The idea of divinity in El aprendiz de brujo, La zorra enferma, Híkuri, Los trabajos del mar and Baniano
Abstract
This study examines the concept of divinity in five poetry collections from the second half of the twentieth century. Through an analysis of these works, it explores the role and significance of the divine image, not only within the lyrical expression of that period but also in the worldview of the poets themselves. This includes their personal concerns, social critiques, and ideological stances.Downloads
References
Aguilar Mora, J. (1999). Buscar a H: Poesía y posmodernidad. Hispamérica, (84), 13-22.
Anaya, J. V. (2016). Híkuri. En J. Reyes González (Ed.), Caminatas nocturnas: Híkuri ante la crítica (pp. 23-90). Instituto Chihuahuense de la Cultura.
Carmona, J. (2018). El discurso epigramático en La zorra enferma de Eduardo Lizalde y el empoderamiento contra los sistemas político, religioso, amoroso y literario [Tesis de maestría]. Universidad Nacional Autónoma de México.
Cross, E. (2012). Baniano. Universidad Nacional Autónoma de México.
Gutiérrez, L. G. (2007). Elsa Cross, creación de la identidad espiritual. Signos Literarios, (26), 94-109.
Herrera, A. (2013). Apuntes sobre la poesía religiosa en México. La colmena, (77), 51-56.
Lizalde, E. (1993). La zorra enferma. En Nueva memoria del tigre (Poesía 1949-1991) (pp. 161-225). Fondo de Cultura Económica.
Mondragón, S. (2016). El aprendiz de brujo. Al fin liebre. https://alfinliebre.blogspot.com/2016/08/el-aprendiz-de-brujo.html
Pacheco, J. (2009). Los trabajos del mar. En Tarde o temprano [Poemas 1958-2009] (pp. 261-304). Fondo de Cultura Económica.
Verani, H. (2014). Crónica de la fugacidad: la poesía de José Emilio Pacheco. En I. Jiménez de Báez (Ed.), José Emilio Pacheco (pp. 69-91). El Colegio de México.
Zambrano, M. (1996). Filosofía y poesía. Fondo de Cultura Económica.
Aguilar Mora, J. (1999). Buscar a H: Poesía y posmodernidad. Hispamérica, (84), 13-22.
Anaya, J. V. (2016). Híkuri. En J. Reyes González (Ed.), Caminatas nocturnas: Híkuri ante la crítica (pp. 23-90). Instituto Chihuahuense de la Cultura.
Carmona, J. (2018). El discurso epigramático en La zorra enferma de Eduardo Lizalde y el empoderamiento contra los sistemas político, religioso, amoroso y literario [Tesis de maestría]. Universidad Nacional Autónoma de México.
Cross, E. (2012). Baniano. Universidad Nacional Autónoma de México.
Gutiérrez, L. G. (2007). Elsa Cross, creación de la identidad espiritual. Signos Literarios, (26), 94-109.
Herrera, A. (2013). Apuntes sobre la poesía religiosa en México. La colmena, (77), 51-56.
Lizalde, E. (1993). La zorra enferma. En Nueva memoria del tigre (Poesía 1949-1991) (pp. 161-225). Fondo de Cultura Económica.
Mondragón, S. (2016). El aprendiz de brujo. Al fin liebre. https://alfinliebre.blogspot.com/2016/08/el-aprendiz-de-brujo.html
Pacheco, J. (2009). Los trabajos del mar. En Tarde o temprano [Poemas 1958-2009] (pp. 261-304). Fondo de Cultura Económica.
Verani, H. (2014). Crónica de la fugacidad: la poesía de José Emilio Pacheco. En I. Jiménez de Báez (Ed.), José Emilio Pacheco (pp. 69-91). El Colegio de México.
Zambrano, M. (1996). Filosofía y poesía. Fondo de Cultura Económica.

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Authors who publish in this journal accept the following conditions:
Fuentes Humanísticas is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0) license.
Authors retain copyright and grant the journal the right of first publication, with the work licensed under the Creative Commons Attribution license CC BY-NC-SA 4.0, which allows third parties to:
Share — copy and redistribute the material in any medium or format.
Adapt — remix, transform, and build upon the material.
The licensor cannot revoke these freedoms as long as you follow the license terms.
Under the following terms:
Attribution — You must give appropriate credit, provide a link to the license, and indicate if changes were made. You may do so in any reasonable manner, but not in any way that suggests the licensor endorses you or your use.
NonCommercial — You may not use the material for commercial purposes.
ShareAlike — If you remix, transform, or build upon the material, you must distribute your contribution under the same license as the original.
No additional restrictions — You may not apply legal terms or technological measures that legally restrict others from doing anything the license permits.
Authors may enter into other independent and additional agreements for the non-exclusive distribution of the published version of the article in this journal (e.g., placing it in an institutional repository) as long as they clearly indicate that the work was first published in this journal.
