xxi. Revista Internacional de Pedagogía e
Innovación Educativa, 3(2). https:// doi.org/10.51660/ripie.v3i2.133
Ayuso del Puerto, Desirée y Gutiérrez Esteban, Prudencia. (2022). La inteligencia artificial como recurso educativo durante la formación inicial del profesorado. ried. Revista Iberoamericana de Educación a Distancia, 25(2), 355. https://doi.org/10.5944/ ried.25.2.32332
Barrón Estrada, María Lucia; Zatarain Cabada, Ramón; Ramírez Ávila, Sandra Lucia; Oramas-Bustillos, Raúl, y Graff Guerrero, Mario. (2018). Uso de analizador de emociones en sistemas
educativos inteligentes. Research in Computing Science, 147(6). https:// doi.org/10.13053/rcs-147-6-14
Granda Dávila, María Fernanda; Muncha Cofre, Irene Jeanneth; Guamanquis pe Rosero, Fredy Vinicio, y Jácome Noroña, Jenny Haydeé. (2024). Inteligencia Artificial: Ventajas y desventajas de su uso en el proceso de enseñanza aprendizaje. MENTOR Revista de investigación educativa y deportiva, 3(7), 216. https://doi.org/10.56200/mried.v3i7.7081
González Monteagudo, José. (2001). John Dewey y la pedagogía progresista. En Jaume Trilla (Coord.), El legado pedagógico del siglo xx para la escuela del siglo xxi. Graò.
Kneller, George. (1967). La filosofía de la educación. Análisis de las teorías modernas. Editorial Norma.
López Golán, Mónica. (2023). Inteligencia artificial y educación superior. Desafíos para la universidad en la era de los algoritmos. Comunica Revista de estudos de comunicación da APG,
, 70. Santiago de Compostela: Asociación de Periodistas de Galicia.
McCormack, Mark. (17 de abril de 2023). EDUCAUSE quickpoll results: Adopting and adapting to generative AI in higher tech. educause. https://er.educause.edu/articles/2023/4/educause-quickpoll-results-adopting-and-adapting-to-generative-ai-in-higher-ed-tech
Morales Chan, Miguel A. (24 de febrero 2023). Explorando el potencial de Chat gpt: Una clasificación de Prompts efectivos para la enseñanza. Repositorio Institucional Universidad Galileo. https://biblioteca.galileo.edu/tesario/handle/123456789/1348
Observatorio fiex. (2024). El impacto de la IA en la educación en España: Familias y escuelas ante la inteligencia artificial. https://observatoriofiex.es/wp-content/uploads/2024/04/El-impacto-de-la-IA-en-la-educacion-en-Espana.pdf
Ponce Gallegos, Julio; Torres Soto, Aurora; Quezada Aguilera, Fátima Sayuri; Silva Sprock, Antonio; Martínez Flor, Ember Ubeimar; Casali, Ana; Scheihing, Eliana; Túpac Valdivia, Yván Jesús; Torres Soto, María Dolores; Ornelas Zapata, Francisco Javier; Hernández, José Alberto; Zavala, Crizpín; Vakhnia, Nodari y Pedreño, Oswaldo. (2014). Inteligencia Artificial. Iniciativa Latinoamericana de Libros de Texto Abiertos (latin). http://hdl.handle.net/10872/17468
Sánchez Vera, María del Mar. (2023). La inteligencia artificial como recurso docente: usos y posibilidades para el profesorado. Educar, 60(1). https://doi.org/10.5565/rev/educar.1810
Solís Narváez, Norling Sabel. (2022). Teorías de la educación y sus implicancias en el desarrollo humano. Revista electrónica de conocimientos, saberes y prácticas, 5(1), 82. https://doi.org/10.5377/recsp.v5i1.15122
Tapalova, Olga y Zhiyenbayeva, Nadezhda. (2020). Artificial Intelligence in Education: AIED for Personalised Learning Pathways. European Journal of ELearning, 18(5). https://doi.org/10.34190/ejel.20.5.2597
Ubal Camacho, Marcelo, Tambasco, Pablo, Martínez, Santiago y García Correa, Melody. (2023). El impacto de la Inteligencia Artificial en la educación: Riesgos y potencialidades de la IA en el aula. riite Revista interuniversitaria de investigación en Tecnología Educativa, (15). https://doi.org/10.6018/riite.584501
VanderLinde, Guillermo y Mera Cury, Tamara. (2024). El uso de inteligencia artificial y sus desafíos para la evaluación académica: una revisión de la literatura. Cuaderno de Pedagogía
Universitaria, 21(41), 128. https://doi. org/10.29197/cpu.v21i41.564
Cibergrafía

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Authors who publish in this journal accept the following conditions:
Fuentes Humanísticas is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0) license.
Authors retain copyright and grant the journal the right of first publication, with the work licensed under the Creative Commons Attribution license CC BY-NC-SA 4.0, which allows third parties to:
Share — copy and redistribute the material in any medium or format.
Adapt — remix, transform, and build upon the material.
The licensor cannot revoke these freedoms as long as you follow the license terms.
Under the following terms:
Attribution — You must give appropriate credit, provide a link to the license, and indicate if changes were made. You may do so in any reasonable manner, but not in any way that suggests the licensor endorses you or your use.
NonCommercial — You may not use the material for commercial purposes.
ShareAlike — If you remix, transform, or build upon the material, you must distribute your contribution under the same license as the original.
No additional restrictions — You may not apply legal terms or technological measures that legally restrict others from doing anything the license permits.
Authors may enter into other independent and additional agreements for the non-exclusive distribution of the published version of the article in this journal (e.g., placing it in an institutional repository) as long as they clearly indicate that the work was first published in this journal.