A Stranger Broke into my House: the Fantastic Spacial in Two Hispanic-American Dramas
Abstract
In this article an analysis will be done about two dramas up from theories of the fantastic and theatre theory. It is as a hypothesis that the latent spaces would invade the patent elements because of the incursion of elements foreign to the function of reality. This would cause a rupture in the characters in the understanding of the represented world.Downloads
References
Bibliografía
Amatto Cuña, A. G. (2018). Frente a las puertas de lo irresoluble: la literatura fantástica. Este país, (328), pp. 6-9.
Aristóteles. (2014). Poética [antes Física y Acerca del alma] (pp. 391-444). Trad. y notas Valentín García Yebra. Madrid: Gredos.
Barthes, R. (2009). El teatro de Baudelaire. En Ensayos críticos (pp. 53-61). Trad. Carlos Pujol. Barcelona: Seix Barral.
Bobes Naves, M. C. (1987). Semiología de la obra dramática. Madrid: Taurus.
Calvino, I. (2005). Introducción. En Cuentos fantásticos del siglo XIX: Lo fantástico visionario, lo fantástico cotidiano (pp. 11-21). Trad. Julio Martínez Mesanza. Madrid: Siruela.
Camayd-Freixas, E. (1998). Realismo mágico y primitivismo: Relecturas de Carpentier, Asturias, Rulfo y García Márquez. Nueva York: University Press of America.
Campra, R. (2007). Lo fantástico: una isotopía de la transgresión. En José Miguel Sardiñas (ed.), Teorías hispanoamericanas de la literatura fantástica (pp. 135-165). La Habana: Fondo Editorial Casa de las Américas-Editorial Arte y Literatura.
———. (2008). Territorios de la ficción. Lo fantástico. Sevilla: Editorial Renacimiento.
Dubatti, J. (2007). Filosofía del teatro I: Convivio, experiencia, subjetividad (2a ed.). Buenos Aires: Atuel.
García, S. (2013). La imagen y el espacio teatral. México: Paso de Gato-Consejo Nacional para la Cultura y las Artes-Comisión de Cultura de la Cámara de Diputados.
García Barrientos, J. L. (2012). Cómo se comenta una obra de teatro: Ensayo de método. México: Paso de Gato.
González, A. (2006). La creación del espacio. Mecanismo dramático en el teatro del Siglo de Oro. En Anthony J. Close (coord.), Edad de oro Cantabrigense: Actas del VII Congreso de la Asociación Internacional Siglo de Oro (AISO). Robinson College, Cambridge, 18-22 julio de 2005 (pp. 61-75). Madrid: Asociación Internacional del Siglo de Oro.
Hayman, R. (1998). Cómo leer un texto dramático. Trad. Susana Ibarra-Puig. México: Universidad Autónoma Metropolitana.
Jauss, H. R. (2013). La historia de la literatura como provocación de la ciencia literaria. En La historia de la literatura como provocación (pp. 151-207). Pról. Domingo Ródenas de Moya. Trad. Juan Godo Costa y José Luis Gil Aristu. Madrid: Gredos.
Leñero, C. (2016). Del faro al foro: La imaginación novelesca frente a la imaginación teatral. México: Universidad Nacional Autónoma de México-Instituto de Investigaciones Filológicas.
Meyran, D. (1993). El discurso teatral de Rodolfo Usigli: Del signo al discurso. Trad. Manuel Menéndez. México: Instituto Nacional de Bellas Artes-Centro Nacional de Investigación Teatral Rodolfo Usigli.
Morales, A. M. (2008). De lo fantástico en México. En México fantástico: Antología del relato fantástico mexicano. El primer siglo (pp. v-xlii). México: Oro de la Noche Ediciones-Coloquios Internacionales de Literatura Fantástica-Fondo Nacional para la Cultura y las Artes-Consejo Nacional para la Cultura y las Artes.
Olmos, C. (2007). El brillo de la ausencia. En Teatro completo (pp. 293-346). Prol. y ed. Julián Robles y Enrique Serna. México: Fondo de Cultura Económica.
Ortiz Bullé-Goyri, A. (2019). Nuestros grandes maestros de la teoría dramática. En Dorián Espezúa Salmón, Rocío Ferreira y Mauro Mamani Macedo (eds.), Descolonizando las teorías y metodologías (pp. 145-162). Lima: Latinoamérica Editores-Centro de Estudios Literarios Antonio Cornejo Polar.
Pérez Gallego, C. (1975). Dentro-fuera y presente-ausente en teatro. En José María Díez Borque y Luciano García Lorenzo (comps.), Semiología del teatro (pp. 167-191). Barcelona: Planeta.
Skármeta, A. (1971). La burguesía invadida: I. Egon Wolff. Revista Chilena de Literatura, (4), pp. 91-102.
Thomas Dublé, E. (2005). El juego y el rito como fundamentos de la estructura dramática en tres obras de Egon Wolff: Los invasores, Flores de papel y Cicatrices. Revista Chilena de Literatura, (66), pp. 5-27.
Vergara-Mery, Á. (1999). El miedo en Los invasores de Egon Wolff. Hispanófila, (127), pp. 67-79.
Wolff, E. (2006). Los invasores. En Carlos Solórzano (comp. y prol.), El teatro hispanoamericano contemporáneo (pp. 126-190). T. 1. México: Fondo de Cultura Económica.
Hemerografía
Amatto Cuña, A. G. (2018). Frente a las puertas de lo irresoluble: la literatura fantástica. Este país, (328), pp. 6-9.
Skármeta, A. (1971). La burguesía invadida: I. Egon Wolff. Revista Chilena de Literatura, (4), pp. 91-102.
Thomas Dublé, E. (2005). El juego y el rito como fundamentos de la estructura dramática en tres obras de Egon Wolff: Los invasores, Flores de papel y Cicatrices. Revista Chilena de Literatura, (66), pp. 5-27.
Vergara-Mery, Á. (1999). El miedo en Los invasores de Egon Wolff. Hispanófila, (127), pp. 67-79.
Authors who publish in this journal accept the following conditions:
Fuentes Humanísticas is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0) license.
Authors retain copyright and grant the journal the right of first publication, with the work licensed under the Creative Commons Attribution license CC BY-NC-SA 4.0, which allows third parties to:
Share — copy and redistribute the material in any medium or format.
Adapt — remix, transform, and build upon the material.
The licensor cannot revoke these freedoms as long as you follow the license terms.
Under the following terms:
Attribution — You must give appropriate credit, provide a link to the license, and indicate if changes were made. You may do so in any reasonable manner, but not in any way that suggests the licensor endorses you or your use.
NonCommercial — You may not use the material for commercial purposes.
ShareAlike — If you remix, transform, or build upon the material, you must distribute your contribution under the same license as the original.
No additional restrictions — You may not apply legal terms or technological measures that legally restrict others from doing anything the license permits.
Authors may enter into other independent and additional agreements for the non-exclusive distribution of the published version of the article in this journal (e.g., placing it in an institutional repository) as long as they clearly indicate that the work was first published in this journal.